ח"כ גפני על נועה קירל
(צילום: ערוץ כנסת)

דיוני התקציב נפתחו - והסערה הראשונה נגעה דווקא לנציגת ישראל לאירוויזיון: מליאת הכנסת נפתחה הבוקר בשעה 9:00 לדיון משולב על חוקי התקציב וחוק ההסדרים. בפתח הדיון הציג יו"ר ועדת הכספים משה גפני את הצעת החוק שאושרה בוועדה, ותקף את מה שכינה "קמפיין ההסתה נגד הציבור החרדי". "אומרים 'מוצצי דם'. שתתבייש לה, אני לא יודע מי זו", אמר על גלית גוטמן, ואז התפנה לדבר על הנציגה לאירוויזיון: "אז הבת שלי לא גדלה על נועה קירל, לא מגיע לה תקציב? אגב, הייתי תורם לה גם קצת בגדים, שיהיה לה".
הסיכום בין הקואליציה לאופוזיציה היה שאורך הדיון יהיה 35.5 שעות ויוקדש ברובו לנאומי האופוזיציה, שחבריה יטיחו בקואליציה שבתקציב אין בשורה לציבור ושהוא לא נותן מענה להבטחות הבחירות - חינוך חינם גם עד גיל 3, טיפול ביוקר המחיה ומשבר הדיור. הדיון צפוי להסתיים ביום שלישי בשעה 20:30 ואחריו יחלו ההצבעות, אלא אם האופוזיציה תמשוך חלק מרשימת הדוברים שלה וההצבעות יוקדמו בכמה שעות.
3 צפייה בגלריה
קירל וגפני
קירל וגפני
קירל וגפני
(צילום: AP, עמית שאבי)
את הדיון פתח כאמור ח"כ גפני גפני (יהדות התורה), שהציג את הצעת חוק ההסדרים וחוקי התקציב לשנים 2024-2023, שאושרו בוועדה - ותקף את המתקפות על מה שמכונה "תקציב הביזה": "אחי החרדי יותר ממני היה במלחמת שלום הגליל. הוא התנדב אז שילמו לו חצי משכורת מזו שיאיר לפיד קיבל כשהיה בעיתון 'במחנה'. בשנה שעברה הייתי איש נחמד, עשו לי יום הולדת וכולם היו. מילה לא שמעתי על הכסף לחרדים. בעיתונים אמרו עליי 'גפני הוא שמאלן, הדעות שלו מתונות'".
"אם היינו הולכים איתם הארץ הייתה מלאה בכתבות 'למה חייבים את לומדי התורה?'", אמר על החלטת המפלגות החרדיות לא להצטרף לממשלת בנט-לפיד, ואז התפנה להגיב לסערות האקטואליות: "עם המילים האלה שלהם, 'מוצצי דם'. שתתבייש לה, אני לא יודע מי זו. אז הבת שלי לא גדלה על נועה קירל, אז לא מגיע לה תקציב? איך רוצים שנהיה דמוקרטיה?".
גפני התייחס גם לקרן הארנונה שהוכנסה לחוק ההסדרים ועוררה ביקורת: "מדובר בקרן שאם תגשים את תכליותיה היא יכולה גם לסייע לרשויות חלשות. ניסינו להגיע לנוסחה מוסכמת עם הרשויות וייתכן שהדברים יידרשו עוד ליטוש בהמשך. זה חוק שמתגלגל במשרד האוצר כבר שנים רבות וצריך להמשיך וללבן את הנושא הזה גם כדי לאפשר בנייה של דירות למגורים, כי היום לראשי עיר יותר משתלם לבנות גורדי שחקים לעסקים. תל אביב הפכה להיות עיר עשירה מאוד בגלל ההחלטות שלנו. זה היה דיון קשה ולא פשוט ואני חושב שנצטרך להמשיך לדון בעניין הזה".
יו"ר הקואליציה ח"כ אופיר כץ מהליכוד התייחס אף הוא לקרן הארנונה, ואמר כי ייתכן שייעשו שינויים בנוסחה לטובת הרשויות שהיו אמורות להרוויח מהקרן ולבסוף נפגעות ממנה. לדבריו, "נעקוב אחר ההתפתחות של החוק והתוצאות שלו וכנראה נצטרך תיקונים, כי יש רשויות, שלוש או ארבע, שאנחנו צריכים לתקן ספציפית לרשויות האלה. אם המספרים של האוצר, נראה שהם לא מתאימים, נצטרך לעשות שינוי עמוק יותר".
כץ הוסיף כי התקציב מביא גם בשורה לציבור. "התקציב הזה כולל בתוכו בשורות גדולות לציבור הישראלי - ביטול קיזוז קצבאות אבטלה, נכות, זקנה והבטחת הכנסה, הגדלת מענקי חימום, פתיחת שוק המזון לתחרות והוזלת מחירים, ייעול הליכים וזירוז בנייה בתחום הדיור, חוק קרן הארנונה שמתמודד פנים מול פנים מול משבר הדיור ומביא פתרון טוב, שמעודד בנייה למגורים ויוביל להורדת מחירי הדיור", אמר.
יו"ר ועדת הפנים ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) התייחס אף הוא לציבור החרדי. "מתארים אותנו כשודדי הקופה הציבורית, את התקציבים כמסע ביזה ואת הדמויות שלנו הפכו לקריקטורות שה'דר שטירמר' (שבועון של התעמולה הנאצית) היה מתגאה בהן. הבעיה של אלה שצועקים זה שהם כבר מזמן לא יודעים על מה הם צועקים".
3 צפייה בגלריה
הוועדה המיוחדת לתיקונים לחוק היסוד הממשלה
הוועדה המיוחדת לתיקונים לחוק היסוד הממשלה
"התקציב כולל בתוכו בשורות גדולות". יו"ר הקואליציה
(צילום: יואב דודקביץ')
אשר הציג את הרפורמות והתוכניות שאישרה הוועדה בראשותו. לדבריו, "הנושאים שהיו על שולחן הוועדה הם הפחתת רגולציה, רישום בפנקסי מקרקעין, התחדשות עירונית, תכנון ובנייה, קידום תשתיות לאומיות ומיסוי בתחום ההתחדשות העירונית. תכליתם של כל החוקים הללו היא אחת - התנעת שוק הדיור והאצת פרויקטים בעלי תשתיות לאומיות, להקל ברגולציה ולזרז הליכים".
יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ דוד ביטן מהליכוד התייחס לתוכנית הכלכלית בחוק ההסדים, ואמר כי "אם האוצר ומשרדי הממשלה חושבים שוועדת הכלכלה תעבוד רק בשבילם אז יש להם טעות - על המלחמה ביוקר המחיה אנחנו לא נוותר. הממשלה והאוצר, לא רק הממשלה הזו - גם ממשלות קודמות, לא עושות את העבודה באופן הראוי במלחמה ביוקר המחיה אז אנחנו מתכוונים לעזור להם לעשות את זה. או שיעזרו לנו או שאנחנו נעשה את זה באופן עצמאי. הכנסת תעשה את העבודה ביי הוק וביי קוק. עדיף שהממשלה תעשה את זה איתנו ככוח משולב, עדיף".
בעקבות הדברים שאמר גפני על קירל, אמרה יו"ר נעמת חגית פאר כי "בזמן שנועה קירל מייצגת בעולם את פניה היפות של ישראל - ח"כ גפני דואג להזכיר לעולם את החושך שלא נאפשר כאן. נועה - את מדהימה, חזקה ומעצימה. כנראה שתסתדרי גם בלי גפני".
3 צפייה בגלריה
יעקב אשר
יעקב אשר
"מתארים אותנו כשודדי הקופה הציבורית". ח"כ יעקב אשר
(צילום: אבי מועלם)
הדס דניאלי ילין, מנכלית שדולת הנשים, התייחסה אף היא לדבריו של גפני, וציינה כי "נועה קירל היא אישה חזקה שבדרך הפנומנלית שלה מלמדת מה זה כוח רצון, מנהיגות והצלחה. אנחנו מגנות כל מי שמנסה להקטין אותה ולצמצם אותה לכדי הלבוש שלה. עיניהם של ילדות וילדים ברחבי הארץ נשואות אליה, וגם אליכם - חברי וחברות הכנסת. המסר שחבר הכנסת גפני העביר היום באמירותיו הוא פוגעני ומקטין ואין לו מקום על במת הכנסת. אנחנו קוראות לו להתנצל על האמירה הזאת".
גם "הדגלים השחורים" הגיבו לדברי גפני, ומסרו כי "הם רוצים לקבוע לנשים איך להתלבש, איך להתנהג ולהחזיר אותן למטבח. התקציב הזה מלא בתוכניות חדשות לשטיפת מוח לנשים בשם הקוד 'זהות יהודית', תחילת משמרות הצניעות. גפני פתח היום צוהר לדיקטטורה המשיחית ומדינת ההלכה שהם רוצים לבסס כאן. בושה".
ביום ראשון בשבוע שעבר אישרה הממשלה את הכספים הקואליציוניים, למרות התנגדותם של שרי יהדות התורה ועוצמה יהודית. האישור כולל גידול נוסף של הכספים הקואליציוניים שיועברו למפלגות החרדיות בכ-1.1 מיליארד שקל מעבר להסכמים שנחתמו עם הקמת הממשלה. על התוספת שמעוררת רוגז רב במשרד האוצר פורסם לראשונה ב-ynet לפני כשלושה שבועות, כשדווח כי התוספת החדשה תחייב גם קיצוץ תקציבי נוסף מעבר ל-3% המתוכננים כבר לסוף חודש זה, בצמוד לאישור תקציב המדינה הדו-שנתי ל-2024-2023.