השר במשרד הביטחון ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' התייחס היום (שני) להחלטת הקבינט המדיני-ביטחוני להכשיר חמישה מאחזים בלתי-חוקיים - אביתר, שדה אפרים, אדוריים, חלץ וגבעת אסף - ואמר כי הצעד מגיע בתגובה להכרה במדינה פלסטינית מצד חמש מדינות באירופה. "חמשת היישובים שהוסדרו הם תגובה להכרה חד-צדדית במדינה פלסטינית. על כל מדינה שתעשה זאת - נקים עוד יישוב חדש. בכך נביא לגדיעת הרעיון ההזוי", אמר בפתח ישיבת סיעתו.
סמוטריץ': "נגדע את רעיון המדינה הפלסטינית"
(צילום: גיל יוחנן)

בפתח דבריו התייחס סמוטריץ' לסערה סביב שחרורו של מנהל בית החולים שיפא בעזה בחזרה לרצועה, ואמר כי "השחרור של מנהל מפקדת הטרור המכונה בית החולים שיפא יחד עם עשרות מחבלים נוספים הוא שערוריה וכישלון גדול". לדבריו, "פניתי לראש הממשלה בדרישה לערוך תחקיר מיידי על המחדל הזה ולדרוש תשובות מכל האחראים ללא יוצא מן הכלל במטרה להבטיח שדבר מהסוג הזה לא יקרה שוב. אבקש שמסקנות התחקיר יוצגו לקבינט עוד השבוע כולל נקיטת צעדים כלפי האחראים למחדל".
בהמשך הוא נשאל על כך שוב, והשיב כי "האחריות היא עלינו, ועלינו לספק את התשובות". עם זאת, סמוטריץ' הוסיף כי "אנחנו אחראים - האם יש לנו כלים לממש את האחריות? לא ממש". במהלך שלב המענה לשאלות, התפרץ לדברי השר גיל דיקמן, בן דודה של החטופה כרמל גת, וצעק כי "החטופים עדיין בשבי - ואתם משחררים עצירים".
בעניין הכשרת המאחזים, סמוטריץ' ציין כי "בנוסף - אנחנו מאשרים כ-6,000 יחידות דיור חדשות וזאת כחלק מהתוכנית שלי לסיכול מדינה פלסטינית. סינוואר הנאצי הכריז שיצא לטבח 7.10 כדי להחזיר את המדינה הפלסטינית לסדר היום, זה גם מה שנסראללה אומר. אנחנו נוריד אותה מסדר היום באמצעות קביעת עובדות בשטח, חיזוק ההתיישבות היהודית והחלת ריבונות ישראלית. בשלב הראשון בשטח ובמעשים, ובהמשך גם בחקיקה ובאופן רשמי".
בדבריו, שר האוצר ביקש גם "לברך" את נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ, על כך "שבמסגרת העימות עם ביידן סירב להצהיר על תמיכה במדינה פלסטינית. אין לי ספק שאם ישראל תעמוד על שלה, תוריד את המדינה הפלסטינית מסדר היום ותחיל ריבונות - העולם יכיר ויתמוך בכך. זה צודק, זה מוסרי וזה חיוני לביטחון ישראל". הוא אף הוסיף כי "אנחנו רואים שגם בצרפת ובאירופה מתחילים להתעורר ולהבין את הסכנה באסלאם הקיצוני שמסכן את העולם החופשי כולו".
"שחרור מנהל שיפא - תקלה. האחריות עלינו"
(צילום: גיל יוחנן)

בצל הביקורת בעולם על הכשרת המאחזים, משרד החוץ הבריטי פרסם הצהרה שלפיה "בריטניה מתנגדת באופן משמעותי להודעה בדבר הכוונה להסדיר חמישה מאחזים בלתי חוקיים בגדה המערבית, וכן מתנגדת משמעותית להמשך צעדים ענישתיים נגד הרשות הפלסטינית". עוד נמסר כי "ישראל חייב לעצור את הרחבת ההתנחלויות הבלתי חוקיות ולהטיל את האחריות על אלו שאחראים לאלימות מתנחלים קיצוניים. עמדתנו ברורה ולפיה הפעולות של ישראל שנועדו להחליש את הרשות הפלסטינית חייבות לעצור. בעדיפות ראשונה, בריטניה רוצה להביא את הסכסוך בעזה לסיום בר-קיימא ולהבטיח שלום מתמשך במזרח התיכון, באמצעות נתיב בלתי הפיך לעבר פתרון שתי המדינות".
השר במשרד הביטחון התייחס גם למעבר הצפוי של צה"ל לשלב ג' בלחימה בעזה, שבמסגרתו תסתיים הלחימה העצימה ויתבצעו פשיטות נקודתיות, ואמר כי "אנחנו שומעים דיווחים בתקשורת שצה"ל נערך לקראת סיום המלחמה. צה"ל הגיע להישגים גדולים בפגיעה בחמאס אך עבודה רבה עוד לפנינו, לא נעצור את המלחמה עד לעמידה בכל מטרותיה - השמדת חמאס והשבת כל החטופים". לדבריו, "הגיע הזמן גם שצה"ל ייקח אחריות על חלוקת הסיוע ההומניטרי כדי שלא יגיע לחמאס - רק ממשל צבאי בעזה יאפשר לצה"ל לכבוש ולהשתלט על השטח ולמנוע את חזרת חמאס ושיקום כוחו". סמוטריץ' גם חזר על קריאתו "לצאת למלחמת מגן ולהקים רצועת ביטחון בדרום לבנון במקום בשטח ישראל. הסכם עם חיזבאללה לא שווה את הנייר שהוא נכתב עליו, ויעלה לנו במחיר איום ונורא של אלפי הרוגים".
גם יו"ר הימין הממלכתי גדעון סער התייחס לשחרורו של מנהל בית החולים שיפא, ותקף את הממשלה בפתח ישיבת סיעתו: "שחרור החינם של עשרות עצורים, ובהם מנהל ביה"ח שיפא, הדגים פעם נוספת את עליבות ניהול המערכה ע"י הממשלה". לדבריו, "השחרור הזה הוא גול עצמי להסברה הישראלית, ליעד של פירוק התשתיות השלטוניות של חמאס - גול עצמי לחיבורים".
פורסם לראשונה: 15:43, 01.07.24