6 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
אלפי חיילים אמריקנים ב"כוננות מוגברת". ביידן
(צילום: רויטרס)
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הודיע הלילה (שבת) כי הוא ישלח בזמן הקרוב כוחות אמריקניים למדינות החברות בברית נאט"ו במזרח אירופה, "אך לא יותר מדי". הפנטגון הציב אלפי חיילים בכוננות לקראת הצבתם האפשרית באירופה, על רקע החשש הגובר מפני פלישה רוסית לאוקראינה.
לארה"ב יש עשרות אלפי חיילים המוצבים באירופה, רובם במערב היבשת, והפנטגון דן בשליחת מספר קטן של חיילים למזרח אירופה לצורך תגבור הכוחות הקיימים. דובר הפנטגון ג'ון קירבי הודיע השבוע כי 8,500 חיילים נמצאים ב"כוננות מוגברת" למקרה שיישלחו בהתראה קצרה למזרח אירופה כדי לתגבר את כוחות נאט"ו.
(צילום: סטס קופולו)

דבריו של ביידן הלילה הגיעו כמה שעות לאחר שראש המטות המשולבים של ארה"ב גנרל מארק מילי הזהיר כי פלישה רוסית לאוקראינה תהיה "נוראה" ותגרום לכמות משמעותית של נפגעים. הוא קרא לפוטין לבחור בדרך דיפלומטית במקום באופציה הצבאית. בתדרוך לכתבים הוסיף מילי כי "אפשר לדמיין איך זה עשוי להיראות באזורים עירוניים צפופים, לאורך כבישים. זה יהיה מחריד. זה יהיה נורא. וזה לא הכרחי".
שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין אמר אמש כי לאחר שרוסיה תגברה את הכוחות לאורך גבולותיה, לנשיא פוטין יש כעת יכולת צבאית לפעול נגד אוקראינה. בשיחה עם כתבים הוא הוסיף כי ארה"ב מחויבת לעזור לאוקראינה להגן על עצמה, בין היתר באמצעות אספקה של מערכות נשק נגד טנקים.
6 צפייה בגלריה
כוחות של צבא רוסיה ב ילניה לא הרחק מ גבול אוקראינה
כוחות של צבא רוסיה ב ילניה לא הרחק מ גבול אוקראינה
מוסקבה מתעקשת שאין לה כוונה לפלוש לאוקראינה. כוחות רוסיים באזור הגבול
(צילום: EPA)
6 צפייה בגלריה
אזרחים שהתנדבו לצבא אוקראינה ב תרגיל
אזרחים שהתנדבו לצבא אוקראינה ב תרגיל
אזרחים שהתנדבו לצבא אוקראינה בתרגיל
(צילום: gettyimages)
לפריסת כוחות אמריקניים תהיה משמעותית פוליטית וצבאית, והיא תחזק את מעורבות ארה"ב בסכסוך המחריף. אוקראינה אינה חברה בנאט"ו, אך בוושינגטון חוששים מזליגת המשבר למדינות נאט"ו השכנות אם רוסיה תתקוף את אוקראינה. מוסקבה מצדה מתעקשת שאין לה כל כוונה לפלוש לאוקראינה.
שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב אמר אתמול כי מוסקבה לא מעוניינת במלחמה עם אוקראינה. לברוב הוסיף כי ההצעות שקיבלה רוסיה מארה"ב בכל הנוגע לדרישותיה הביטחוניות טובות יותר מאלו שקיבלה מנאט"ו, וציין כי הוא מצפה להיפגש עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן בשבועות הקרובים. למרות זאת, הוא האשים את ארה"ב ב"שימוש במשטרו של זלנסקי", נשיא אוקראינה, "כדי להלהיט את הרוחות".
6 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולדימיר זלנסקי סיור חזית מזרח אוקראינה גבול רוסיה
נשיא אוקראינה וולדימיר זלנסקי סיור חזית מזרח אוקראינה גבול רוסיה
"אומרים שמחר תהיה מלחמה. זו פאניקה". זלנסקי בסיור בגבול רוסיה, בשנה שעברה
(צילום: EPA)
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי קרא אתמול למערב ש"לא ליצור פאניקה" בעקבות הצבת הכוחות הרוסיים לאורך גבולותיה של ארצו, והוסיף כי האזהרות מפני פלישה רוסית קרבה מסכנות את כלכלתה של אוקראינה. "יש איתותים אפילו מצד מנהיגים מכובדים של מדינות, הם אומרים שמחר תהיה מלחמה. זו פאניקה - כמה זה עולה למדינה שלנו?", אמר זלנסקי במסיבת העיתונאים בקייב. "ערעור היציבות בתוך המדינה הוא האיום הגדול ביותר על אוקראינה".
רוסיה ריכזה בחודשים האחרונים כ-100 אלף חיילים בגבול אוקראינה, ובמערב חושדים זה זמן רב שהיא נערכת לפלוש אל המדינה. בתגובה, השבוע הודיעה נאט"ו כי היא מתגברת את כוחותיה במזרח אירופה.
6 צפייה בגלריה
ארה"ב מאיימת בסנקציות חסרות תקדים. פוטין
ארה"ב מאיימת בסנקציות חסרות תקדים. פוטין
ארה"ב מאיימת בסנקציות חסרות תקדים. פוטין
(צילום: רויטרס)
ביידן הזהיר השבוע שלפלישה רוסית לאוקראינה יהיו "השלכות עצומות" ברחבי העולם. הוא אמר שאם כל הכוחות הרוסיים שמרוכזים בגבול ייכנסו לאוקראינה, זו תהיה "הפלישה הכי גדולה מאז מלחמת העולם השנייה. היא תשנה את העולם".
הנשיא האמריקני, שאיים על רוסיה בסנקציות חסרות תקדים, אמר שהוא ישקול להטיל סנקציות ישירות על פוטין אם כוחותיו יחצו את הגבול וייכנסו לאוקראינה. רוסיה הזהירה לאחרונה שצעד שכזה יהיה שווה ערך לניתוק היחסים בין מוסקבה לוושינגטון. החודש, בעקבות המתיחות במזרח אירופה, הגישו סנאטורים דמוקרטים הצעת חוק שלפיה אם רוסיה תפלוש לאוקראינה יוטלו סנקציות על בכירי ממשל וצבא ברוסיה, בהם הנשיא פוטין, ועל מוסדות בנקאיים רוסיים.