דן פלד מספר על הרגע שנפגע מרימון הלם בזמן המחאה נגד המהפכה המשפטית
(קרדיט: דוברות איכילוב)

11 מפגינים נפצעו הבוקר (רביעי) בתל אביב במהלך העימותים של המוחים נגד המהפכה המשפטית מול המשטרה. "בשלב מסוים, ללא שום סיבה נראית לעין, השוטרים החלו לנוע לפנינו ולירות רימוני הלם לכיווננו", העיד דן פלד (36) מתל אביב, שנפגע מאחד מרימוני ההלם שבהם השתמשו השוטרים ופונה לבית החולים איכילוב בעיר.
אלפי בני אדם חסמו משעות הבוקר כבישים בשורת מוקדם ברחבי הארץ במסגרת מה שהוגדר על-ידי מארגני המחאות נגד תוכנית הממשלה להחלשת מערכת המשפט "יום השיבוש הלאומי", אולם ההפגנה בתל אביב יצאה משליטה - ובשלב מסוים הפעילה המשטרה כוח מול המוחים ואף השתמשה כאמור ברימוני הלם ובמכת"זית שפיזרה מים במסגרת ההתמודדות מול הפרות הסדר. 37 מפגינים נעצרו בתל אביב.
14 צפייה בגלריה
דן פלד שנפגע מרימון הלם בזמן המחאה נגד המהפכה המשפטית
דן פלד שנפגע מרימון הלם בזמן המחאה נגד המהפכה המשפטית
"השוטרים ירו ללא סיבה נראית לעין". דן פלד
(קרדיט: דוברות איכילוב)
הפצועים בעימותים מביעים תרעומת על התנהלות המשטרה. "קיבלתי פגיעה ישירה בכתף, זה גרם לכוויה מאוד קשה ולמכה מאוד חזקה בכתף", סיפר דן פלד. "אני לא מבין למה זה קרה, משטרה לא צריכה לירות על מפגינים בשום מצב ובשום כלי נשק שהוא.
"באנו להפגין כי אנחנו אוהבים את המדינה, המצב של המדינה מאוד חשוב לנו. אנחנו אזרחים מודאגים ממה שקורה למדינה. אני קורא לכולם להגיע להסכמות ולהימנע מאלימות. כל המנהיגים צריכים לקרוא לרגיעה ולמניעת אלימות כי כולם צריכים לחיות כאן ביחד".
14 צפייה בגלריה
מפגינים בתל אביב
מפגינים בתל אביב
העימותים בתל אביב
(צילום: רויטרס)
14 צפייה בגלריה
מפגינים בתל אביב
מפגינים בתל אביב
(צילום: יאיר שגיא)
14 צפייה בגלריה
מפגינים מתעמתים עם שוטרים בתל אביב
מפגינים מתעמתים עם שוטרים בתל אביב
ירי רימוני הלם בתל אביב
(צילום: AP)
תמיכה בעצורים במחאה

מפגין שנפצע במחאה בתל אביב
(צילום: יריב כץ)

מפגין שנפצע מירי רימון הלם
(צילום: אבי חי)

מעצר מפגין על ידי המשטרה

נועה גפן רון (41) מתל אביב נפגעה מרימון הלם שהתפוצץ על פניה. היא סובלת מכוויות וחתכים בפנים. "מפגינים שיוצאים להפגנה חוקית לשמירה על הדמוקרטיה, לא אמורים לסיים בצורה כזו בחדר המיון", אמרה גפן רון לאחר פינויה לבית החולים.
היא הוסיפה: "חשוב לי להדגיש, לא חסמנו כבישים או פעלנו נגד השוטרים ובעיקר לא באנו לעשות נזק אלא להביע את זכותנו הדמוקרטית. אני המומה מעוצמת החבלות והכאבים שאני חווה כעת, מקבלת טיפול רפואי, וחוששת לעתיד של כולנו".
14 צפייה בגלריה
דן פלד שנפגע מרימון הלם בזמן המחאה נגד המהפכה המשפטית
דן פלד שנפגע מרימון הלם בזמן המחאה נגד המהפכה המשפטית
דן פלד ונועה גפן רון שנפצעו מירי רימוני הלם
(קרדיט: דוברות איכילוב)
14 צפייה בגלריה
מפגין נפצע בהפגנה בתל אביב
מפגין נפצע בהפגנה בתל אביב
מפגין שהופל למדרכה בתל אביב
(צילום: רועי רובינשטיין)
14 צפייה בגלריה
מחאה בתל אביב
מחאה בתל אביב
פצוע בעימותים
(צילום: EPA)
14 צפייה בגלריה
מחאה בתל אביב
מחאה בתל אביב
ברך על ראשו של מפגין
במקביל, ברחוב קפלן בעיר תועד שוטר מצמיד ברך לראשו של מפגין בעת מעצרו. בתגובה לתיעוד מהמעצר האלים, נמסר מהמשטרה: "לא צילום שלנו, אין לנו מושג". בתיעוד מהזירה נראה קצין המבצעים של מרחב תל אביב במשטרה, רב-פקד מאיר סויסה, משליך רימון לעבר המפגינים מבלי להסתכל לאן הוא מופנה. כמה מפגינים נצפו מדממים, בהם אחד שנפגע מרימון הלם ונפצע באוזנו. אחר הצהריים תועד מפגין קשיש מופל למדרכה.
אוהד אשכנזי, עצמאי ויזם חברתי שהשתתף במחאה ותיעד את רפ"ק סויסה משליך רימון לעבר המפגינים, אמר לדודו ארז ויואב רבינוביץ ב-ynet radio: "ראיתי על הפנים שלו שנאה, הוא אמר לפרשים לרוץ אל המפגינים עם הסוסים ולהעיף אותם בכוח. ואז אני רואה אותו לוקח מהכיס רימון, פותח אותו, לא מסתכל אפילו, ופשוט השליך את זה בחוזקה לעבר מפגינים".

שבתאי: "אירועים קשים ומעציבים"

מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי אמר בתום דיון הערכת מצב לנוכח אירועי המחאה: "האירועים היום קשים ומעציבים. משטרת ישראל רואה בזכות המחאה כאבן יסוד במדינה דמוקרטית אך יחד עם זאת לא נאפשר הפרות של הסדר הציבורי ולא נאפשר פגיעה ברכוש ובסמלי שלטון. לצערי, היום בזמן שאנחנו עמלים על מנת לאפשר חיים סדירים לכלל האזרחים לצד המחאות היו מי שהפרו את הסדר, פגעו בשוטרים, פגעו ברכוש ומנעו מהשוטרים למלא את משימתם.
"אני קורא לאזרחי מדינת ישראל לנהוג באחריות, ללא פרובוקציות או אלימות נגד השוטרים ומתחייב ששימוש בכוח יופעל רק במקרה של פגיעה בשוטרים או סכנה לאזרחים ולסדר הציבורי. יש לנו שוטרים שנפצעו היום כתוצאה מאלימות של מפגינים ואנו נמצה את הדין עם האחראים לכך. אלימות נגד שוטרים, כמו השלכת אבנים וחפצים לעבר שוטרים, היא מבחינתי חציית גבול שאותה לא נאפשר".
הקלטה בקשר של שוטר מדווח על ידויי אבנים של מפגינים אל עבר הניידת
לפי המשטרה, במהלך ההפגנות כמה שוטרים אף ננשכו על-ידי מוחים, וניידת של משמר הגבול ניזוקה. מפכ"ל המשטרה לשעבר רב-ניצב בדימוס אסף חפץ אמר ל-ynet radio בהתייחס לעימות האלים: "השוטרים הכילו עד כמה שאפשר, ברגע שאי אפשר היה הם הפעילו כוח. המשטרה לא נוהגת באלימות, היא מפעילה כוח כן? כוח שמוקנה לה בחוק".
חפץ אמר עוד: "יש פה לדעתי אסקלציה או החמרה שהיא באה מצד המפגינים. מנהלי ההפגנות או המנהיגים של ההפגנות כנראה רצו באפקט הזה והם קיבלו אותו. לפעמים זה נראה כעודף שימוש בכוח, אבל זה מטבעם של אירועים כאלה, כשאתה פועל מול המון שמתחיל להתפרע, או שהוא מתחיל לשבור את הקווים האדום שהצבת לו".

העימות בין בן גביר למארגני המחאה

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר פרסם במהלך העימותים תמונה מחפ"ק המשטרה בתל אביב, שבו הוא תועד מציע על מוקד ההפגנה כשמאחוריו עומד מפכ"ל המשטרה שבתאי משלב את ידיו. במשטרה התעקשו כי השר קיבל "סקירה בלבד", ובכיר במשטרה אף ביקש להבהיר כי למרות הרושם שיועצי השר מנסים לתאר, בן גביר "לא מנחה את המשטרה".
בן גביר מצידו טען כי המפגינים יידו אבנים לעבר השוטרים, ואולם כתבי וצלמי ynet שהיו בזירות השונות לא הבחינו בתקריות כאלה. בנוסף, גם בסרטונים שהפיצה המשטרה מהעימותים, נראתה השלכת חפצים מצד מפגינים אולם לא מדובר באבנים.
"לאורך כל הבוקר המשטרה נהגה עם האנרכיסטים בסבלנות רבה, אך מהרגע שהם חצו את כל הגבולות, פרצו מחסומים וזרקו אותם על השוטרים, יידו אבנים לעבר השוטרים והביאו לאנרכיה", אמר השר לביטחן לאומי. "משטרת ישראל חייבת להשתמש בכל האמצעים העומדים לרשותה כדי לשמור על הסדר הציבורי ועל שגרת החיים של אזרחי ישראל".
מארגני "יום השיבוש הלאומי" אמרו בעקבות הצהרות השר הממונה על המשטרה: "מבקשים מהתקשורת לא להדהד את השקר של הטרוריסט בן גביר כי נזרקו אבנים. מדובר בעבריין מורשע בעבירות טרור עם גיליון הרשעות של משפחת פשע שלמה. יודגש כי אין שום תיעוד של זריקת אבנים - כי זה אירוע שקרה רק במוחו הקודח של זורק האבנים בן גביר".
ראש חטיבת הדוברות במשטרה, תת-ניצב שלומי שגיא, אמר במהלך הפגנה כי לא מדובר באובדן שליטה. ממש לא, זה לא סרט קולנוע שבו רואים מפגינים אל מול שוטרים", ציין שגיא. הוא טען שהיו "זריקת גדרות, יידוי אבנים ובקבוקי מים לעבר השוטרים והפרשים". כשנשאל על פגיעת רימון הלם במפגין, הגיב קצין המשטרה: "שיעלה לצומת קפלן, אז לא יפגע בו שום רימון".
14 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
בן גביר בחפ"ק המשטרתי, מאחוריו המפכ"ל שבתאי
גל, משקיעה בקרן הון סיכון, הגיעה להפגנה עם ילדיה עמית ופלג. "אכפת לי מהמדינה הזאת, אנחנו לא נוותר", אמרה גל. לא נוותר על שוויון זכויות, לא נוותר על הכלכלה שלנו שמה שקורה לה זאת קטסטרופה וכל העולם רואה אותה. זה ברור שבלי דמוקרטיה אין ישראל. אנחנו צועקים ביחד, נלחמים ביחד ומנצחים ומנצחות ביחד".
אמנון, שגם הוא נכח במחאה בתל אביב, אמר: "הגעתי לכאן כדי לחנך את הבן שלי לדמוקרטיה, בעיקר כדי להגיד לו שגם במדינה דמוקרטית אנחנו נקפיד להביע את דעתנו ולדאוג לזה שהמדינה תישמר כמו שהיא נוסדה ועל מגילת העצמאות".
הריאיון עם אלוף במיל' גולן
(צילום: שמוליק דודפור)

סגן הרמטכ"ל לשעבר יאיר גולן, שאף כיהן כחבר כנסת בין 2019 ל-2022, אמר היום בריאיון לאולפן ynet: "אני קורא חד משמעית, חד משמעית, למשרתי המילואים, לאזרחים הכי טובים של מדינת ישראל - אל תתייצבו למילואים. לא ירחק היום שהרמטכ"ל, המפכ"ל, ראש המוסד, ראש השב"כ, נשיאת בית המשפט העליון ושאר ראשי מערכות בחברה הישראלית יצטרכו לשאול את עצמם האם אנחנו מוכנים לשתף פעולה עם ממשלה שגוררת אותנו לפשיזם עמוק".
בהכנת הכתבה השתתפו מאיר תורג'מן ואלכסנדרה לוקש