ארצות הברית השלימה אמש (שני) את נסיגת כוחותיה מאפגניסטן, כמעט עשרים שנה אחרי שפלשה למדינה בעקבות פיגועי 11 בספטמבר 2001. מפקד פיקוד המרכז האמריקני קנת מקנזי הודיע על השלמת הנסיגה בתדרוך של הפנטגון, אחרי שאחרוני הכוחות שנשלחו לפנות אמריקנים ואפגנים מהמדינה המריאו בטיסת החילוץ האחרונה שיצאה מנמל התעופה בקאבול.
לאחר השלמת הנסיגה פרסם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הודעה שבה כתב: "עכשיו הנוכחות שלנו באפגניסטן שנמשכה 20 שנה הסתיימה". הוא אמר כי העולם יוודא שהטליבאן יעמוד במחויבותו לאפשר מעבר לאלה שרוצים לעזוב את אפגניסטן. בהמשך היום ינאם ביידן לאומה בעניין הנסיגה.
7 צפייה בגלריה
החייל האמריקני האחרון שעזב את אפגניסטן
החייל האמריקני האחרון שעזב את אפגניסטן
החייל האמריקני האחרון שעזב את אפגניסטן, בתמונה שפרסם הלילה הפנטגון: מייג'ור ג'נרל כריס דונהיו
(צילום: הטוויטר הרשמי של הפנטגון)
7 צפייה בגלריה
מטוס אמריקני ממריא מנמל התעופה בקאבול
מטוס אמריקני ממריא מנמל התעופה בקאבול
המראה כל 20 דקות. מטוס צבאי אמריקני ממריא אתמול מנמל התעופה בקאבול
(צילום: AP)
7 צפייה בגלריה
מטוסים אמריקנים על מסלול ההמראה בקאבול
מטוסים אמריקנים על מסלול ההמראה בקאבול
מטוסים אמריקניים על מסלול ההמראה בקאבול
(צילום: AFP)
7 צפייה בגלריה
הגנרל מקנזי מודיע על השלמת נסיגת הכוחות האמריקניים מאפגניסטן
הגנרל מקנזי מודיע על השלמת נסיגת הכוחות האמריקניים מאפגניסטן
"לא הצלחנו להוציא את כל האמריקנים". הגנרל מקנזי מודיע על השלמת נסיגת הכוחות האמריקניים
(צילום: EPA)
לאחר הודעת ארצות הברית הכריז הטליבאן על "עצמאות" אפגניסטן. "אחרון חיילי ארה"ב עזב את נמל התעופה בקאבול והמדינה השיגה עצמאות מוחלטת", אמר דובר הטליבאן זביהוללה מוג'היד.
לוחמי הטליבאן צפו במטוסים האמריקנים האחרונים ממריאים ולאחר מכן חגגו את ניצחונים בירי באוויר. "חמשת כלי הטיס האחרונים עזבו, זה נגמר!", צהל חאמד שרזאד, לוחם טליבאן שהוצב בנמל התעופה בקאבול. "אין לי מילים לבטא את האושר שלי. 20 שנות ההקרבה שלנו הביאו תוצאות".
לדברי הגנרל מקנזי, חלק מהאזרחים האמריקנים שרצו לעזוב את אפגניסטן לא הצליחו להגיע לנמל התעופה בקאבול. "יש הרבה שברון לב בפינוי הזה. לא הצלחנו להוציא את כל האמריקנים החוצה. גם אם היינו נשארים עוד עשרה ימים לא היינו מצליחים לפנות את כולם", אמר. "האזרחים האחרונים פונו כ-12 שעות לפני שהושלמה העזיבה של כוחות צבא ארה"ב".
7 צפייה בגלריה
הטליבאן חגג את השלמת הנסיגה האמריקנית בירי זיקוקים
הטליבאן חגג את השלמת הנסיגה האמריקנית בירי זיקוקים
"זה נגמר!". הטליבאן חגג את השלמת הנסיגה האמריקנית בירי זיקוקים
(צילום: AFP)
אולפן ynet: המתקפה בקאבול וההיערכות האמריקנית לפיגוע נוסף
(צילום: אבי חי)

מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן ערך מסיבת עיתונאים בעקבות השלמת הנסיגה, ואמר כי להערכתו פחות מ-200 אמריקנים נותרו באפגניסטן, וייתכן שהמספר קרוב יותר ל-100. הוא התחייב כי הממשל יפעל "ללא פשרות" כדי לסייע לאמריקנים, אפגנים ואחרים לעזוב את המדינה אם יבחרו בכך. בלינקן גם ציין כי השגרירות האמריקנית באפגניסטן תישאר לא-מאוישת בעתיד הנראה לעין, וכי הדיפלומטים המופקדים על אפגניסטן יפעלו מדוחא בירת קטאר.
מועצת הביטחון של האו"ם אימצה הלילה החלטה שבה קראה לטליבאן לאפשר מעבר בטוח לכל מי שמעוניין לעזוב את אפגניסטן. ההצעה לא הזכירה הקמת "אזור בטוח" כפי שהציע נשיא צרפת, עמנואל מקרון. ההחלטה התקבלה בתמיכת 13 מדינות חברות, ואילו רוסיה וסין נמנעו.
יותר מ-122 אלף איש חולצו מקאבול מאז 14 באוגוסט במסגרת מבצע החילוץ של מדינות המערב, לאחר שהטליבאן השלים את השתלטותו על אפגניסטן. לדברי מקנזי, ממלא מקום שגריר ארה"ב באפגניסטן, רוס ווילסון, היה בטיסה האחרונה שהמריאה מקאבול. הפינוי האווירי הסתיים יום לפני תאריך היעד האחרון שקבע נשיא ארה"ב ביידן - 31 באוגוסט בחצות. בהשלמת הנסיגה מימש הנשיא ביידן את ההסכם שאליו הגיע עם הטליבאן קודמו בתפקיד דונלד טראמפ.
7 צפייה בגלריה
אלפי אפגנים שסייעו למדינות המערב נותרו מאחור
אלפי אפגנים שסייעו למדינות המערב נותרו מאחור
אלפי אפגנים שסייעו למדינות המערב נותרו מאחור
(צילום: AFP)
לאחר שלא הצליחו לצפות את המהירות שבה יכבוש הטליבאן את אפגניסטן, וושינגטון ובעלות בריתה בנאט"ו נאלצו לסגת בחופזה. הן הותירו מאחור אלפי אפגנים שסייעו למדינות המערב ולכן היו זכאים להתפנות. מדינות המערב פינו את אזרחיהן ששהו באפגניסטן, וכן אפגנים ששימשו מתורגמנים, עובדי השגרירויות, פעילי זכויות אדם, עיתונאים ועוד. בימים האחרונים החלה ארה"ב לשלוח מנמל התעופה בקאבול בהדרגה גם את אלפי חייליה.
מרבית המדינות שהיו מעורבות בפינויים הודיעו כי השלימו את המשימה ביום שישי. בריטניה, שהייתה מעורבת באופן משמעותי במלחמה באפגניסטן כבר מראשיתה, הודיעה בשבת על פינוי אחרון החיילים שלה. בשיאה של הרכבת האווירית אתמול המריא מקאבול מטוס אחד בכל 20 דקות.
לכל אורך הפינוי כיבד הטליבאן את הבטחתו שלא לתקוף את הכוחות המערביים, אלא שארגון דאעש לא היה חלק מההבנות. הפינוי מקאבול בימים האחרונים התנהל כשברקע אזהרה חמורה שלפיה השלוחה האפגנית של דאעש מתכוונת לבצע בנמל התעופה בקאבול פיגוע נוסף, אחרי מתקפת הטרור שבה רצחה ביום חמישי 183 בני אדם - בהם 13 חיילים אמריקנים. הנשיא ביידן הבטיח לאחר המתקפה "לצוד" את האחראים. ואכן ארה"ב הוציאה לפעול שתי תקיפות אוויריות שבהן הודיעה כי פגעה במטרות של דאעש. במקרה הראשון סוכל ניסיון פיגוע של מחבל מתאבד בקאבול. במקרה השני הופצצה מכונית עמוסה חומרי נפץ, והאפגנים אמרו כי אזרחים נפגעו.
7 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מסיבת עיתונאים נסיגה מ אפגניסטן טליבאן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מסיבת עיתונאים נסיגה מ אפגניסטן טליבאן
ינאם לאומה בהמשך היום. ביידן
(צילום: AFP)
שעות לפני השלמת הנסיגה יירטה מערכת הגנה אווירית חמישה טילים ששוגרו לעבר נמל התעופה. דאעש נטל אחריות לשיגורים.
אף שהטליבאן מנסה לשכנע כעת את העולם שהוא מתון הרבה יותר מבעבר ומבטיח שלא לחזור לאותו שלטון קיצוני ואכזרי שהוביל בשנות ה-90, ייאושם של האפגנים הרבים שניסו להימלט הבהיר את מידת הפחד שהארגון האיסלאמיסטי עדיין מעורר בקרבם. כיבוש הבירה קאבול ב-15 באוגוסט אחרי קריסתה ללא קרב מצד הממשלה הפרו-מערבית והימלטותו של הנשיא אשרף ראני, היו נקודת הסיום של מערכה מהירה שבה כבש הטליבאן את כל הערים המרכזיות במדינה בתוך שבוע בלבד.
ייתכן כי גם לאחר הנסיגה תשמור ארה"ב על מעורבות צבאית מסוימת באפגניסטן - נוכח הרצון בוושינגטון להעניש את דאעש על המתקפה בנמל התעופה, ובמטרה למנוע מהמדינה להפוך למקלט לטרוריסטים.
פורסם לראשונה: 23:47, 30.08.21