נסיעתו של יו"ר המחנה הממלכתי, בני גנץ, לוושינגטון, שנחשפה ב-ynet בסוף השבוע, אינה נוחה לחלק מחברי הקואליציה. האם היא מסמנת את סוף עידן ממשלת האחדות? גורמים בכירים בלשכת ראש הממשלה אומרים שלא נראה כי בקרוב יהיו השלכות לנסיעה שעוררה זעם גדול בליכוד, ומבחינת גנץ אין לו כל כוונה לפרוש מהממשלה למרות התנאים הלא נוחים שנוצרו.
אף שבשני הצדדים כבר מתקשים לחיות זה עם זה, ותחושת האחדות שהייתה כבר התפוגגה בכל מה שקשור למבנה הפוליטי - עדיין יש שני מרכיבים שממסמרים את גנץ לממשלה: הראשון הוא עסקת השבויים, שנחשבת מרכיב מרכזי בשותפות; והשני הוא התפתחויות אפשרויות עם חיזבאללה בצפון. שני אלה מרחפים בפורומים הסגורים ומעל קבינט המלחמה, ומקשים על הצדדים לפרק את השותפות.
1 צפייה בגלריה
הבית הלבן, בנימין נתניהו ובני גנץ, לשכת גיוס
הבית הלבן, בנימין נתניהו ובני גנץ, לשכת גיוס
(צילום: AFP, עמית שאבי, מוטי קמחי)
יחד עם זאת, ולמרות אמירות משני הצדדים על כך שאין כל כוונה לפרק כעת האחדות, הדינמיקה הרגישה של הימים האחרונים יכולה להוביל לשם ולהכניס את המערכת כולה לסחרור.
הבוקר נרשמה מתקפה חריפה של שרי הליכוד וחברי הכנסת ברשתות החברתיות נגדו. גורמים בכירים אף האשימו את גנץ שפעל נגד תקנון עבודת הממשלה שקובע כי "נסיעת שר לחוץ לארץ בתפקיד תהיה באישורו של ראש הממשלה והיא תובא לידיעת הממשלה".
"מר גנץ", כתב לו השר דודי אמסלם "כניסתך לממשלה הייתה על מנת לייצר אחדות בחירום, ולא כדי להיות סוס טרויאני. הנסיעה שלך הבוקר לארצות הברית היא בניגוד מוחלט לתקנון הממשלה (אתה זה שתמיד בוכה שמפרים הסכמים). האמריקאים כנראה רואים בך את הכתובת כדי להוביל תהליך של מדינה פלסטינית והפסקת הלחימה בעזה".
ח"כ ניסים ואטורי צייץ הבוקר בחשבון הטוויטר שלו כי גנץ סיים את דרכו בממשלה. ביקורת נגד גנץ נרשמה גם מכיוון שותפו למפלגה, יו"ר תקווה חדשה השר גדעון סער, שאמר בריאיון בגלי צה"ל כי הוא אמנם מקווה וגם מאמין שהנסיעה של גנץ תביא תועלת למדינה, אך ציין: "כנראה שהדברים לא תואמו מראש - וחבל שהדברים לא תואמו מראש".
נסיעתו של גנץ מגיעה בימים מתוחים מאוד גם ככה לממשלה ולקואליציה לא רק בשל היחסים הטעונים בינו ובין נתניהו אלא גם כשברקע מרחפת משוואה כמעט בלתי אפשרית לקואליציה ששרטט שר הביטחון יואב גלנט סביב סוגיית חוק הגיוס.
בשבוע שעבר כינס גלנט מסיבת עיתונאים ובה הבהיר שחוק שירות הביטחון שהוא מביא לאישור לבקשת צה"ל, יקודם רק בהסכמה מלאה של כל מרכיבי הקואליציה. המשמעות היא שהמחנה הממלכתי חייבים להסכים. בכך למעשה העריכו גורמים פוליטיים אמורה להיווצר סיטואציה מורכבת שבהיעדר הסכמות החרדים יעדיפו לפזר את הכנסת ולא להתמודד עם הסוגיה הנפיצה.