במקביל להפגנות האלימות שפרצו ברחבי בריטניה לאחר רצח הילדות בעיר סאות'פורט, ארגון "The Community Security Trust", המייעץ ליהודי בריטניה בנוגע לנושאי אבטחה, הודיע שלשום (רביעי) כי בחצי הראשון של שנת 2024 התרחשו כמעט 2,000 תקריות אנטישמיות, המהוות שיא חדש עבור התקופה, בהשוואה לששת החודשים הראשונים בכל שנה שקדמה לה.
ב-CST, המייעץ לכ-280 אלף יהודי בריטניה, ציינו כי יותר מ-50% מהתקריות שתועדו קשורות לישראל, רצועת עזה, חמאס והמלחמה באזור. "נחשול האנטישמיות המתועב בבריטניה מודגש אף יותר על-ידי הנתונים האלה", אמר ראש הארגון, מארק גרדנר. "זה קורה בכל חלקי החברה, בין היתר בבתי ספר, בקמפוסים, במקומות העבודה, בתחבורה הציבורית וברחובות".
2 צפייה בגלריה
בריטניה תמונה ש פרסמה המשטרה של מבוקשת על הסתה מ הפגנה פרו פלסטינית ב לונדון
בריטניה תמונה ש פרסמה המשטרה של מבוקשת על הסתה מ הפגנה פרו פלסטינית ב לונדון
מפגינים בריטים אנטי-ישראלים עם סרטי חמאס
לפי הארגון, בין החודשים ינואר ויולי נרשמו 1,978 תקריות אנטישמיות, יותר מפי שניים מהתקריות שדווחו באותה התקופה בשנת 2023. עוד נמסר כי נראתה גם עלייה חדה באירועים ברשת האינטרנט, ובשנאה כלפי יהודים בבתי הספר. דו"ח הארגון מגיע לאחר שבחודש פברואר האחרון ה-CST אמר כי שנת 2023 הייתה השנה הגרועה ביותר בבריטניה מבחינת אנטישמיות, לאחר גל שנאת יהודים ששטף את המדינה לאחר טבח 7 באוקטובר.
שרת הפנים של בריטניה, איווט קופר, התייחסה לדו"ח ואמרה כי "הזינוק בשנאה האנטישמית שמפורט בדו"ח הזה הוא דוחה באמת. עלינו לא לוותר לעולם ולהמשיך בעבודתנו לשרש את השנאה הזו, על כל צורותיה". קופר הדגישה כי "אין מקום בבריטניה לשנאה המתועבת הזו, ועמדתנו ברורה - על כל מי שמקדם את הרעל הזה, בין אם ברחובות או ברשת, להתמודד מול כוחה המלא של מערכת החוק".

"כלי נשק? תשאירו במסגד"

חרף דבריה הנחרצים של שרת הפנים קופר, הדו"ח של ארגון CST מגיע כאמור על רקע הפגנות אלימות והתפרעויות מצד מפגיני ימין קיצוני ברחבי בריטניה, שנענו בתגובה בהפגנות נגד והתפרעויות מצד בני הקהילה המוסלמית. הממשלה החדשה, בראשות יו"ר מפלגת הלייבור קיר סטרמר, ספגה ביקורת חריפה על כך שחבריה התמקדו בתקיפת המתפרעים מהימין הקיצוני, תוך התעלמות מהתפרעויות המוסלמים.
2 צפייה בגלריה
רות'רהאם מהומות מחוץ לאכסניה של מבקשי מקלט בריטניה
רות'רהאם מהומות מחוץ לאכסניה של מבקשי מקלט בריטניה
תיעוד מהמהומות בבריטניה
(צילום: Christopher Furlong/Getty Images)
ההתפרעויות בבריטניה החלו בעקבות מסע הדקירות לפני כשבוע בעיר סאות'פורט, שבו נער בן 17 דקר למוות שלוש ילדות בנות 6, 7 ו-9, ופצע עוד 8 במהלך סדנת ריקודי טיילור סוויפט. אחרי מסע ההרג המטלטל הפיצו פעילי ימין קיצוני שמועה שלפיה הדוקר הוא מהגר מוסלמי, אף שבפועל מדובר היה בנער לא-מוסלמי יליד בריטניה. בעקבות השמועה יצאו פעילי ימין למחאה תחת הסיסמה "תעצרו את הסירות", כשכוונתם לסירות המהגרים המגיעות לבריטניה דרך תעלת למאנש.
המחאה גלשה להתפרעויות בשלל ערים, בהן ליברפול, מנצ'סטר, נוטינגהאם, בריסטול והאל, והן כללו עימותים עם שוטרים ועם פעילי שמאל ותקיפה של מלונות ואכסניות שבהם שוכנו מהגרים. במקביל להתפרעויות, המיליארדר אילון מאסק פרסם ברשת החברתית X שבבעלותו שלל פוסטים שבהם הביע במרומז תמיכה בפעילי הימין הקיצוני, ותקף את ראש הממשלה סטרמר, בין היתר באמצעות ההשטאג #TwoTierKeir, המאשים אותו במדיניות של איפה ואיפה באכיפה (two-tier policing), שבמסגרתה הטיפול בפעילי ימין קיצוני הוא נוקשה, ואילו נגד יריביהם נוקטת לכאורה המשטרה יד קלה.
לביקורת של מאסק ברשת החברתית שבבעלותו הצטרפו הוגי דעות ופרשנים בולטים בבריטניה, בהם דאגלס מארי וקונסטנטין קיסין, שנוהגים להזהיר מפני השלכות על בריטניה ואירופה בכלל של הגירה בלתי-חוקית מסיבית, יחד עם היעדר רצון מצד אותם מהגרים להיטמע בחברה ולאמץ את מנהגיה. השניים טוענים כי למרות שההתפרעויות פרצו בתואנת שווא, הן מהוות "עימות בלתי נמנע" בין הקהילה הבריטית לבין המהגרים וצאצאיהם שלא נטמעו בחברה.
בין היתר, מארי פרסם מחדש בחשבון ה-X שלו וידאו של שוטר שתועד מדריך מפגינים מוסלמים בסטוק-און-טרנט "להשאיר" כל כלי נשק שהם נושאים במסגד, ומבהיר שהמשטרה לא מעוניינת לעצור אותם. "נעבוד איתכם למען פתרון יותר טוב", אמר. מארי כתב בעיתון הטלגרף הבריטי כי במשטרה הכירו בכך שהתיעוד פגע בתחושת הביטחון של התושבים. במקביל, בטלגרף דווח כי המשטרה חוששת כי מהומות נוספות יפרצו, וצוין כי 5,000 שוטרים נמצאים בכוננות לקראת התפרעויות ב-20 מוקדים שונים.
קיסין, שמשפחתו היגרה מרוסיה לבריטניה באופן חוקי כשהיה בן 11, כתב בחשבון ה-X שלו כי "בימין מאשימים את קיר סטרמר ובשמאל מאשימים את 'הימין הקיצוני', אבל המציאות גרועה הרבה יותר. כן, צריך לעצור את המתפרעים האלימים, וכן, סטרמר והמשטרה טיפלו בנושא באופן רע, אבל זה לא המקור של המצב הנוכחי. יש לנו אוכלוסייה מוסלמית שלא נטמעה בחברה הבריטית - יותר בריטים מוסלמים הצטרפו לדאעש ולאל-נוסרה מאשר לצבא הבריטי, לפי הגרדיאן והניו יורק טיימס. המשטרה והממשלה מתעלמות מפשעים שמבצעים אלו שחברים בקבוצות אתניות מסוימות".
בהתאם להתבטאויות הממשלה הבריטית, גם ערוצי התקשורת הבולטים במדינה, בהם ה-BBC, הגרדיאן וסקיי ניוז, התמקדו בדיווחיהם במפגינים והמתפרעים מצד הימין הקיצוני, והתעלמו מהמתפרעים המוסלמים, שבתיעודים שהופצו ברשתות נראו בין היתר מתארגנים בקבוצות "שיטור".
רשת סקיי ניוז אף פרסמה תיעוד של צוות חדשות שלה באזור בירמינגהם, כשהוא מותקף על-ידי אחד מהמתפרעים רעולי הפנים. המפגין תועד מתקרב אל צוות החדשות, מוציא אצבע משולשת לעבר אנשיו בעודו מגדף וקורא "תשוחרר פלסטין", ולאחר מכן מנסה לנקב את צמיגי הרכב של צוות העיתונאים באמצעות חפץ חד. סקיי ניוז ספגה ביקורת לאחר שמחקה את התיעוד לזמן מה מעמוד ה-X הרשמי שלה. התיעוד כן נכלל בכתבה שפרסמה הרשת, אך צעקותיו של המתפרע עומעמו.
לאחר טבח 7 באוקטובר התקיימו בלונדון מדי שבוע הפגנות אנטי-ישראליות בהשתתפות עשרות אלפי מפגינים, שבהן נראו לעיתים קרובות גילויי תמיכה מובהקים בחמאס ובארגוני טרור דומים, בהם חיזבאללה, דאעש ואל-קאעידה. גם במהלך חודשי ההפגנות המשטרה הבריטית ספגה ביקורת חריפה על היד הרכה שבה נקטה מול המפגינים, שהתפרעו באופן תדיר, הטילו את אימתם על עוברים ושבים - בהם יהודים - והשחיתו דרך קבע אנדרטאות ורכוש ציבורי. בתיעוד בולט מחודש אפריל נראו אז שוטרים כשהם מתווכחים עם אדם חובש כיפה שרצה לעבור באזור ההפגנה, ומנעו ממנו להמשיך בדרכו כל עוד לא יסתיר את הסממן היהודי "מחשש שיעורר זעם".