בית המשפט המחוזי בלוד גזר הבוקר (חמישי) 14 שנות מאסר על לאית סלאמה בן ה-25 מקלנסווה, שהורשע בסוף השנה שעברה במקרי התעללות רבים בחוסים בעלי מוגבלויות. סלאמה היה הנאשם המרכזי בפרשת ההתעללות בחוסים במעון בני ציון שבראש העין, והוא הורשע ב-17 סעיפים - 13 מתוכם מתארים עבירות התעללות. "שתירקב בכלא, 14 שנים זה לא מספיק", קראו לעברו בני משפחה. "כל החיים נבכה", אמרה אחת מהם. מדובר בעונש החמור ביותר שנגזר אי-פעם על התעללות בחסרי ישע.
סלאמה בבית המשפט
(צילום: ליאור שרון)

סלאמה עבד כמטפל במעון שהופעל על ידי עמותת "אל אור" בפיקוח משרד העבודה והרווחה. הוא הועסק כשש שנים ביחידת דיור שבה 17 דיירים בעלי מוגבלויות וצרכים מיוחדים בני 50-20. המטופלים מאופיינים במוגבלות שכלית התפתחותית, אוטיזם, אפילפסיה ועוד. מתוקף תפקידו כמטפל במעון היה עליו לדאוג לצורכיהם היומיומיים של החוסים, לרבות האכלה, קילוח והלבשה.
בני משפחות החוסים הגיעו לדיון ואף קיימו הפגנה בחוץ, ותלו שלטים עם הכיתובים "רוצים ענישה מרתיעה", "די לטיוח" ו"השטן מבני ציון". השופטת דבורה עטר מסרה כי סלאמה "הודה בהסדר טיעון. הוא היה חלק מצוות מטפלים ביחידת דיור של בעלי מוגבליות, אבל במשך חודשים במאות הזדמנויות הוא התעלל בהם באכזריות כדבר שבשגרה, הטיל עליהם אימה, ביזה והשפיל. הוא הכה נמרצות בראשם, סטר להם, גרר אותם, הכה בחוסה במוט, הטיל מימיו על מיטת חוסה, בעט בגופם, דרך על ראשם, לפת את צווארם עד שקשה היה להם לנשום. הוא מעל בתפקידו ואף ביזה מינית".
3 צפייה בגלריה
 לאית סלאמה, הנאשם המרכזי בפרשת ההתעללות בחוסים במעון בני ציון
 לאית סלאמה, הנאשם המרכזי בפרשת ההתעללות בחוסים במעון בני ציון
הורשע ב-17 סעיפים, ויפצה את החוסים. סלאמה
(צילום: גלעד מורג)
השופטת הוסיפה כי מדובר ב"מעשי תקיפה שפלים ואכזריים ללא מורא מול מצלמה. הוא ניצל את פערי הכוחות ואת זה שהם חסרי ישע ואין בידם להתלונן על סבלם או להתגונן מפניו. טיפול בחוסים במסגרת חוץ ביתית הוא תחום מורכב ותובעני שדורש הכלה אין סופית. הנאשם מעל בתפקיד זה וגילה תת-אנושיות. הפרשה חריגה בחומרתה ובהיקפה".
לילך, אמא של חוסה שמתגורר בבני ציון, אמרה לאחר מתן גזר הדין כי "הלוואי שהוא יירקב בכלא. אבל הוא רק שומר הסף, לא יכול להיות שמטפל מקבל שכר זעום לשמור על הילדים שלנו, וגם ינקה, גם יטפל, גם יאכיל וגם ישמור על כבודם. זו עבודה מאד קשה, צריך לתת לה ערך. אחרת נחזור עוד ועוד לבתי משפט עם כאלו מקרי התעללות. נילחם שהמערכת תשתנה, כדי שנוכל לישון בשקט בלילה".
עו"ד אמיר חצרוני, שייצג את משפחות החוסים, מסר:"בית המשפט אמר את דברו. זה גזר הדין הכי חמור שהיה עד היום בנושא חסרי ישע. עכשיו נצטרך להתמודד עם המשפחות שעוברות סבל, יש להן צער וכעס. המדינה צריכה לראות שלא יחזרו מקרים כאלו, הרווחה לא לקחה אחריות".
3 צפייה בגלריה
 הפגנה מחוץ לבית המשפט בדיון של לאית סלאמה, הנאשם בפרשת ההתעללות בחוסים במעון בני ציון
 הפגנה מחוץ לבית המשפט בדיון של לאית סלאמה, הנאשם בפרשת ההתעללות בחוסים במעון בני ציון
"מי רוצה לגור בדירת האימה 15?". שלטי מחאה מחוץ לבית המשפט
3 צפייה בגלריה
מעון בני ציון בראש העין
מעון בני ציון בראש העין
סלאמה ביקש להתנצל, המשפחות סירבו לסלוח. מעון בני ציון
(צילום: יריב כץ)
בכתב האישום המקורי פורטו 17 אישומים, ולפיהם במאות הזדמנויות שונות במהלך עבודתו במעון התעלל סלאמה פיזית ונפשית בחוסים, באופן יומיומי ולאורך כל שעות היממה. בין היתר, לפי האישום, הוא הכה את החוסים נמרצות בראשיהם ובגופיהם, הטיח אותם בחוזקה במיטות וספות, סטר בפניהם, גרר אותם בכוח בבגדיהם, דחף אותם והכה אותם באמצעות מוט של מגב.
עו"ד מיטל אילן, מפרקליטות מחוז מרכז, הגיעה להסדר טיעון עם סנגורו של סלאמה. בעקבותיו הוגש כתב אישום מתוקן, והוא כאמור הודה בו והורשע ב-17 סעיפי אישום חמורים של התעללות ותקיפת חסרי ישע הגורמת חבלה, שמפרטים אין ספור מקרי פגיעה.
בין הצדדים הוסכם בהסדר כי הפרקליטות תעתור להטיל עליו עונש של 15 שנות מאסר בפועל, מאסר על תנאי ופיצוי כולל בסך של 150 אלף שקל, ואילו ההגנה תהא חופשיה בטיעוניה באשר לרכיב המאסר. בדיון, שבו נכחו משפחות הקורבנות, הוא ביקש להתנצל בפניהן. בני המשפחות השיבו לו: "הסליחה לא יכולה להתקבל. אפילו אלוהים לא סולח על דבר כזה".