גורמים שבקיאים במגעים שמתנהלים מאחורי הקלעים כדי לקדם הפסקת אש בלחימה בין ישראל וחיזבאללה למשך 21 ימים, הביעו הערב (חמישי) אכזבה מהצהרותיו הפומביות של ראש הממשלה בנימין נתניהו נגד המהלך. לדברי אחד הגורמים, בהצהרתו לאחר נחיתתו בניו יורק לקראת נאומו בעצרת הכללית של האו"ם, נתניהו נסוג למעשה מ"הבנות שקטות" עם האמריקנים שהוא יברך על היוזמה. בבית הלבן ציינו כי "ההצהרה על היוזמה להפסקת אש תואמה עם ישראל", והודיעו כי בכל מקרה "גם כעת נמשכים המגעים בין הצדדים להפסקת אש זמנית ל-21 ימים".
הצהרת ראש הממשלה עם הגעתו לעצרת הכללית של האו"ם

גורם אחר אמר בהתייחסו לאכזבה מראש הממשלה ומשרים נוספים שמתנגדים להפסקת אש: "לא היו הבטחות חד-משמעיות שהצדדים יאמצו את היוזמה, אבל התייעצנו איתם קודם והיה לנו מידע מספיק שאפשר את פרסום ההצהרה (יוזמת נשיאי ארה"ב וצרפת ביידן ומקרון להפסקת אש. א"א), ואז הגיעו התגובות מהפוליטיקאים בישראל וגם מהצד הלבנוני.
"התפיסה הייתה שהצד הלבנוני יותר פתוח מאשר הצד הישראלי. לא ציפינו לתגובות האלה מצד נתניהו והישראלים. ההערכה שלנו הייתה שנתניהו יאמץ את זה או לפחות יברך על היוזמה. אנו סבורים שדיפלומטיה היא הדרך הטובה ביותר להחזרת התושבים לבתיהם בלבנון ובישראל, לעומת מלחמה מסוכנת ולא ברורה שיהיו לה השלכות קשות על שני העמים ועל כל האזור".
4 צפייה בגלריה
 ראש הממשלה בנימין נתניהו במטוס כנף ציון בדרכו לנאום בעצרת הביטחון של האו"ם
 ראש הממשלה בנימין נתניהו במטוס כנף ציון בדרכו לנאום בעצרת הביטחון של האו"ם
נתניהו במטוס "כנף ציון" בדרך לניו יורק
( צילום: אבי אוחיון, לע״מ)
נשיאי ארה"ב וצרפת הניחו אמש הצעה לישראל ולחיזבאללה להפסקת אש מיידית למשך שלושה שבועות, שבהם ייערך משא ומתן אינטנסיבי במטרה להגיע להסדר דיפלומטי ליישום מלא של החלטת מועצת הביטחון 1701 שאמורה להסיג את חיזבאללה מצפון לנהר הליטני, והחלטה 2375 ביחס להפסקת אש ועסקת חטופים בעזה.
ההצעה שזכתה לתמיכה של מדינות נוספות הונחה זמן קצר לאחר שראש הממשלה נתניהו המריא במטוס כנף ציון לנאומו בניו יורק. נתניהו יצא לארה"ב בתום ישיבה דרמטית של הקבינט המדיני-ביטחוני. קודם לכן הוא העניק אור ירוק לנסות ולהגיע להפסקת אש זמנית, ושלח את השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר להיפגש עם מזכיר המדינה אנתוני בלינקן בניו יורק.
בשלב הזה של אותן התפתחויות מדיניות אמרו גורמים בסביבת נתניהו כי כרגע אין משא ומתן, וכי "הקו האדום של נתניהו זה להעיף את חיזבאללה מעבר לליטני". למרות ההכחשה, נתניהו היה כביכול מעורב מאחורי הקלעים בניסוחים של ההצעה האמריקנית-צרפתית שלכאורה הייתה מתאומת איתו. יחד עם זאת, נתניהו רצה לשמור על מרחב הכחשה כדי שלא לזעזע את הקואליציה שלו.
ואכן, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הבהירו שיתנגדו להפסקת אש זמנית. בן גביר אף איים על נתניהו: "אם תיחתם הפסקת אש זמנית, עוצמה יהודית אינה מחויבת לקואליציה. אם ההפסקה הזמנית הופכת לקבועה - נתפטר מהממשלה".
סמוטריץ' היה נחרץ לא פחות: "המערכה בצפון צריכה להסתיים בתרחיש אחד - ריסוק חיזבאללה ושלילת יכולותיו לפגוע בתושבי הצפון. אסור לתת זמן לאויב להתאושש מהמכות הקשות שחטף ולהתארגן מחדש להמשך המלחמה אחרי 21 יום. כניעה של חיזבאללה או מלחמה, רק ככה נחזיר את התושבים והביטחון לצפון ולמדינה".
לא ברור אם נתניהו כיוון למהלך של הפסקת אש מתוך הנחה שמזכ"ל חיזבאללה יגיד "לא", ואז ראש הממשלה לפחות בנה לעצמו לגיטימציה בינלאומית להמשך המלחמה ולא מסתכן באמברגו חימושים מצד ארה"ב.
4 צפייה בגלריה
ביידן ומקרון
ביידן ומקרון
ביידן ומקרון
(צילום: REUTERS/Sarah Meyssonnier)
בזמן שנתניהו היה באוויר בדרכו לארה"ב, פרסמו ביידן ומקרון הודעה משותפת שבה נכתב: "הגיע הזמן להסדר בגבול ישראל-לבנון שיאפשר לאזרחים לחזור לבתיהם בבטחה ובביטחון. חילופי האש מאז 7 באוקטובר, ובפרט במהלך השבועיים האחרונים, מאיימים להתרחב לסכסוך רחב הרבה יותר, ופגיעה באזרחים.
"לכן עבדנו יחד בימים האחרונים על קריאה משותפת להפסקת אש זמנית כדי לתת לדיפלומטיה הזדמנות להצליח ולהימנע מהסלמות נוספות מעבר לגבול. ההצהרה נתמכת כעת על-ידי ארה"ב, אוסטרליה, קנדה, האיחוד האירופי, צרפת, גרמניה, איטליה, יפן, ערב הסעודית, איחוד האמירויות הערביות, בריטניה וקטאר. אנו קוראים לתמיכה רחבה ולתמיכה מיידית של ממשלות ישראל ולבנון".
לא ברור מדוע האמריקנים בחרו לפרסם את ההודעה הדרמטית כשנתניהו היה עדיין בטיסה, האם זה היה כשל טכני או תרגיל מכוון. התוצאה הייתה שמיד לאחר פרסום ההודעה נשמעו ההתנגדויות הרמות בקואליציה של נתניהו להפסקת האש הזמנית. במהלך הטיסה התפרסמו דיווחים שלפיהם ישראל מאשרת את הפסקת האש ושהיא תיכנס לתוקף "תוך כמה שעות" - דבר שלא היה נברא.

הודעת הכחשה בגובה של 30 אלף רגל

ההודעה השקרית על הסכמת ישראל למהלך גרמה ללשכת ראש הממשלה לפרסם הודעת הכחשה מתוך מטוס "כנף ציון" בגובה של 30 אלף רגל: "הידיעה על הפסקת אש לא נכונה. מדובר בהצעה אמריקנית-צרפתית, שראש הממשלה אפילו לא הגיב לה. הידיעה על הנחיה כביכול למתן את הלחימה בצפון גם היא הפוכה מן האמת. ראש הממשלה הנחה את צה״ל להמשיך את הלחימה במלא העוצמה, ולפי התכניות שהוצגו לו. כמו כן, גם הלחימה בעזה תימשך עד להשגת כל מטרות המלחמה".
זאת ועוד - לאחר מכן אישר נתניהו בצהריים מחדר הישיבות ב"כנף ציון" את חיסולו של מפקד היחידה האווירית של חיזבאללה מוחמד סרור. לשכת ראש הממשלה אף הכחישה דיווחים שנתניהו הורה למתן את התקיפות בשטח לבנון. המציאות בשטח הראתה בדיוק הפוך.
במהלך הטיסה לניו יורק, אמר גורם בפמליית ראש הממשלה לכתבים כי "הכיוון הוא שלא הולכים להפסקת אש בלבנון כעת אלא ממשיכים בלחימה נגד חיזבאללה". לדבריו, סוגיית מתווה הפסקת האש כלל לא נדונה בישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני אתמול שעסקה בעיקר באישור תוכניות להמשך הפעולות של צה"ל בלבנון. "אנחנו נשארים מחויבים להחזיר את התושבים בצפון לבתיהם", ציין הגורם בפמליית נתניהו.
ואז הגיעה אחר הצהריים הנחיתה בניו יורק, שלאחריה אמר נתניהו בהצהרה לתקשורת: "במהלך הטיסה נתתי אישור לסיכול ראש יחידת הכטב"מים והוא סוכל. המדיניות שלנו היא ברורה - אנחנו ממשיכים להכות בחיזבאללה בכל הכוח ואנחנו לא נפסיק עד שנשיג את כל יעדינו ובראשם החזרת תושבי הצפון בבטחה לבתיהם. זו המדיניות, שאף אחד לא יטעה".
4 צפייה בגלריה
הריסות מהתקיפות בדאחייה בביירות
הריסות מהתקיפות בדאחייה בביירות
הריסות מהתקיפות בדאחייה בביירות
בעקבות כך, אמר אחד מהגורמים שבקיאים במגעים להפסקת אש: "זאת הייתה תוצאה של תיאום הדוק בין ארה"ב לצרפת, עבדו על זה שבועות. כולם ידעו על המאמצים בלבנון במשך חודשים עם ארה"ב מצד אחד וצרפת מצד שני. זה התגבש בשבועות האחרונים בשיחות שקיימו השליח האמריקני עמוס הוכשטיין והשליח של מקרון ללבנון ז'אן איב לה דריאן".
הגורם הוסיף: "התיאום הזה התממש לפני כמה ימים - אחרי ההסלמה בלבנון עם מבצע הפצצת הביפרים והחיסולים. נפתח חלון הזדמנויות, וזוהתה הזדמנות לקדם את זה בעצרת האו"ם כשכל המנהיגים בניו יורק. ישראל הייתה בסוד המגעים, גם לבנון הייתה. התייעצו עם בכירים בישראל ובלבנון ועדכנו אותם על ההצעה ל-21 ימים של הפסקת אש שתיתן עוד זמן לדיפלומטיה להגיע להסדר מוסכם של המצב בצפון.
"זה המקום שבו היינו, בהצהרה קראו לישראל וללבנון לאמץ את היוזמה. אנו מאמינים שהגענו לצומת דרכים. המצב מסלים בכל רגע, כולם מרגישים את זה. זה לא אומר שאנחנו בפתח מלחמה כוללת, אבל הסכנות לא היו גבוהות יותר. אין דרך שמלחמה כוללת תביא לתוצאה טובה יותר מפתרון מוסכם. אנו מבינים שזו דרך מאוד צרה, ועכשיו עוד יותר אחרי ההצהרות. זה מקשה עלינו, אבל אנחנו לא מאבדים תקווה עדיין". בבית הלבן אישרו שהקריאה להפסקת אש הייתה מתואמת עם ישראל, אך גורם מדיני השיב לטענות הללו ואמר כי "כפי שאמרנו - ישראל עודכנה לגבי ההצעה האמריקנית, אך בפירוש לא נתנה לכך את הסכמתה".
4 צפייה בגלריה
ג'ק לו
ג'ק לו
השגריר ג'ק לו
(צילום: REUTERS/Ronen Zvulun)
שגריר ארה"ב בישראל ג'ק לו פרסם בין ל בין ציוץ שהרגיז לא מעט גורמים בישראל, לאחר שעשה גזירה שווה בין התקיפות של חיזבאללה ובין התקיפות של ישראל. "הסיכון הבלתי מקובל של הסלמה אזורית רחבה יותר מחייב פעולה מיידית. מאז שחיזבאללה החל את התקפות הרקטות שלו על ישראל ב-8 באוקטובר, סבב אחר סבב של תקיפות ותקיפות נגד, גירשו אנשים מבתיהם", ציין השגריר.
לו אמר עוד: "אמש הצטרפו יותר מתריסר מדינות לקריאה להפסקת אש מיידית ל-21 יום מעבר לגבול לבנון-ישראל. זו הדרך הטובה ביותר לדיפלומטיה להחזיר את הביטחון לאזרחים לשוב לבתיהם. התנאים בצפון ישראל ובדרום לבנון חייבים להשתנות כדי לאפשר את חזרתם בשלום. במקביל, אנו לוחצים כל יום קדימה להסכם לשחרור החטופים ולהשגת הפסקת אש בעזה".
בבית הלבן הודיעו כאמור כי המגעים להפסקת אש בין ישראל וחיזבאללה נמשכים. דוברת הבית הלבן קארין ז'אן פייר אמרה: "מה שקורה בלתי נסבל, זה לא יכול להמשיך, ואנחנו נעשה כל מה שביכולתנו להגיע להסכם. המתיחות חייבת להיפסק. נמשיך בשיחות בניו יורק כדי להגיע להפסקת אש ל-21 יום, אתם שומעים אותנו אומרים זאת כל הזמן".
הדוברת הוסיפה: "הרגשנו בנוח לשחרר את ההצהרה הזאת (של היוזמה להפסקת אש) אחרי השיחות הרבות שלנו עם הצדדים. זאת החלטה שלהם איך להגיב, אבל אנחנו הרגשנו בנוח לשחרר את ההצהרה כי דיברנו עם שני הצדדים. זה ששחררנו את ההצהרה לא אומר שהפסקנו את המגעים. הם נמשכים ברגעים האלה. דיפלומטיה היא הדרך היחידה לצאת מהמצב הזה".
על-רקע הדברים חשוב לציין שבהצהרה האמריקנית-צרפתית יש הישג מסוים מבחינת ישראל: ניתוק זירות. לראשונה האמריקנים מדברים על הפסקת אש מול חיזבאללה שלא תלויה בהפסקת אש בעזה. אמנם בהודעה מוזכרת גם החלטת מועצת הביטחון שמדברת על הפסקת אש ברצועה ושחרור החטופים שבידי חמאס, אבל רק בשוליים. האמריקנים הבינו שהם חייבים ללכת הפוך - קודם לבנון ואז עזה. מי שלא אוהב את ניתוק הזירות אלו הן כמובן משפחות החטופים שחוששות שהפקירו את יקיריהן.