ארבע שעות חלפו מאז הדיווח הראשוני על דריסת עשרות ליד בסיס גלילות, ועדיין לא ברור אם מדובר בפיגוע או בתאונה. במשטרה אומנם אמרו בתחילה כי הם מתייחסים לאירוע כאל פיגוע, אבל רשמית מסרו כי נסיבות האירוע נבדקות. כמה שעות לאחר מכן נמסר כי "נבדק חשד לפיגוע בגלילות, כל כיווני החקירה נבדקים".
37 בני אדם נפגעו באירוע, ובהמשך עדכן בית החולים איכילוב בתל אביב כי נקבע מותו של אחד מהם. תחילה, הוא נפצע באורח אנוש, אך מצבו הדרדר והצוות הרפואי נאלץ לקבוע את מותו.
עדי ראייה שפונו לבית החולים

בן גביר במקום הדריסה
(צילום: ליאור שרון)

השיחה הראשונה למוקד מד"א

4 צפייה בגלריה
פיגוע פגיעת משאית בתחנת אוטובוס בסמוך לבסיס מחנה חיים הרצוג - בה"ד 15
פיגוע פגיעת משאית בתחנת אוטובוס בסמוך לבסיס מחנה חיים הרצוג - בה"ד 15
המשאית שפגעה בתחנת האוטובוס. "הייתה המולה מטורפת"
(צילום: טל שחר)
הבוקר בסביבות השעה 10:00, התקבל הדיווח במשטרה על פגיעת המשאית בתחנת האוטובוס. "כוחות גדולים של משטרה הגיעו למקום במהירות והחלו לסגור את הזירה ולאסוף ממצאים וראיות. ומבדיקה ראשונית עלה כי לפי החשד, נהג משאית שנסע סמוך לבסיס גלילות מכיוון צפון לדרום, סטה ממסלולו ופגע באוטובוס ובאנשים שהמתינו בתחנה", מסרה המשטרה 4 שעות אחרי האירוע.
"במסגרת הערכת מצב שקיים בזירה מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב דניאל לוי, עם מפקד מחוז תל אביב, ניצב חיים סרגרוף, עלה כי הנהג, תושב ישראל, נוטרל בתא הנהג של המשאית בירי של אזרח שנכח במקום. חקירת האירוע הוטלה על היחידה המרכזית במחוז תל אביב וכלל כיווני החקירה נבדקים בדגש לחשד כי האירוע הינו אירוע פיגוע פח"ע".
רבים מהפצועים הם גמלאים שהיו בטיול, ובסך הכול שישה נפצעו באורח קשה. האוטובוס שנפגע מהמשאית הוא של אגד היסעים, ובו היו פנסיונרים של בנק מזרחי-טפחות, רבים מהם כבר ירדו מהאוטובוס בעת הפגיעה.
אברהם זוהר, שהיה במקום במסגרת טיול הגמלאים , סיפר: "איך שעצרנו והתחלנו לרדת שמענו בום. הסתובבתי וראיתי אנשים עפים. אשתי עפה והשתטחה על הרצפה כי היא חשבה שזה פיגוע של פיצוץ. הרמתי אותה, התחלתי להתקדם קדימה. חזרתי כי הייתה ערימה של אנשים והתחלנו להוציא אותם אחד-אחד, הוצאנו אותם כמו בפינצטה. מראות לא קלים, אבל לא הייתה ברירה. נהג המשאית היה לכוד בפנים, אמרו לשוטרים ואז שמעתי 3-2 יריות והבנתי שחיסלו אותו".
זוהר אמר שהשוטרים אמרו להם שמדובר בפיגוע. "לא הבנו שזה פיגוע. באו שוטרים ואמרו שכנראה זה פיגוע. השוטר שאל איפה נהג המשאית. אמרתי לו שהוא תקוע בקבינה. הוא עלה לשם והתחיל לדבר איתו, הנהג התחיל לזוז ואז שמעתי יריות".
אחיו של הנהג

4 צפייה בגלריה
פיגוע פגיעת משאית בתחנת אוטובוס בסמוך לבסיס מחנה חיים הרצוג - בה"ד 15
פיגוע פגיעת משאית בתחנת אוטובוס בסמוך לבסיס מחנה חיים הרצוג - בה"ד 15
שוטרים במקום הדריסה. "כלל כיווני החקירה נבדקים"
(צילום: REUTERS/Violeta Santos Moura)
4 צפייה בגלריה
פיגוע פגיעת משאית בתחנת אוטובוס בסמוך לבסיס מחנה חיים הרצוג - בה"ד 15
פיגוע פגיעת משאית בתחנת אוטובוס בסמוך לבסיס מחנה חיים הרצוג - בה"ד 15
(צילום: טל שחר)
יחיאל בן משה, בן 81 מפתח תקווה, השתתף גם הוא בסיור. "יצאנו קבוצה של פנסיונרים לגלילות לבקר במוזיאון ולשמוע הרצאה", סיפר בן משה. "האוטובוס החנה ואנשים ירדו מהאוטובוס. באה מאחור משאית ושמעתי רעש מטורף מכיוון המשאית, הוא נסע עלינו כדי לדרוס אותנו. זזתי הצידה והצלחתי לברוח, האחרים שהיו לידי נפלו ואחרים נפגעו. אני כבר הייתי מחוץ לאוטובוס ולכן לא נפגעתי. מסביב כולם היו פצועים, עם דם ואחרים היו בהלם. בהתחלה זה היה נראה כמו תאונה אבל אחר כך היו יריות על המחבל".
גם שוקי גרין הגיע למקום במסגרת הסיור. "כשהודיעו לנו לרדת מהאוטובוס, אשתי ואני ירדנו מהדלת הראשונה וזכינו בחיים", סיפר. "מי שירד בדלת האמצעית נפגע מהמשאית, אנחנו לא ידענו שזה פיגוע. היו מי שאמרו שהנהג החזיק בסכין, אני לא ראיתי. חשבתי שנפל טיל כי היה אבק וברזלים ואבנים עפו באוויר. רצתי ונפלתי מספר פעמים".
רעייתו דבורה שיתפה: "ראינו את המשאית דוהרת ומזל שהאוטובוס עצר. הגיעו מיד כמויות של כוחות. הכול היה הפוך, ענן עשן כבד, ברגע הדריסה שמענו בום. זה היה פיגוע, הוא דהר לעברנו, לאיפה שהאנשים עמדו. ממש חיכינו וציפינו לטיול הזה". היא סיפרה כי שמעה במקום "שלוש יריות".
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והמפכ"ל דניאל לוי הגיעו למקום הדריסה. "האירוע הזה נחקר כפיגוע וכך צריך להיחקר. אני נותן גיבוי מלא לשוטרים, לאזרחים שנטרלו את אותו אדם שהוא מפגע", מסר בן גביר. "אני אומר דבר מאוד-מאוד פשוט, בדיוק בשביל זה חילקנו נשקים, בדיוק בשביל זה שינינו את המדיניות, והמדיניות מאוד ברורה - רכב או משאית שמאיצה באזור שבו יש חיילים או אזרחים, שוטרים או אזרחים שרואים את זה, אני מגבה אותם גיבוי מוחלט. טוב שירו".
נתניהו בטקס הממלכתי בהר הרצל
(צילום: גיל יוחנן)

4 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
בן גביר בגלילות. "טוב שירו בפוגע"
(צילום: צילום: טל שחר)
מוריה שרה טויטו, חובשת מד"א שפינתה פצועים לשיבא, אמרה: "בזירה הייתה המולה מטורפת, מלא אמבולנסים. כוחות מתוך הבסיס של חיל הרפואה הגיעו לסייע. התחלנו בפינוי פצועים, לפי מה שראיתי כולם היו מבוגרים. המטופלים שאנחנו פינינו הגיעו לסיור במוזיאון ליד הבסיס. חלק מהמטופלים קיבלו טיפול במקום וחלק אחר פונה מיד, היו גם נפגעי חרדה".
הנהג עצמו, ראמי נאסראללה מקלנסווה, נורה ונהרג. קרוביו אמרו שאין מדובר בפיגוע: "זה שקר. ראמי סובל ממחלות והוא איבד שליטה על המשאית בגלל בעיה רפואית". לפי גורמים במשטרה הנהג, שנטען כי עבר לאחרונה ניתוח לב, פרק סחורה זמן קצר לפני הפגיעה.
"זה לא היה פיגוע", אמר מחמוד נאסראללה, אחיו של ראמי. "לאח שלי יש מחלה והוא לא עושה דברים כאלה. הוא בן אדם פשוט שהולך להתפרנס וחוזר הביתה. אין לו שום קשר לדברים האלה, לא מקרוב ולא מרחוק. כנראה הוא קיבל התקף לב או קרה לו משהו, יש לו רקע של מחלות. הוא נשוי ויש לו חמישה ילדים. אנחנו רוצים שיחזירו לנו את הגופה. הוא בן אדם רגיל, שהלך להביא פרנסה לילדים שלו, יכולים לבדוק את זה. זו תאונה רגילה, בחיים שלו הוא לא עשה רע לאף אחד".
ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בטקס הממלכתי לנרצחים ולנופלים במלחמת חרבות ברזל כי "אנחנו ממתינים לבירור סופי של האירוע שהתרחש הבוקר באזור גלילות. כולנו מתפללים לשלום הנפגעים וכולנו נחושים להמשיך במאבק נגד מבקשי נפשנו. נמשיך לרדוף את המרצחים ושולחיהם עד חורמה".