הפרקליטות הגישה שלשום (שישי) לבית המשפט המחוזי בלוד כתב אישום נגד יבגני ליטינסקי (40), תושב פתח תקווה, בגין הונאת מבוגרים וקשישים וקבלת יותר מארבעה מיליון שקלים מהם במרמה. כתב האישום מייחס לליטינסקי 23 אישומים בגין עבירות של קשירת קשר לביצוע פשע, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, התחזות לעובד ציבור ועבירות נוספות. בנוסף, הוגשה בקשה להאריך את מעצרו עד תום ההליכים נגדו.
מכתב האישום שהגישה פרקליטות מחוז מרכז עולה כי ליטינסקי ומעורבים אחרים, שזהותם לא ידועה, איתרו בין מאי לנובמבר השנה קורבנות דוברי רוסית ברחבי הארץ ופעלו כדי לקבל מהם כספים במרמה. לשם כך, אספו הנאשם והמעורבים מידע ופרטים אישיים של הקורבנות, והפעילו מערך טכנולוגי של מחשבים ניידים, טלפונים סלולריים ומכשיר "מרכזיה" שאפשר להם להתחזות לשוטרים, עובדי בנקים, חברות אשראי ואפילו שוטרים באינטרפול.
על פי האישום, פנו המעורבים למתלוננים בטענה שמישהו מנסה לגנוב כסף מחשבונות הבנק שלהם. כדי שיוכלו לסייע להם, כך הסבירו, על הקורבנות להוציא כספים מחשבונות הבנק שלהם והעבירם לחשבון אחר שייפתח עבורם בחו"ל. בפעמים אחרות הם התבקשו להעביר סכומים גדולים של מזומן לידי הנאשם וחבריו. המעורבים סיפרו לקורבנות כי מדובר בהוצאות זמניות שנועדו לתפיסת הגנבים, וכי כספם יוחזר בקרוב. כדי לחזק את אמינות המרמה, הם הציגו תמונה של תעודת שוטר מזויפת ודרשו מהמתלוננים לא לדווח לבנק, למשטרה או לבני משפחתם כדי לא לפגוע בתפיסת הגנבים.
באחד המקרים התקשר מעורב בפרשה אל תושבת באר שבע (69) והזדהה כעובד במחלקת הביטחון של חברת ויזה. הוא הודיע לה כי קיים חשד שעובדים בבנק לאומי קיבלו הלוואות בשמה והזהיר אותה שלא לדווח על המקרה, בטענה שדיווח הוא עבירה פלילית. "נציג הביטחון" הורה לה להעביר את כל כספה לחשבון חדש - שהוא פתח עבורה.
1 צפייה בגלריה
כספומט משיכה כסף שטרות אילוסטרציה
כספומט משיכה כסף שטרות אילוסטרציה
הקורבנות התבקשו להעביר סכומים גדולים של מזומן לידי הנאשם וחבריו. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בהמשך התקשר אליה מעורב אחר, הציג את עצמו כאיש שב"כ והנחה אותה לקחת הלוואה בסך 50 אלף שקלים, ולשלוח בוואטסאפ את פלט העובר ושב שלה ל"נציג הביטחון". במשך עשרה ימים יצרו איתה המעורבים קשר ושלחו אליה נהגי מוניות שאספו ממנה כספים. במסגרת שיחות הטלפון שביצעו ליטינסקי והמעורבים האחרים באמצעות המרכזיה נמשכו מחשבונה 417 אלף שקלים.
בפעם אחרת התקשרו לאישה בת 67 מאור עקיבא, התחזו לשוטרים וביקשו את עזרתה בתפיסת נוכלים שרוצים לגנוב כסף מחשבון הבנק שלה. כדי לבסס אמון בינה לבין המעורבים, הם שלחו לה תעודת שוטר מזויפת ולאחר מכן ביקשו ממנה למשוך כספים ולהעבירם לחשבונות שפרטיהם נמסרו לה מראש. בדרך זו קיבלו ממנה המעורבים יותר מ-40 אלף דולר.
מאוחר יותר התקשר אליה "שוטר" וביקש ממנה להיפגש עם גבר בשם יבגני שהזדהה כשוטר באינטרפול. בפגישה התבקשה המתלוננת למלא עבורו שיקים בסכום כולל של 500 אלף שקלים מבלי למלא את שורת המוטב. הנאשם אף החתים אותה על זיכרון דברים שבו צוין כי אין לה טענות כלפיו ומדובר בהלוואה שתמורתה ניתן לה כסף מזומן.
התובע ציין כי "חומר הראיות בתיק מלמד על האכזריות של המשיב והאחרים שפגעו באנשים מבוגרים וקשישים, הסבו להם נזקים כלכליים כבדים ולקחו להם במרמה כספי חסכונות שהיו מיועדים לחיסכון ולפנסיה, וגרמו להם לקחת הלוואות שיאלצו אותם להמשיך ולשלם את התשלומים בגינן. מעבר לפגיעה הכלכלית הקשה, המשיב והאחרים הותירו את המתלוננים פגועים ומצולקים נפשית".
עו"ד אורי בן אשר, המייצג את הנאשם, מסר: "החל מהרגע הראשון למעצרו טענו שיבגני הוא לא זה שיזם את פעולות המרמה לכאורה, אלא מדובר בפעולות שמקורן בקבוצות שפועלות בכלל מחו"ל. כתב האישום שהוגש ביום שישי תומך לתפיסתנו בטענה הזו. לאחר שנקבל את חומר החקירה נגיב באופן מסודר בבית המשפט".