מרלנה אנגלהורן, אישה אוסטרית שמגיעה ממשפחה עשירה ומיוחסת, הנהיגה מחאה נגד העובדה שבאוסטריה אין מס ירושה - וכך צאצאים למשפחות עשירות, כמותה, יכולים לחיות חיי פאר ולהגיע לעמדות מפתח ללא מאמץ ומבלי להעניק חלק כלשהו מהונם למדינה.
השנה, בצעד יוצא דופן, החליטה אנגלהורן בת ה-32 לתרום את רוב הכסף שלה - סכום של 25 מיליון אירו. בינואר היא הודיעה כי ועדה בת 50 חברים, שישמשו כנציגי הציבור באוסטריה, יחליטו כיצד לחלק את הכסף - ללא כל התערבות מצידה של אנגלהורן.
2 צפייה בגלריה
מרלנה אנגלהורן אוסטריה תרמה 24 מיליון אירו
מרלנה אנגלהורן אוסטריה תרמה 24 מיליון אירו
המחאה של מרלנה אנגלהורן
(צילום: Fabrice COFFRINI / AFP)
50 החברים מונו על-ידי סוקר. הצעיר שבהם היה בן 16, והמבוגר ביותר בן 85. היום, אחרי סדרת מפגשים בחודשים האחרונים, הם פרסמו את מסקנותיהם וקבעו כי הכסף יתחלק בין 77 ארגונים ומיזמים. החלוקה לא תהיה שווה, והתרומות נעות בין 40,000 ל-1.6 מיליון אירו.
הוועדה קבעה כי את הכסף צריך לחלק לארגונים שרוצים לשפר את מצב החינוך, מערכת הבריאות והחברה באוסטריה, לעמותות שנלחמות בעוני, לפרויקטים לדיור בר השגה ולארגונים סביבתיים.
2 צפייה בגלריה
מרלנה אנגלהורן אוסטריה תרמה 24 מיליון אירו
מרלנה אנגלהורן אוסטריה תרמה 24 מיליון אירו
חברים בוועדה מודיעים על חלוקת הכסף
(צילום: רויטרס / REUTERS / Lisa Leutner)
אנגלהורן היא צאצאית של פרידריך אנגלהורן, שהקים ב-1865 את חברת הכימיקליים הגרמנית BASF - מחברות הכימיקליים הגדולות בעולם. סבתה של מרלנה, גרטרוד אנגלהורן-וקיאטו, התחתנה עם הנין של פרידריך. כשגרטרוד מתה ב-2022 מרלנה ירשה סכום גדול.
"סכום גדול מההון שירשתי, שהעלה אותי לעמדת כוח רק מעצם הולדתי וסותר כל עקרון דמוקרטי, חולק כעת מחדש בהתאם לערכים דמוקרטיים", מסרה אנגלהורן. דובר מטעמה אמר הדגיש כי הכסף שנתרם הוא "החלק הארי" של ההון שלה, למרות שהיקף עושרה לא נחשף לציבור.