השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הודיע הערב (שני) כי זימן את מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי לשימוע, שיתקיים ביום רביעי הקרוב. לדברי בן גביר, השימוע יתקיים לפני המלצה שלו לממשלה להקדים את סיום כהונת המפכ"ל. מקורביו של שבתאי הגיבו בחריפות למכתב השימוע של בן גביר, והאשימו בין השאר כי השר "מנסה להפוך את המשטרה למיליציה פרטית".
האלימות במירון, אתמול
(צילום: דוברות המשטרה, מתוך הרשתות החברתיות )

מפכ"ל המשטרה שבתאי אמור לסיים את כהונתו ב-17 ביולי, ובמקומו מתכנן בן גביר למנות את ניצב אבשלום פלד. הודעת בן גביר מגיעה אחרי שהמפכ"ל פנה אמש ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, ועדכן על כך שהשר פנה ישירות למפקד מג"ב בריק יצחק בעניין האלימות המשטרתית במירון - בניגוד להחלטות בג"ץ. הפנייה של בן גביר למפקד מג"ב נעשתה מבלי שעדכן קודם את שבתאי, שזעם כשגילה על כך לאחר מכן.
בן גביר כתב למפכ"ל כי ההחלטה להאריך את כהונתו הייתה בעקבות תפקודו באירועי שבעה באוקטובר, אך לטענת השר, "בתקופה האחרונה מתרבים הסימנים ומתרבות הטענות לאי תפקודך הכללי, באופן המשליך לרעה על תפקודה של משטרת ישראל בכלל, ובתקופה מלחמתית זו בפרט".
1 צפייה בגלריה
טקס ראש השנה תשפ״ד במטה הארצי בירושלים
טקס ראש השנה תשפ״ד במטה הארצי בירושלים
בן גביר ושבתאי, בימים טובים יותר. המפכ"ל יסיים את כהונתו מוקדם מהצפוי?
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בן גביר טען שהמפכ"ל היה "מנותק קשר" בהכנות לאירועי מירון, ושאינו מקיים ישיבות עומק וישיבות סטטוס בנושא הפשיעה בחברה הערבית. עוד ציין בן גביר כי המפכ"ל לא מקיים דיונים ולא נותן הנחיות בעניין גניבות הרכבים, תאונות דרכים, גיוסים למשטרה, מימוש תקציבים, הצטיידות ורכש וניהול כללי של המשטרה, כלשונו. "במשטרה מדווחים לי על היעדרותך הכללית מעבודתך", כתב בן גביר. "למעשה, הדבר היחיד בו הינך מתפקד, הינו קידום קצינים מקורבים בלבד".
הוא הוסיף עקיצה למפכ"ל, וטען כי "קצינים רבים במשטרה טוענים כי 'אין מה לדבר עם המפכ"ל, המפכ"ל בפועל הוא ערן היועץ האסטרטגי'". שבתאי, יש לציין, החרים היום את טקס הענקת הדרגות לנציב שב"ס קובי יעקובי, על רקע העימות עם בן גביר.
מקורביו של המפכ"ל אמרו כי המכתב לא נשלח בדרכים המקובלות. "הוא נשלח לתא הכתבים - בעדות מהדהדת להתנהלות פסולה ובריונית של שר שלא מקבל על עצמו את החוק וממשיך בדרכו הפסולה בניסיון להטיל מורא על שומרי הסף באשר הם. בחודשים האחרונים המפכ"ל עומד כחומה בצורה אל מול השר בניסיונות חוזרים ונשנים לחלחל את תפיסת עולמו לארגון", אמרו.
לדבריהם, "באשר לטענות המופרכות אשר בהן אין כל בסיס ראוי ונכון שלא היו נאמרות כלל, לבטח כשהדברים מגיעים משר אשר באופן אלים מנסה בכל דרך להשתלט על המשטרה, המפכ"ל לא יירתע מכל ניסיון לפגוע באופן אישי, ומשטרת ישראל וטובתה הם העומדים בראש מעייניו".

עימות מתוקשר

ההתכתשות בין בן גביר לשבתאי הגיעה אחרי התמונות הקשות מההילולה במירון אמש. אלפי בני אדם הפרו את הצו של מפקד פיקוד העורף - והגיעו למקום, התעמתו עם המשטרה ופרצו למתחם ההר. במסגרת העימותים תועדו שוטרים בשורת תקריות: ירי באוויר, דחיפת מתפלל מבוגר והכאת אישה מבוגרת. בן גביר אמר כי השוטרים המעורבים באירועים הללו הם אנשי מילואים במג"ב, והוא סיכם עם מפקד מג"ב כי "השוטר שהטיח באכזריות אדם מבוגר לרצפה, השוטר שירה באוויר והשוטרת שהכתה אישה מבוגרת במהלך האירועים במירון יושעו עד לסיום הבירור". שבתאי, מצידו, אמר כי השוטרים לא הושעו אלא רק הורחקו מפעילות מבצעית עד לסיום הבירור בעניינם.
(צילום: שמוליק דודפור)

הפנייה של בן גביר נתפסה כהתערבות ישירה ולא עניינית בעבודת המשטרה, במיוחד אחרי שנמנע מלפעול נגד שוטרים שהפעילו אלימות באירועים אחרים - כמו ההפגנות בתל אביב - ואף גיבה אותם. השעיית השוטרים היא בסמכות של ראש אגף משאבי אנוש במשטרה, ולמפקד מג"ב יש סמכות רק להרחיקם - כפי שהחליט שבתאי. מאחר שלפי המפכ"ל מדובר בהתערבות של השר באירוע קונקרטי, בניגוד להחלטת בג"ץ, הוא עדכן בכך את היועמ"שית.
במשטרה אמרו כי השר לביטחון לאומי פנה למפקד משמר הגבול באופן ישיר וללא עדכון מקדים של המפכ"ל בנושא השעיית הלוחמים, ונוכח העובדה שמדובר בהתערבות של השר באירוע קונקרטי - בניגוד להחלטת בג"ץ - המפכ"ל החליט לעדכן את היועמ"שית. בסביבת בן גביר טענו מנגד כי "חובתו של השר להתערב באירועים החמורים שהיו במירון. המפכ"ל לא היה מעורב כלל בכל האירוע. בן גביר - כשר אחראי - מתפקידו לשוחח עם מפקד מג"ב על רצף האירועים החמורים שדרשו החלטה, מה שלא עשה המפכ"ל".
בהמשך החריף העימות, כשבסביבת בן גביר האשימו את המפכ"ל בכך שהוא "לא מתפקד ונעדר מישיבות חשובות", ומנגד בסביבת שבתאי השיבו: "לצערנו, לעיתים קרובות צריך להזכיר לשר ולמקורביו שניהול המשטרה איננו רק ציוצים, כותרות וסרטונים. למען הסר ספק, המפכ"ל עודכן כל העת ממפקד המחוז על המבצע בכל שלביו, ומדובר שוב ברכילות זולה ותו לא".