200 אנשי זק"א שהגיעו ליישובי עוטף עזה ב-7 באוקטובר ראו מחזות מחרידים. המתנדבים היו עדים לתוצאות של פשעים נגד האנושות. משפחות שלמות - הורים, ילדים ותינוקות - שנרצחו בידי מחבלים אכזריים וחסרי כל מוסר.
מתנדב בזק"א מספר על הזוועות שראה בעוטף עזה לאחר הטבח
(צילום: זק"א)
2 צפייה בגלריה
נמצאו גופות של אם וילד בבארי
נמצאו גופות של אם וילד בבארי
מתנדבי זק"א עם גופותיהם של אם ובנה שנרצחו בבארי
(צילום: זק"א)
העבודה החשובה והקשה של אנשי זק"א לא תועדה עד כה לשימוש משפטי או לצרכי הסברה. בשל כך, חברת הכנסת אורית פרקש הכהן (המחנה הממלכתי) יזמה פרויקט בנושא. עשרות מתנדבים שגייסה קיימו שיחות עם אנשי זק"א, שאספו את הראיות ותיעדו אותן בפלטפורמה טכנולוגית. העדויות ישמשו את ישראל ואת כוחות החקירה לביסוס תשתית ראייתית של פשעי מלחמה, פשעים נגד האנושות ואף רצח עם בהליכים משפטיים עתידיים נגד חמאס בארץ ובעולם.
היוזמה הובילה לכך שגופי החקירה במדינת ישראל השתכנעו שיש צורך חיוני בעדויות ונרתמו להשלים את העבודה, כשהעדויות שנגבו עד כה הועברו למחלקת יחב"ל בלהב, שבימים אלה הקצתה צוות ייעודי לכך. בנוסף, היוזמה הזו משמשת את ישראל לצרכי הסברה. במסגרת הפרויקט סיפר מתנדב בזק"א באופן נרחב על הזוועות שביצע חמאס (הסרטון בפתח הכתבה).
2 צפייה בגלריה
נמצאו גופות של אם וילד בבארי
נמצאו גופות של אם וילד בבארי
(צילום: זק"א)
משפטנים בכירים טענו שלעדויות יש משמעויות קריטיות ליום שאחרי, בהאג. הפעולות שביצע חמאס הן פשעי מלחמה, ונדרש תיעוד מקיף ככל שניתן של אנשים שהיו שם בזמן אמת. העדויות יעזרו גם אל מול הליכים שככל כנראה יופעלו כנגד ישראל. לראייה, אחרי היוזמה של פרקש הכהן, פרקליטות המדינה והמשטרה לקחו לידיהן את הפרויקט ואת העדויות שנגבו - מה שמראה את ההבנה הישראלית לחשיבות העדויות במסודות הבינלאומיים. בנוסף, העדויות שנגבו עד כה נעשו בהתייעצות ישירה עם מומחי משפט בינלאומי ופרקליטי מדינה ויועמ"שים לשעבר.
מעבר לחשיבות העצומה של התיעוד להליכים בינלאומיים עתידיים ולהסברה הישראלית, גם אנשי זק"א עצמם הדגישו עד כמה היה להם חשוב לספר על הזוועות שראו בזירות הטבח.
בתוך כך הגיב היום גורם ישראלי רשמי על רצונו של התובע הכללי של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, קארים חאן, לבקר בישראל. אתמול ביקר חאן במעבר רפיח. "אנו מודעים לרצון התובע לבקר בישראל. עמדתה של ישראל, כמו גם של מדינות אחרות ביחס לסמכות בית הדין, מוכרת", אמר הגורם. "ישראל הודיעה זה מכבר כי פתחה בחקירה פלילית ותמצה את הדין עם כל האחראים לאירועים הזוועתיים והנפשעים שבוצעו על ידי חמאס - ואשר הוכרו ככאלה גם על ידי התובע במסגרת ביקורו ברפיח. ישראל מקווה ומצפה כי מאמציה לוודא שהצדק ייעשה יזכו לתמיכה מכל גורם שמחויב לשלטון החוק, ולמניעת מעשי הזוועות אשר צריכים להיות מוקעות על יד כל בן אנוש".