המודיעין הרוסי היכה ככל הנראה שוב, עם עוד הטרלה שנועדה לערער את דעת הקהל והמצב הפוליטי בצרפת, ובאירופה בכלל. גורמי ביון צרפתים אמרו היום (ב') כי הם מעריכים שרוסיה היא שעומדת מאחורי הנחתם בשבת בבוקר של חמישה ארונות קבורה עטופים בדגל צרפת מול מגדל אייפל, ארונות שעליהם נכתב "חיילים צרפתים שנהרגו באוקראינה".
5 צפייה בגלריה
אבטחה ליד מגדל אייפל
אבטחה ליד מגדל אייפל
כוחות הביטחון ליד מגדל אייפל. הנהג הבולגרי קיבל 40 אירו
(צילום: REUTERS/Benoit Tessier)
5 צפייה בגלריה
עמנואל מקרון וולדימיר פוטין
עמנואל מקרון וולדימיר פוטין
מסר למקרון? הנשיא הצרפתי סירב לשלול שליחת חיילים
(צילום: EPA / GONZALO FUENTES / POOL / Sputnik / Gavriil Grigorov / Pool via REUTERS)
בבדיקה שערכו חבלנים לארונות הם וידאו תחילה כי הם אינם מכילים פצצות, ואחר כך גילו שיש בתוכם גבס. נהג המשאית שהוריד את הארונות, אזרח בולגריה בשנות ה-30 לחייו, סיפר כי קיבל 40 אירו כדי לפרוק אותם שם. הוא העיד שהגיע לצרפת ערב קודם לכן, והודה כי הביא איתו ברכבו שני שותפים אחרים למעשה, אזרחי גרמניה ואוקראינה. שני החשודים הנוספים, שנעצרו כשעמדו לעלות לאוטובוס לברלין, העידו בחקירתם כי קיבלו 400 אירו כדי להניח את הארונות מול המגדל.
הרשויות בצרפת הודיעו כי היחידה לביטחון לאומי חוקרת את האירוע כ"חשד להתערבות זרה". המקרה הזכיר לרבים אירועים דומים מהחודשים האחרונים, בהם הטבעת ידיים אדומות על קיר חסידי אומות העולם במוזיאון הדואה בפריז בלילה שבין 13 ל-14 במאי, וריסוס מגיני הדוד על קירות רבים ברחבי פריז אחרי טבח ה-7 באוקטובר, מעשה שנחשד תחילה כפשע שנאה אנטישמי והתברר בדיעבד, לפי הרשויות בצרפת, כפרובוקציה רוסית שנועדה לזרוע מחלוקת בחברה הצרפתית בנושא רגיש. שני אזרחים מולדבים נעצרו, ובצרפת חושדים כי הביון הרוסי שילם להם כדי שירססו את הסמל היהודי.
5 צפייה בגלריה
 רוססו מגן דוד על בתים של יהודים ברובע ה-14 בפריז, צרפת
 רוססו מגן דוד על בתים של יהודים ברובע ה-14 בפריז, צרפת
מגיני דוד שרוססו אחרי 7 באוקטובר על בתי יהודים בפריז
5 צפייה בגלריה
סימני ידיים סמוך לקיר ההנצחה
סימני ידיים סמוך לקיר ההנצחה
טביעות הידיים האדומות, שנטען כי גם הן היו "פרובוקציה רוסית"
(צילום: Antonin UTZ / AFP)
לפי גורמים בכירים בצרפת, החוקרים מנסים כעת לבדוק אם הנחת ארונות הקבורה ליד מגדל אייפל תוכננה מחוץ למדינה. העיתון "לה מונד" פרסם היום כי אחד החשודים שנעצרו בשבת עמד בקשר עם חשוד שהיה מעורב בפרשת הטבעתן של הידיים האדומות. התמונות של טביעות הידיים פורסמו בשעתו בחשבון X בשם דופלגנגר, שהוא חלק ממערך הפצת ידיעות כוזבות על ידי חברות שיווק רוסיות.
ההאשמות הנשמעות בצרפת נגד רוסיה באות אחרי שבחודש שעבר הביעה מוסקבה זעם על סירובו העיקש של נשיא צרפת עמנואל מקרון לשלול את האפשרות שישלח חיילים צרפתים לאוקראינה כדי לאמן את החיילים האוקראינים. בכירי צבא אוקראינים אף אישרו בשבוע שעבר כי מתקיימות שיחות עם צבא צרפת על שליחת "יועצים" צבאיים צרפתים. ייתכן שהנחת הארונות קשורה לסוגיה הזאת, ואמורה להתפרש כמעין אזהרה רוסית לצרפתים אם יעזו לשלוח חיילים משלהם לאוקראינה, ובכך יעמיקו את המעורבות הצרפתית במלחמה מול רוסיה.