7 צפייה בגלריה
פיצוץ בגבול לבנון
פיצוץ בגבול לבנון
עשן העולה מהמקום שבו נשמע הפיצוץ ליד הכפר רג'ר
פצצת מרגמה שנורתה מלבנון התפוצצה הבוקר (חמישי) בשטח ישראל, ליד הכפר רג'ר הסמוך לגבול. צה"ל הגיב בירי עשרות פגזים מתותחים שמוצבים בגליל העליון.
סוכנות הידיעות הבינלאומית רויטרס הייתה הראשונה לדווח על השיגור וטענה כי "נורו שתי רקטות". לדבריה, שלושה גורמי ביטחון אישרו את המידע. זאת, אחרי שבסביבות השעה 8:00 בבוקר נשמע פיצוץ באזור ונראו שני מוקדים של עשן במרחק של מאות מטרים זה מזה. בתוך כך, באזור הכפר רג'ר נראתה הבוקר נוכחות צבאית רבה.
מוערך כי השיגור לעבר ישראל בוצע בירי מרגמה, שמערכות היירוט לא יכולות לזהות. טווח המרגמה קצר, ולכן לא הגיעה עד הכפר. לפי צה"ל, השיגורים לא אוכנו ולכן סברו תחילה שמדובר בפיצוץ של מטען או מוקש. לאחר שהנפלים נבדקו בשטח, התברר שמדובר בפצצת מרגמה שנפלה בשטח ישראל, ליד גדר המערכת.
7 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל בגבול לבנון
כוחות צה"ל בגבול לבנון
כוחות צה"ל בגבול לבנון
(צילום: jalaa marey / AFP)
7 צפייה בגלריה
אזור הפגיעה בדרום לבנון
אזור הפגיעה בדרום לבנון
אזור הפגיעה בדרום לבנון
גורמים בצה"ל מיהרו להכחיש את הדיווחים ברויטרס, וטענו כי "לא מוכר שיגור רקטה, ייתכן שנשמע פיצוץ מוקש". זמן קצר לאחר מכן עדכן דובר צה"ל בהודעה רשמית כי "אין אירוע בשטח ישראל. מדובר בפיצוץ שהיה מעבר לגדר הגבול, סמוך לכפר רג'ר. הפרטים בבדיקה". בהמשך נמסר מצה"ל כי "מתחקור של כוחות שהגיעו למרחב, עולה כי בוצע שיגור משטח לבנון שהתפוצץ בסמוך לגבול, בשטח ישראל. בתגובה, צה"ל תוקף כעת למרחב שממנו בוצע הירי, בשטח לבנון. אין הנחיות מיוחדות לעורף". האזור שהופגז, לפי דיווחים בלבנון, סמוך למרחב הר דב, שם הוקמו שני אוהלים של ארגון הטרור חיזבאללה.
בטרם אישורו של דובר צה"ל, אנשי יוניפי"ל מסרו לתקשורת בלבנון כי הם אינם מכירים שיגור רקטות, ושלהערכתם מדובר בפיצוץ של מוקש ישן. במקביל, ב"אל-ערביה" דיווחו כי צבא לבנון החל בסריקות באזור כדי לאתר את מקור הפיצוץ ולחפש אחר משגרים שאולי נמצאים בשטח.
בתיעוד של רשת "אל-מנאר" הלבנונית פורסמו תמונות של עשן מיתמר משתי זירות שבהן נשמע פיצוץ - האחת בכפר רג'ר, והשנייה מאזור חוות בסטרא, השוכן מאות מטרים ממנו. תושבים בכפר דיווחו כי שמעו ארבעה פיצוצים. מאוחר יותר דווח ברשת כי הירי נפסק לאחר שיגור 15 פגזי 155 מ"מ.
7 צפייה בגלריה
פיצוץ בגבול לבנון
פיצוץ בגבול לבנון
עשן במקום שבו נשמע הפיצוץ
בלאל חטיב, דובר הכפר רג'ר, סיפר ל-ynet: "קצת אחרי השעה 8:00 בבוקר שמענו פיצוץ של נפילה חזקה ממש קרוב לבתים שלנו, למטה בנחל החצבאני, בצד הלבנוני. לא הבנו מה קרה. ראינו את העשן שיצא - ונגמר. בצד השני, הלבנונים התקרבו למקום. בצבא אמרו שהם מבררים את הנושא, ואין להם עדיין מושג מה קרה שם. זה לא נשמע כמו מוקש אלא כמו נפילת רקטה. באזור הזה אין מוקשים".
במקביל, הבוקר האשים חיזבאללה את ישראל בניסיון לכבוש את החלק הלבנוני של הכפר באמצעות הצבת גדר תיל ובניית חומת בטון סביבו. "כוחות הכיבוש הציוני נקטו לאחרונה באמצעים מסוכנים באזור הצפוני בכפר הנמצא על הגבול בצד הלבנוני המוכר על ידי האו"ם", ציינו בארגון, "הם שמו גדר תיל ובנו חומת בטון סביב הכפר כולו - בדומה למה שנעשה בגבול בין ישראל ללבנון - מה שניתק את הכפר הזה מסביבתו הטבעית וההיסטורית. ישראל כפתה ריבונות באופן מלא בשני חלקי הכפר, הלבנוני והכבוש, והגדירה אותו תחת שלטונה במקביל לפתיחתו בפני תיירים".
עוד נכתב: "אמצעים מסוכנים אלה הם כיבוש מוחלט של החלק הלבנוני של הכפר רג'ר תוך הטלת עובדה מוגמרת, אין זו הפרה שגרתית. לנוכח ההתפתחות המסוכנת הזו, אנו קוראים לכל מוסדותיה של לבנון, לעם הלבנוני ובמיוחד לממשלה, לפעול למניעת ביסוס הכיבוש הזה, לביטול הצעדים התוקפניים שננקטו, לשחרור הכפר ולהחזרתו למולדת".
למרות טענות חיזבאללה כי צה"ל הוא זה שהקים את גדרות התיל וחומת הבטון להגנת הכפר העלאווי, האחראים לעבודות הם אנשי הכפר עצמם, בהובלת המועצה המקומית, שביקשו לחזק את הביטחון ביישוב. לפני חודשים ארוכים הם הקימו את הגדר שאפשרה גם את פתיחת המחסום בכפר ואת כניסת המבקרים והמטיילים שחיזקו משמעותית את הכלכלה המקומית.
7 צפייה בגלריה
פעיל חיזבאללה נצפה באוהל של הארגון בצד הישראלי של הגבול עם לבנון, באזור הר דב
פעיל חיזבאללה נצפה באוהל של הארגון בצד הישראלי של הגבול עם לבנון, באזור הר דב
אוהלי חיזבאללה וחמוש של הארגון בסביבתם
ביום ראשון האחרון אישרו גורמי ביטחון בישראל כי אנשי חיזבאללה פירקו בסוף השבוע את אחד משני האוהלים שהוקמו בשטח ישראל בהר דב, סמוך לגבול לבנון. עם זאת, הם ציינו כי מספר האנשים ששהו במאהל לא השתנה - בין שישה לשמונה חמושים - וכולם התקבצו לתוך האוהל שנותר במקום.
חיזבאללה העביר את האוהל לצד הלבנוני - מצפון לקו הכחול. תחילה אנשיו הורידו רק חלק אחד מהאוהל, ולאחר מכן פינו את התשתית לאחר שהזיזו גם את בסיס הבטון שלו והשלימו את הסרתו. הפירוק התבצע בשלבים, ולכן בצה"ל לא יכלו בוודאות לחתום על "זיכוי השטח" והמתינו לראות מה קורה עם האוהל השני. מבחינת צה"ל, עד שהאוהל השני והכוחות של חיזבאללה שמסתובבים בתוך הגבול לא יפונו - המשימה לא הושלמה. בישראל מעריכים שהצעד הזה נובע מהלחץ הבינלאומי הכבד שהופעל על ממשלת לבנון, הן מצד ארצות הברית והן מצד צרפת והאו"ם.
ארגון הטרור הציב באמצע חודש מאי שני מבנים ארעיים - מכולה ואוהל מדרום לקו הכחול, שחוצה אותו ביותר מ-30 מטרים לתוך שטח ישראל. ב-30 במאי הוקם אוהל נוסף ליד האוהל הראשון, 55 מטרים דרומית לקו הכחול ולתוך שטח ישראל.
בישראל התעוררו מאוחר מדי, ורק אחרי חודש נעשתה פנייה לאו"ם בבקשה שיתערב ויורה לחיזבאללה להחזיר את האוהלים לצד הלבנוני. כאמור, ישראל גם ביקשה מארה"ב וצרפת ללחוץ על ביירות לפנות את האוהלים.
לפני כשלושה חודשים נורה מלבנון לישראל מטח הרקטות הכבד ביותר שנראה בגבול הצפון מאז שנת 2006, ימי מלחמת לבנון השנייה. מתוך 34 רקטות ששוגרו, ארבע נפלו בשטחים מיושבים ועוד 25 היו אמורים להתפוצץ באזורים מאוכלסים אך יורטו על ידי כיפת ברזל.