זירת הפיגוע בצומת הערבה
(צילום: דוברות מד"א, ללא קרדיט מעינב חלבי)

בכירים בצה"ל מתחו הערב (שני) ביקורת על הממשלה ואמרו כי "אי אפשר למנוע פיגועים רק בהגנה, כדי לסכל טרור צריך לחזור לפעול במרכזי הערים". זאת על רקע החלטת הדרג המדיני להגביל את הפעילות ההתקפית של צה"ל בתוך הערים הפלסטיניות מאז יום שבת - כמחווה ל"פסגת החירום" שהתקיימה בירדן.
4 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בכביש 90
זירת הפיגוע בכביש 90
זירת הפיגוע בכביש 90
את הדברים אמרו הבכירים זמן קצר לאחר פיגוע הירי בצפון ים המלח, שבו נרצח צעיר בן 27, ומעט יותר מיממה לאחר הפיגוע בחווארה שבו נרצחו האחים הלל ויגל יניב. לדברי הבכירים, "לא ניתן לסכל טרור רק בהגנה, וכדי למנוע פיגועים צריך לחזור למדיניות ההתקפית של לילות מעצרים - שתייצר תחושת נרדפות למחבלים". בצמרת צה"ל, עם זאת, יש גם מי שחושבים ש"אפשר לתת עוד צ'אנס" להחלטת הדרג המדיני.
ההנחיה כעת לצבא היא לפעול רק נגד "פצצות מתקתקות", אבל חלק מהבכירים טוענים כי צריך לחזור ולפעול במתכונת הרגילה - כאשר החשש הגדול הוא מפיגועי נקם על ההתפרעויות אמש בחווארה.
ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט אמר בתגובה לפרסום כי "המחווה שהעניקה ממשלת ישראל לפלסטינים, שבה התחייבה להגביל פעילות התקפית יזומה של צה"ל במרכזי ערים היא שגיאה קשה ומסוכנת. לא משנה מה הלחצים המדיניים, אסור להתפשר על ביטחון אזרחי ישראל. בהגנה אי אפשר לנצח טרור. אני קורא לממשלת ישראל להשיב לצה"ל ולכוחות הביטחון את כל חופש הפעולה לרדוף אחרי מחבלים, ולפגוע בהם בכל מקום ובכל זמן".
בתגובה לכך נמסר מהליכוד: "בנט שוב משקר. צה"ל פועל בכל העוצמה ובכל גזרה, בגיבוי מלא של הממשלה ובלי שום הגבלה".
רכבם של המחבלים שהוצת וננטש

4 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בכביש 90
זירת הפיגוע בכביש 90
זירת הפיגוע בכביש 90
(צילום: AP)
הפיגוע אחר הצהריים התרחש בצומת בית הערבה בכביש 90, במועצה האזורית מגילות בצפון ים המלח. צעיר כבן 25 נפצע באורח אנוש כשחוליית מחבלים פתחה בירי לעבר רכבו. חובשים ופרמדיקים של מד"א שהוזעקו לזירת הפיגוע דיווחו כי הפצוע מחוסר הכרה ופינו אותו לבית החולים הדסה הר הצופים בירושלים - שם נקבע מותו. מכונית נוספת נורתה אך נוסעיה לא נפגעו.
אחרי הירי הציתו המחבלים את רכבם באזור מנזר סנט ג'ורג' ונטשו אותו. הם נמלטו ברכב אחר לכיוון מחנה הפליטים עקבת ג'בר שליד יריחו. בדרך נתקלו בכוח משטרה שירה לעברם וככל הנראה אחד המחבלים נפצע. כוחות צה"ל פתחו במצוד אחריהם והציבו מחסומים ועמדות בידוק.
אם האחים שנרצחו בפיגוע: "במקום להוביל ילדים לחופה, אנחנו צריכים לקבור אותם"
(צילום: עידו ארז)

4 צפייה בגלריה
האחים הלל מנחם ז"ל ויגל יעקב ז"ל
האחים הלל מנחם ז"ל ויגל יעקב ז"ל
האחים הלל ויגל שנרצחו אתמול בחווארה
4 צפייה בגלריה
הרכב בו נורו ההרוגים בזירת הפיגוע
הרכב בו נורו ההרוגים בזירת הפיגוע
זירת הפיגוע בחווארה, אתמול
(צילום: TPS)
מוקדם יותר הובאו למנוחות בהר הרצל בירושלים האחים שנרצחו אתמול בפיגוע הירי בעיירה הפלסטינית חווארה מדרום לשכם. מחקירת הפיגוע עולה כי מחבל אחד לפחות נצמד לחלון הרכב שבו נסעו האחים בחווארה - וירה לעברם באקדח מטווח אפס. כוחות הביטחון עורכים מצוד אחר המחבל, בין היתר בכפרים באזור שכם. שעות לאחר הפיגוע החלו התפרעויות רחבות היקף שכללו שריפת בתים וכלי רכב על ידי מתנחלים. גורמי ביטחון בישראל אישרו כי בשלל האירועים נמנו עשרות פצועים פלסטינים.
הפיגוע אתמול התרחש בשעה שבעקבה שבירדן התכנסה פסגת חירום ביטחונית, בהשתתפות נציגי ישראל והפלסטינים. ב"הודעה משותפת ומוסכמת" שהוציאה ירדן ופורסמה גם בסוכנויות הידיעות הבינלאומיות, נאמר כי "ישראל מתחייבת לא לדון בבנייה חדשה למשך ארבעה חודשים". בהמשך צפויה פגישה נוספת בשארם א-שייח, במהלך חודש מרץ הקרוב, להשגת היעדים שסוכמו. משרד החוץ האמריקני פרסם הודעה בנוסח זהה, עם פירוט ההסכמות שהפיצה ירדן - מה שמאשר כי כלל הצדדים הסכימו על הפרטים.
בהצהרה המשותפת שהוציאה ירדן בנוגע לפסגה, שלדבריה כאמור מוסכמת על כל המשתתפים, אישרו הצדדים הפלסטיני והישראלי את מחויבותם לכל ההסכמים הקודמים, והסכימו לשמור על הסטטוס קוו במקומות הקדושים בירושלים. בנוסף, נציגי המשלחות התחייבו להפסיק לבצע צעדים חד-צדדיים במשך שלושה עד שישה חודשים. ישראל הסכימה גם להפסיק לאשר הקמת התיישבויות חדשות במשך חצי שנה. בנוסף, התחייבו שני הצדדים לגבש אמצעים לבניית אמון "כדי לפתור בעיות קיימות, בתום לב". לצד זאת, ישראל והפלסטינים הסכימו "למנוע הסלמה בשטח ולעצור את האלימות".