אחרי ימים ארוכים שיגר חיזבאללה מטח כבד לגליל, ובמקביל גובר החשש בעולם ממלחמה של ממש בין צבא הטרור בלבנון לבין ישראל. המודיעין האמריקני מעריך כי עימות רחב-היקף עלול לפרוץ בין ישראל לחיזבאללה בשבועות הקרובים, אם לא יושג הסכם הפסקת אש עם חמאס. כך דיווח הערב (חמישי) האתר "פוליטיקו".
על פי הדיווח, בממשל ביידן מנסים לשכנע את שני הצדדים להפחית את המתיחות, אך גורמים אמריקנים לא מאמינים שההסכם בין ישראל לחמאס, שנמצא על השולחן, יבשיל. הן ישראל והן חיזבאללה, כך לפי שני בכירים אמריקנים המעורים במודיעין שבידי וושינגטון, כבר הכינו תוכניות קרב ופועלים להשיג כלי נשק נוספים. גורם בכיר נוסף ששוחח עם "פוליטיקו" הזהיר: "הסיכון גבוה יותר מכל נקודה אחרת בשבועות האחרונים".
יירוטים הערב בשמי הגליל העליון

תקיפות צה"ל בדרום לבנון, היום
(צילום: מלחמת חרבות ברזל)

בינתיים, הערב המשיך חיזבאללה במתקפות על הצפון - עם מטח כבד של כ-35 רקטות ליישובי הגליל העליון, גם לעבר צפת, וכמחצית מהרקטות יורטו. שתי נפילות דווחו בשטחים פתוחים סמוך לצפת, ובעיר נרשמו הפסקות חשמל ופרצו שריפות מנפילות רסיסים. בית במועצה האזורית מרום הגליל נפגע ישירות, אך לא היו נפגעים. אישה אחת נחבלה במהלך הריצה למרחב המוגן.
במקביל, הערב נמשכו תקיפות צה"ל בדרום לבנון - ובין היתר חיסל חיל האוויר שני פעילי חיזבאללה באזור א-טירי. הם חוסלו שעות לאחר חיסול מחבל נוסף, שהאופנוע שלו הותקף בעיירה סוחמור בדרום לבנון. לפי צה"ל אותו מחבל היה חבר ביחידה האווירית של חיזבאללה, ושיגר כטב"מים לעבר ישראל.
4 צפייה בגלריה
יירוטים בגליל העליון
יירוטים בגליל העליון
יירוטים בשמי הגליל העליון, הערב
(צילום: Jalaa MAREY / AFP)
4 צפייה בגלריה
יירוטים מעל הגליל העליון
יירוטים מעל הגליל העליון
יירוטים מעל הגליל העליון
(צילום: אביהו שפירא)
ובחזרה לדיווח ב"פוליטיקו": המודיעין האמריקני, כך לפי האתר, מספק הערכה שמרנית יותר ביחס לזו שמציגים במדינות אירופה - שחלקן חוששות שמלחמה עלולה לפרוץ בתוך ימים - ורבות מהן קראו כבר לאזרחיהן לעזוב במהירות. בקנדה אף נערכים לפי הדיווח לפנות אלפי אזרחים מלבנון.
מנגד, האזהרה האמריקנית לאזרחיה במדינה מתונה יותר ובמחלקת המדינה קראו להם לשקול היטב נסיעה ללבנון. שניים מהגורמים האמריקנים הדגישו בפני "פוליטיקו" כי לא ברור בדיוק מתי עלולה להתחיל מלחמה. יחד עם זאת, הם ציינו כי ישראל מנסה לחדש במהירות את המאגרים שלה ואת מספר החיילים שלה.
4 צפייה בגלריה
תקיפה ישראלית בכפר כילא דרום לבנון
תקיפה ישראלית בכפר כילא דרום לבנון
מטוס קרב בגבול הצפון, ותקיפה בדרום לבנון
(צילום: Rabih DAHER / AFP, JACK GUEZ / AFP)
4 צפייה בגלריה
חסן נסראללה
חסן נסראללה
נסראללה. מתעקש על הפסקת אש בעזה
החשש הוא שמלחמה גדולה בין ישראל לחיזבאללה תפרוץ חרף העובדה ששני הצדדים לא מעוניינים בה, ומצהירים על כך בפומבי. הגורמים ששוחחו עם "פוליטיקו" אמרו כי המודיעין האמריקני מצביע על האפשרות ש"זרז" שיצית את המלחמה יגיע ללא התרעה - כמו מתקפה רחבת-היקף.
בארה"ב ובעולם ממשיכים אמנם במאמצים הדיפלומטיים, אבל הסיכוי שלהם להצליח נמוכים בשל התעקשות חיזבאללה להגיע להסכם מדיני אך ורק לאחר שתופסק המלחמה בעזה. "ההיגיון של נסראללה הוא שהכול קשור לעזה, ועד שלא תהיה הפסקת אש בעזה הירי לעבר ישראל לא ייפסק", אמר אמש בכיר בממשל ביידן בתדרוך לכתבים. "אנחנו לחלוטין דוחים את ההיגיון הזה".
שר הביטחון יואב גלנט, שחזר לישראל מביקורו בארה"ב ומשתתף הערב בישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני, ערך בוושינגטון שורת פגישות שאותן הגדיר כקריטיות - גם סביב הזירה הצפונית. הוא הדגיש שוב כי ישראל אינה מעוניינת במלחמה מול חיזבאללה, ותעדיף להגיע להסדר שיאפשר להחזיר את תושבי הצפון בבטחה לבתיהם, אך הוסיף כי ישראל נערכת גם להסלמה: "אנחנו מעדיפים לעשות זאת בהסכמות, אבל נערכים לכל תרחיש", אמר.
נתניהו בגבול הצפון, אתמול: "ננצח"
(צילום: רועי אברהם, לע"מ)

במהלך הביקור בארה"ב, אמר גלנט לעמיתיו האמריקנים כי למעבר הצפוי בקרוב לשלב ג' העצים-פחות ברצועת עזה, עם סיומו המתקרב של המבצע ברפיח, יהיו השלכות גם על הזירה הצפונית. ראש הממשלה בנימין נתניהו עצמו אמר לאחרונה כי עם סיום המבצע ברפיח ניתן יהיה להעביר חלק מהכוחות לצפון. החודש דווח בתקשורת האמריקנית כי ישראל כבר מעבירה משאבים לצפון, כהכנה למתקפה רחבת-היקף וכשברקע גם חשש מכך שמערכות ההגנה האווירית שלה יתקשו להתמודד עם מתקפת טילים נרחבת של חיזבאללה.
בתוך כך, היום נועד נתניהו עם משלחת של גנרלים ואדמירלים בדימוס מטעם ארגון היהודי-אמריקני JINSA, בקריה בתל אביב. בלשכת נתניהו ציינו: "ראש הממשלה סקר בפני חברי המשלחת את האתגרים העומדים בפני ישראל בכל החזיתות, והדגיש את הנחישות של לוחמי צה"ל ואת המחויבות להחזרת כל החטופים. כמו כן, ראש הממשלה הדגיש שמלחמתה של ישראל היא מלחמתו של כל העולם החופשי כולו".
נתניהו אמר לחברי המשלחת מארה"ב: "איראן נלחמת בנו משבע חזיתות - כמובן שחמאס, חיזבאללה, החות'ים, המיליציות של עיראק וסוריה, יהודה ושומרון ואיראן עצמה. הם רוצים גם להפיל את ירדן. המטרה שלהם היא תקיפה קרקעית משולבת ממספר חזיתות, בנוסף לשיגור טילים משולב. החובה הראשונה שלנו היא לקטוע את היד - את חמאס. מי שעושה לנו דבר כזה פשוט לא יהיה פה. לפנינו קרב ארוך. אני לא חושב שהוא יהיה מאוד ארוך, אבל ניפטר מהם.
נתניהו עם חברי המשלחת מארה"ב
(צילום: איתי בית-און / לע״מ)

ראש הממשלה הוסיף: "עלינו להרתיע את האלמנטים האחרים של ציר הטרור של איראן. אנו חייבים להתמודד עם הציר. הציר לא מאיים רק עלינו, אלא גם עליכם. הוא בדרכו לכבוש את המזרח התיכון. זה אומר ממש לכבוש. את ערב הסעודית, את חצי האי ערב. זה רק שאלה של זמן".