העולים חוששים מהכפשת שמה של כל הקהילה - וגם בבאקו הופתעו: לצד ההלם בישראל, גם בבירת אזרבייג'ן נדהמו מחשיפת פרשת הריגול החמורה לאיראן, שבמסגרתה שבעה עולים מהמדינה חשודים שצילמו בסיסים צבאיים שהיו גם למטרות במתקפת הטילים הבליסטיים מאיראן בתחילת החודש.
"נדהמנו פה לקרוא את הידיעות על ה'חוליה האזרבייג'נית של סוכנים איראנים'", שיתף בפוסט שכתב הרב זמיר איסייב, ראש הקהילה הספרדית בבאקו. לדבריו, מי שמשליך מפרסום הפרשה את כלל הקהילה "משרת את האויב, שחולם להפריד בין ירושלים ובאקו".
ראש צוות החקירה על פרטי הפרשה החמורה
(צילום: דוברות המשטרה )

2 צפייה בגלריה
הכניסה לבניין של של אזיז ניסנוב ובנו יגאל ניסן שנעצרו על ידי המשטרה בגין ריגול עבור גורמים איראנייים
הכניסה לבניין של של אזיז ניסנוב ובנו יגאל ניסן שנעצרו על ידי המשטרה בגין ריגול עבור גורמים איראנייים
הכניסה לבניין של אחד החשודים
(צילום: איתן גליקמן)
ההפתעה בבאקו לדבריו נבעה מכמה סיבות. "הראשונה היא שלפי בדיקה שלנו החשוד כ'ראש החוליה' הוא יהודי הררי, אזיז ניסנוב, שעלה ארצה בגיל 8! בתקופת ברית המועצות ב-1989! ילדיו, שהם גם חשודים, צברים. רק יהודי נוסף באמת עלה לארץ ב-1996. אין לאף אחד אזרחות אזרבייג'נית למיטב ידיעתנו".
הרב איסייב הדגיש כי לאזרבייג'ן יש יחסים טובים עם ישראל, מה שהגביר את התחושות הקשות. "מה הקשר לאזרבייג'ן? המדינה הידידותית ביותר לישראל, מדי פעם היא עוצרת סוכנים זרים שרוצים לפגוע במוסדות ישראליים ויהודיים או לעורר מהומות נגד השלטון בגלל היחס שלו לישראל", אמר.
"מי שמפזר את ההכפשות הללו משרת את אויבנו", הוסיף. "איזו חוצפה. בגלל כמה עבריינים להכפיש 80 אלף יוצאי אזרבייג'ן, שמסורים בנפש ובדם לשתי המדינות, לארצינו הקדושה ולאזרבייג'ן, שבה הם או אבותיהם נולדו. זה בעצם אותם 'החברים הקווזים', שמשרתים נאמנה ואף מקריבים את חייהם בשורות צה"ל והמשטרה, וגם כרגע מסכנים את חייהם בחזית כמו כל בני עמנו הגיבורים".
2 צפייה בגלריה
הרב זמיר איסייב, ראש הקהילה הספרדית בבאקו בירת אזרבייג'ן
הרב זמיר איסייב, ראש הקהילה הספרדית בבאקו בירת אזרבייג'ן
הרב איסייב. "כמה עבריינים מכפישים את שמם של 80 אלף יוצאי אזרבייג'ן"
גם בקהילת יוצאי אזרבייג'ן שחיה בישראל יש הלם מוחלט, וחשש מההשלכות עליהם. חבריה אמרו על החשודים כי "בוגדים כאלה הם כלבים שדינם מאסרי עולם, במיוחד בזמן המלחמה". לדבריהם, "יוצאי אזרבייג'ן עשו דברים טובים למדינת ישראל וחבל שהבוגדים האלה מוציאים שם רע לקהילה. יש עולה מאזרבייג'ן, שוטר מג"ב, שהשתתף במבצע נועז וקיבל אות הוקרה מהנשיא הרצוג".
בישראל חיים כ-80 אלף יוצאי אזרבייג'ן, רובם מתגוררים באזור הצפון, ובקהילה הופתעו מכך שבכלל ציינו שהחשודים הם עולים מאזרבייג'ן. "אם הם מנוולים ועלו לפני 30 שנה מאיזו מדינה, מה זה משנה אם עלו מאזרבייג'ן, מולדובה או רוסיה. בוגד הוא בוגד, מרגל הוא מרגל, פושע הוא פושע. למה להכפיש בצורה כזאת את כל הקהילה? המשטרה החליטה לפרסם דברים ולא אמרו מאיזה מוצא העבריין. זה זורק צל על קהילה שלמה פטריוטית, ציונית וחמה".
בית משפט השלום בראשון לציון התיר אתמול לפרסם כי פרקליטות המדינה הגישה היום הצהרת תובע לקראת הגשת כתב אישום נגד השבעה, תושבי חיפה והצפון, ובהם חייל עריק ושני קטינים. החשודים הם אזיז ניסנוב ובנו יגאל ניסן, אלכסנדר סדיקוב, ויצ'סלב גושצ'ין, יבגני יופה ושני קטינים שלא ניתן לפרסם את שמותיהם. ביום שישי צפויה הפרקליטות להגיש נגדם לבית המשפט המחוזי בחיפה כתב אישום בשורה של עבירות ביטחוניות חמורות, שלפיו ניסנוב עמד בראש הקבוצה.