המגעים לעסקה חטופים נמשכו גם בסוף השבוע, אבל גורמים שמעורים בנושא אומרים שעד כה אין התקדמות. הערב שוחח ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ודן איתו, בין השאר, בעסקת החטופים. השיחה נמשכה 45 דקות. "זו הייתה שיחה ארוכה ופרטית", אמר ביידן, ובתשובה לשאלה שהופנתה אליו הוסיף: "לא ביקשתי מנתניהו הפסקת אש".
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ג'ו ביידן
בנימין נתניהו ג'ו ביידן
נתניהו וביידן. שוחחו 45 דקות
(צילום: יונתן זינדל/פלאש90, רויטרס)
בהודעת לשכת ראש הממשלה נמסר כי נתניהו הביע בפני ביידן את הערכתו על עמידתה של ארצות הברית במועצת הביטחון, בה האמריקנים הטילו וטו על הקריאה הרוסית להפסקת אש, ונמנעו בהצעה שאושרה להגדלת הסיוע לעזה. "נתניהו הבהיר שישראל תמשיך במלחמה עד להשלמת כל מטרותיה", נכתב בהודעה. ישראל מצפה ללחץ אמריקני על המתווכים הקטארים, אך בינתיים הציר הזה לא מניב תוצאות.
בניסיון לייצר תמריץ לחמאס, ככל הנראה ישראל העבירה לקטארים הצעה הכוללת ויתורים ובהם נכונות להפוגה ממושכת - ניתן להעריך של בין שבוע לשבועיים - תמורת שחרור הומניטרי של נשים, ילדים, זקנים וחולים - אבל לפחות לפי ההודעות מדובריהם, חמאס מתעקש בינתיים על הפסקה כוללת של הלחימה.
כעת ממתינים בישראל לתשובת חמאס להצעה המחודשת. גורמים שמעורים בנושא אומרים כי ייתכן שתוך יומיים נגיע למסקנה שהגענו למבוי סתום ואין עסקה, או שייפתח אז משא ומתן משמעותי. בכל מקרה, השליחים ממשיכים לעבוד, השיחות נמשכו כל הזמן גם בסוף השבוע - אבל ישראל לא קיבלה אינדיקציות להתקדמות.
2 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר
סינוואר. גורמים ביטחוניים אומרים שאין לו אינטרס בעסקה
(צילום: EPA)
גורמים ביטחוניים אומרים כי למנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר אין אינטרס בעסקה, ורק כאשר הוא יבין שצה"ל רציני בלחימה מול הלחץ הגובר ולאחר שצה"ל יתחיל לטפל בעיר התחתית - סינוואר יגלה עניין. בינתיים, אמרו, הוא מלא בחמצן ודלק, ולא מרגיש את החרב קרובה לצוואר.
היום דיווח בעיתון הלבנוני "אל-אחבאר" המקורב לחיזבאללה כי חמאס העלה ארבע נקודות, כשבראש ובראשונה הפסקת הלחימה: "הפסקה מיידית של התקיפות ונסיגה מיידית של כוחות צה"ל מרצועת עזה; פתיחת מעברים והכנסת סיוע לכל האזורים; משא ומתן עקיף על האסירים, לפי העיקרון של כולם תמורת כולם; ומגעים פנים פלסטיניים בחסות ערבית, כדי להקים ממשלת אחדות לאומית פלסטינית, במסגרת 'הארגון מחדש של הבית הפלסטיני'".
לפי אותו דיווח, ההנהגה הצבאית והמדינית של חמאס העבירה מסר להנהגה שמחוץ לרצועה כי היא מסוגלת לעמוד בלחימה לאורך זמן ועדיין גורמת לישראל אבדות קשות מדי יום. מקורות אמרו ל"אל-אחבאר" כי אין כוונה בחמאס לוותר על הפסקת האש וכי כל הדיווחים על מחלוקת בין ההנהגה הפנימית להנהגה בחוץ לא נכונים.