בשבוע שעבר חשף אתר החדשות האמריקני "Washington Free Beacon" כי ארבעה בכירים באוניברסיטת קולומביה שבארה"ב, בהם הדיקן, לעגו בתכתובות לסטודנטים וחברי סגל יהודים במהלך פאנל על אנטישמיות במוסד האקדמי. השבוע שלושה מחברי הסגל הושעו לאחר חשיפת התקרית - והתערבות ועדת החינוך של הקונגרס האמריקני. הדיקן התנצל על דבריו וטען כי "הם לא מייצגים את דעותינו", אך סטודנטים במוסד האקדמי הביעו ייאוש מ"הגישה העוינת" של הבכירים, והאישה האנונימית שצילמה את ההתכתבויות הפרטיות ביקרה בחריפות את "החוצפה" של הדיקן ואת הצביעות שלו ושל עמיתיו.
התקרית נחשפה כאמור כבר בשבוע שעבר, אז פורסמו באתר צילומים של הטלפון הסלולרי של סגנית הדיקן והמנהלת האדמיניסטרטיבית הראשית של אוניברסיטת קולומביה, סוזן צ'אנג-קים, בעת שהתכתבה עם עמיתיה במהלך הפאנל. בשיחה, שצילמה אישה שהגיעה לפאנל כצופה, השתתפו דיקן האוניברסיטה, ג'וזף סורט, דיקנית הסטודנטים לתואר ראשון, קריסטן קרום, וסגן הדיקן לתמיכה בסטודנטים ובמשפחותיהם, מת'יו פטשניק.
5 צפייה בגלריה
צילומי התכתבויות הבכירים
צילומי התכתבויות הבכירים
"קשה לי", כתבה סגנית הדיקן. הוא השיב: "יאפ"
(צילום: WashingtonFreeBeacon)
התפרעויות בהפגנות הפרו-פלסטיניות באונ' קולומביה
(צילום: NYPD )

בהודעות שהחליפו הבכירים ביניהם ניכרו זלזול בוטה ואף לעג לחוויות שהציגו המשתתפים בפאנל - שכונס בצל ריבוי התקריות האנטישמיות במוסד האקדמי והמחאות האנטי-ישראליות שהתקיימו בשטחו, שאף גלשו לאלימות ולוונדליזם מצד המוחים.
הפאנל, שכונס ב-31 במאי, עסק כאמור בחיי הקהילה היהודית הקמפוס, והוזמנו אליו גם בוגרי האוניברסיטה. בפאנל השתתפו בין היתר דיוויד שיצר, שהיה אחד ממובילי הצוות לטיפול באנטישמיות במוסד האקדמי, וכיהן בעבר כדיקן בית הספר למשפטים. השתתפו בפאנל גם המנהל של ארגון "הלל" בקולומביה, בריאן כהן, הדיקן לענייני דת בקמפוס, איאן רוטנברג, והסטודנטית רבקה מייזל, שסיקרה את המחאות האנטי-ישראליות בעיתון הסטודנטים של קולומביה.
שני צופים באירוע אמרו כי ראו את נוכחותם של ארבעת הבכירים בקהל כ"הגיונית" לנוכח העלייה החדה באנטישמיות באוניברסיטה, אך בפועל, במהלך הפאנל שנמשך כשעתיים, חברי הסגל לעגו לתיאורי החוויות של היהודים בקמפוס מאז טבח 7 באוקטובר, הרבו להגיב בעוקצנות, זלזלו בטענות לאנטישמיות במוסד האקדמי, ואף טענו כי גורמים יהודים בקולומביה מנצלים את תשומת הלב בגלל "הפוטנציאל לגיוס כספים", כדברי סגן הדיקן פטשניק. "זה קשה, אבל אני מנסה לשמור על ראש פתוח וללמוד על נקודת המבט הזו", כתבה צ'אנג-קים לדיקן סורט, שהשיב: "יאפ".
5 צפייה בגלריה
צילומי התכתבויות הבכירים
צילומי התכתבויות הבכירים
צילומי התכתבויות הבכירים
(צילום: WashingtonFreeBeacon)
בעיתון ציינו כי לצד ההודעות לא מצוינת השעה שבה נשלחו, כך שלא תמיד היה ברור על מה הגיבו הבכירים, אך במקרים מסוימים ההתייחסות הייתה ברורה. כך, הארבעה הגיבו בספקנות לסיפורי הסטודנטים היהודים כי חוו אפליה ומתקפות מכוונות עקב יהדותם: בעת שמייזל, שפרסמה דיווח על אותם סטודנטים שמרגישים "מנודים", התבקשה להרחיב בפאנל על החוויות של הסטודנטים היהודים והישראלים בקולומביה, סגנית הדיקן צ'אנג-קים שאלה את עמיתיה האם "באמת יש לנו סטודנטים שגורשו ממועדונים בגלל שהם יהודים?".
פטשניק כתב בתגובה ש"לידיעתי אף אחד לא גורש", אך ציין כי כמה מועדונים וקבוצות הצטרפו ל"Columbia University Apartheid Divest" - קואליציית ארגוני סטודנטים שנועדה "לסיים את האפרטהייד הישראלי ולשחרר את פלסטין" - ואמר כי "הרבה סטודנטים יהודים הרגישו לא-רצויים".
בהתכתבות אחרת, דיקנית הסטודנטים קרום השתמשה באימוג'י מקיא כדי לתאר את תחושותיה בנוגע לטור דעה שכתב רב באוניברסיטה לאחר טבח 7 באוקטובר. בטור, שכתב הרב יונה היין באוקטובר תחת הכותרת "להפעיל את האזעקה", הוא תיאר את דאגותיו מ"הנורמליזציה של חמאס" שראה בקולומביה. "דיונים על הציונות, פתרון מדינה אחת או שתי מדינות, הכיבוש, הצבא הישראלי ומדיניות הממשלה הם שיחות שיתקבלו בברכה בקמפוס", כתב. "מה שלא עומד לדיון הוא העובדה שטבח יהודים הוא רע באופן חד-משמעי".
5 צפייה בגלריה
צילומי התכתבויות הבכירים
צילומי התכתבויות הבכירים
הלעג של דיקנית הסטודנטים לרב שהתריע על "הנורמליזציה של חמאס" בקמפוס
(צילום: WashingtonFreeBeacon)
כך, בעוד שהפאנליסטים תיארו את מצבם הקודר של הסטודנטים היהודים בקולומביה, ואחת מבוגרות האוניברסיטה אף פרצה בדמעות כשתיארה את חוויותיה של בתה, הדיקנית קרום כתבה בזלזול לעמיתיה: "ואנחנו חשבנו שיונה 'הפעיל את האזעקה'...🤮🤢". סגן הדיקן פטשניק, כאמור, תקף כי הפאנליסט כהן מנצל את המשבר באוניברסיטה למטרת גיוס כספים. פטנשיק כתב כי כהן "יודע בדיוק מה עושה ואיך לנצל את הרגע הזה עד תום", והוסיף: "פוטנציאל אדיר לגיוס כספים". צ'אנג-קים, מצדה, הביעה תמיכה בדבריו של פטנשיק וסלידה מכהן.
שיצר, שהצטרף לנשיאת קולומביה מינוש שפיק בעת עדותה בוועדת החינוך של הקונגרס באפריל, ציין בפאנל הן את תחושת הבידוד של הסטודנטים היהודים והן את כישלון המוסד לאכוף את חוקיו במהלך השנה האחרונה. "עבורי, ההיבט הגרוע ביותר שלא זכה כמעט לתשומת לב הוא הרעיון שאתה יכול להיות סטודנט שמתעניין בריקוד, שרוצה להיות בקבוצה שקשורה ללהטב"ים או רוצה להשתתף במשחק ספורט - ולפתע מגלה שבגלל שאתה ציוני וגאה בקשרים שלך עם ישראל, בועטים אותך החוצה באופן ברור או שאתה הופך פשוט ללא רצוי, וזה לדעתי לחלוטין לא מקובל".
5 צפייה בגלריה
צילומי התכתבויות הבכירים
צילומי התכתבויות הבכירים
כהן "הוא הגיבור שלנו". הדיקן ענה: "LMAO"
(צילום: WashingtonFreeBeacon)
מייזל הוסיפה שהסטודנטים היהודים בקמפוס "חוו סנטימנטים אנטי-ישראליים במשך כל זמנם בקולומביה", ש"התעצמו במהירות" לאחר אירועי 7 באוקטובר, וגרמו להם לרצות לעזוב את האוניברסיטה. בהמשך שיצר מתח ביקורת חריפה על כישלון האוניברסיטה לאכוף את חוקי המשמעת כלפי הסטודנטים שהשתתפו בהפגנות הלא חוקיות בקמפוס והפריעו ללמידה, וצ'אנג-קים תקפה בהתכתבות עם עמיתיה כי הפאנל "גורם להנהלה להיראות כמו חבורה של ליצנים".
בהודעה נוספת מתוך ההתכתבות, שנחשפה על ידי העיתון רק אתמול, הדיקן סורט תועד מגיב להודעה מצ'אנג-קים שבה לעגה לכהן, מנהל ארגון הסטודנטים היהודים "הלל" בקמפוס. צ'אנג-קים כתבה על דבריו של כהן: "הוא הגיבור שלנו", והדיקן סורט כתב בתגובה "LMAO" (מתפוצץ מצחוק).
כאמור, ההודעות שהחליפו ביניהם ארבעת הבכירים חשפו גישה של בורות ואי-אכפתיות לחששות של הסטודנטים היהודים בקמפוס, אותו מקום שבו מפגינים קראו בין היתר "לשרוף את תל אביב עד היסוד" ואמרו כי "לציונים לא מגיע לחיות". דבריהם של הארבעה העלו תהיות על יכולתה של קולומביה להילחם באנטישמיות בקרבה, כאשר דיקן הקולג' ובכירים נוספים לא רק שמתייחסים בביטול לבעיה - אלא גם בזים לאלו שמדברים עליה.
ארבעת הבכירים סירבו להגיב להתכתבויות שנחשפו על ידי ה-WFB, אך דובר מטעם האוניברסיטה מסר לאחר פרסומן כי "אנו מחויבים להילחם באנטישמיות ונוקטים בפעולות נחרצות כדי להבטיח שהסטודנטים היהודים בקולומביה וכל הקהילה שלנו ירגישו בטוחים ומוערכים, ושיתאפשר להם לשגשג".

הדיקן התנצל - והתלונן על חדירה לפרטיות

דיקן אוניברסיטת קולומביה, ג'וזף סורט, שהשתתף כאמור בצ'אט עם שלושת עמיתיו, מסר התנצלות פרטית ל"חבר המבקרים" - גוף המורכב מבוגרי המוסד האקדמי, שתפקידו לייעץ לדיקן. סורט כתב כי ההודעות המזלזלות "לא מעידות על דעותיהם של חברי ההנהלה", התנצל על ה"נזק" שההתכתבות הסבה לקהילת האוניברסיטה, והתחייב כי "זה לא יקרה שוב". עם זאת, סורט לא ציין במכתבו כי הוא עצמו השתתף בהתכתבות הלעגנית, ותקף כי האישה שצילמה את ההתכתבויות חדרה לפרטיות שלו ושל עמיתיו. "ההתכתבויות לא מייצגות את המכלול של עבודתם", כתב.
בתגובה להאשמתו של הדיקן, האישה שצילמה את ההתכתבות הפרטית כתבה בטור אנונימי ב-WFB כי היא אחת מבוגרות אוניברסיטת קולומביה ו"תורמת ותיקה" למוסד האקדמי, ש"מוטרדת עמוקות מהשנאה ומהגזענות שסטודנטים יהודים חווים בקמפוס". התורמת סיפרה כי הגיעה לפאנל "בתקווה שאראה כיצד האוניברסיטה שאני אוהבת מטפלת במשבר הזה", אך העידה כי "הזדעזעתי לראות חברי הנהלה לועגים באופן גלוי לאנשים שלדבריהם הם לכאורה הגיעו להקשיב".
הכותבת טענה כי תיעוד ההערות הפוגעניות נגד היהודים בקמפוס "הפך למחויבות מוסרית. לא יכולתי לעמוד מנגד", וציינה כי היא לא חושפת את זהותה עקב חשש מ"נקמה", בצל "האווירה העוינת בקמפוס וההפגנות הקיצוניות ברחבי ניו יורק וארה"ב בכלל". בנוסף, התורמת מתחה ביקורת חריפה על "החוצפה" של הדיקן סורט, ותקפה כי הוא ועמיתיו חשפו בהודעות את צביעותם: "הדיקנים היו עסוקים בטלפונים שלהם ובקושי הקשיבו לפאנל, ובהחלט אין ציפייה לפרטיות כשאדם מביע את הגזענות וחוסר הסובלנות שלו בפורום פתוח".
5 צפייה בגלריה
דגל פלסטיני במאהל המחאה באוניברסיטת קולומביה
דגל פלסטיני במאהל המחאה באוניברסיטת קולומביה
מאהל המחאה בקולומביה. ארכיון
(צילום: Stephanie Keith / Getty Images)
חשיפת ההודעות המזלזלות הביאה לתחושה של "אובדן תקווה" בקרב סטודנטים יהודים בקמפוס, לדברי חמישה סטודנטים ובוגרים שסיפרו ל-WFB על תחושותיהם. "הם כולם אותו דבר", אמר אלון לוין, דוקטורנט שנה שלישית בקולומביה. "הם מביעים מתיקות מזויפת, כמו 'כן, אנחנו מקשיבים לך ואתה כל כך אמיץ על כך שפנית אלינו', אבל בפועל הם לא מתכוונים לעשות שום דבר".
דניס גולדנברג, סטודנט לתואר שני במוסד, אמר כי ההתכתבויות מספקות "עוד ועוד ראיות" לגישה העוינת כלפי סטודנטים יהודים בקרב הנהלת האוניברסיטה. הוא ציין את האשמתו של פטשניק כי אחד הפאנליסטים ניצל את המשבר לגיוס כספים, ואמר כי "במשפט אחד הוא הצליח לגלגל שניים או אפילו שלושה סטראוטיפים פוגעניים על יהודים".
סטודנט נוסף בקולומביה אמר כי הלעג והזלזול של הבכירים בחברי הפאנל מדגים את הסיבות לביטחון הרב של הסטודנטים האנטי-ישראליים שהפרו את חוקי האוניברסיטה בעת ההפגנות. "לא פלא שהם מרגישים שמותר להם להשתלט על מדשאה או אפילו על בניין כשיש לך מנהיגים - אנשים שמחזיקים בתואר כבד משקל - ששולחים אימוג'ים מקיאים כשאדם אחר מדבר". סטודנטית אחרת אמרה לעיתון כי "החמלה שהבכירים מטיפים לה באימיילים לקהילת הסטודנטים היא לא מה שהם מקיימים במציאות".

הקונגרס נכנס לפעולה - והבכירים הושעו

בתגובה לחשיפת ההודעות המזלזלות של ארבעת הבכירים, יו"ר ועדת החינוך של בית הנבחרים האמריקני, המחוקקת הרפובליקנית וירג'יניה פוקס, פנתה לאוניברסיטה והורתה להעביר לוועדה את ההתכתבויות עד ל-26 בחודש. פוקס, שמתחה ביקורת חריפה על המוסד האקדמי בחודש אפריל האחרון, אז אמרה כי "כמה מהמקרים הגרועים ביותר של תקיפות אנטישמיות, ונדליזם והטרדות בקמפוסים התרחשו בקולומביה", סיפרה כי חשה זעזוע כשקראה את ההתכתבויות הלעגניות, אך ציינה ש"לצערי, לא הופתעתי".
פוקס מתחה ביקורת גם על ה"התנצלות החלשה", לדבריה, שמסר הדיקן סורט לחבר המבקרים. "ה'התנצלות' מראה שבאוניברסיטת קולומביה לא תופסים את העניין. לקהילה היהודית מגיע יותר טוב", אמרה. דובר מטעם האוניברסיטה אמר כי בקשתה של פוקס התקבלה ו"תזכה בתגובה". במקביל, נשיאת האוניברסיטה מינוש שפיק טרם הגיבה לפרסום ההתנהלות המביכה של בכירי ההנהלה, יותר משבוע לאחר חשיפת ההודעות. שפיק הודתה בשימוע בקונגרס בחודש אפריל כי יש "גל אנטישמיות בקמפוס", והדגישה אז כי היא מתייחסת אליו "ברצינות".
שלשום, כיממה לאחר פנייתה של חברת הקונגרס, הדיקן סורט הודיע כי צ'אנג-קים, קרום ופטשניק "הושעו עד לתום בדיקת התקרית שהתרחשה בקולג' לפני כמה שבועות". סורט, שכאמור השתתף בעצמו בצ'אט הלעגני, הדגיש פעם נוספת את "מחויבותו ללמוד מהמצב הנוכחי ומתקריות נוספות בשנה האחרונה, כדי לבנות קהילה שמתאפיינת בכבוד ובדיאלוג בריא". דובר מטעם קולומביה סירב להסביר מדוע סורט עצמו לא הושעה, או להשיב אם היה ראוי שאחד מבכירי האוניברסיטה שלקח חלק בהתכתבות המזלזלת יודיע על השעייתם של עמיתיו.