"נוצר רושם שיש פה אווירת מלחמה, אבל זה לא המצב"
(צילום: אבי חי)

לקראת יום ירושלים, ועל רקע איומי חמאס להבעיר את השטח אם מצעד הדגלים בעיר יתקיים כמתוכנן, שניים מתושבי העיר התראיינו הבוקר (ראשון) באולפן ynet וסיפרו כי האווירה בעיר דווקא חגיגית.
מאיר מיכה, בעליה של מסעדת פינתי שפועלת בירושלים כמעט 50 שנים, סיפר כי יום ירושלים מרגש מאוד עבורו, שכן היה בשנות העשרה שלו בעת איחוד העיר. מאיר העיד כי הוא לא חש את המתיחות בעיר: "ההורים שלי ואני מעסיקים פה עובדים ערבים כבר כמעט חמישה עשורים. אני מרגיש רק את האווירה החגיגית", אמר.
יועץ ראש העיר ירושלים לענייני צעירים, הלל פרקש, שהיה גם ממייסדי מועדון האומן 17, הדהד את דבריו של מאיר. "נוצר רושם כאילו יש פה אווירת מלחמה, אבל זה לא המצב. כל המתיחות מתמקדת בנקודה אחת ספציפית - שער שכם. כן, יש שם בעיות, אבל זו לא ירושלים", טען פרקש. עוד סיפר כי החגיגות החלו כבר ביום חמישי האחרון, בפסטיבל דיגיטלי לצעירי ירושלים שנערך בגן סאקר, בהשתתפות עשרת אלפים איש מכל רחבי הארץ. "העיר הזאת חיה, נושמת ובועטת. יש פה הכול מהכול", אמר פרקש.
"המצב בשליטה ואני מאמין שכך יישאר": נצ"מ ארז תבור על יום ירושלים
(צילום: גיל יוחנן, אבי חי)

2 צפייה בגלריה
כוחות מג"ב מאבטחים את רחבת שער שכם בירושלים
כוחות מג"ב מאבטחים את רחבת שער שכם בירושלים
"נגיב לכל אירוע באופן נקודתי". כוחות מג"ב מאבטחים את רחבת שער שכם בירושלים
(צילום: AFP)
ניצב-משנה ארז תבור ממשטרת מחוז ירושלים סיפר מצידו על ההיערכות לקראת החגיגות בעיר. היערכות המשטרה עמדה למבחן כבר בשעות הבוקר המוקדמות, כאשר כמה מתפרעים פלסטינים ניסו להתבצר באחד המסגדים בהר הבית, רגמו את כוחות הביטחון באבנים וירו זיקוקים.
עם זאת, המשטרה הצליחה להשתלט על האירוע בתוך זמן קצר, ותבור, קצין אגף המבצעים של המחוז, סיפר כי בניגוד לאווירה המתוחה, האווירה בעיר דווקא חגיגית, עם חוגגים רבים שזרמו לירושלים כבר מתחילת השבוע שעבר ופקדו את העיר העתיקה ואתרים נוספים. "האירועים כולם מתקיימים כסדרם, גם שער שכם רגוע יחסית, ואנחנו נערכים לכל האירועים, בהם מצעד הדגלים אחר הצהריים", הוא אמר.
(צילום: אבי חי)

2 צפייה בגלריה
תפילה המונית בכותל המערבי לכבוד יום ירושלים
תפילה המונית בכותל המערבי לכבוד יום ירושלים
תפילה המונית אתמול בכותל המערבי לכבוד יום ירושלים
(צילום: הקרן למורשת הכותל המערבי)
בנוגע להיערכות המשטרה לקראת אירועים נפיצים, תבור העיד כי שוטרים רבים נפרסו ברחבי העיר כבר בשבוע שעבר, וכן שבוצעה עבודת מטה סדורה במחוז בהכנה לתרחישים אפשריים רבים. "יותר מ-3,000 שוטרים מאבטחים את החגיגות, בכוחות סמויים וגלויים. אנחנו מפעילים גם הרבה מאוד טכנולוגיה כדי לשמור על הסדר והביטחון, וכדי לאפשר את חופש הפולחן וחופש הביטוי", אמר.
עוד אמר תבור כי בוצעה עבודה משותפת "פורה מאוד" עם גופים רבים, בהם צה"ל, שב"כ ומשרד החוץ, וכי בוצעו "לא מעט" מעצרי מנע בטרם יום ירושלים. "תמיד יש תרחישים שיכולים לצוץ, אבל המצב בשליטה ואני מאמין שכך יישאר", הצהיר.
- האם תמנעו מגורמים שיכולים להלהיט את הרוחות, כמו חברי כנסת, מלהגיע לאזורים מסוימים? "אנחנו לא מונעים מאף אחד להגיע, כולל חברי כנסת, שלגביהם יש נוהל מאוד ברור. אנחנו נגיב כמובן לכל אירוע שיתרחש באופן נקודתי, גם לכזה שיהיו מעורבים בו חברי כנסת, ולא משנה מאיזו סיעה. במידה ויהיה אירוע כזה, אם מצד חבר הכנסת עצמו או כלפיו, אנחנו יודעים איך להגיב ומה לעשות".
"רוב תושבי מזרח ירושלים רוצים שקט": ראש העיר ירושלים באולפן
(צילום: אריק מרמור, אבי חי)

ראש העיר, משה ליאון, הגיב באולפן להפרות הסדר בהר הבית, ותיאר את המתפרעים כ"מיעוט שבמיעוט" מתוך ערביי ישראל ככלל, ותושבי מזרח ירושלים בפרט. "אני נמצא בקשר מתמיד עם הנכבדים במזרח העיר, הם בסך הכול רוצים שקט", אמר ליאון. "האלימות שם כבר פחותה ממה שהייתה בעבר, אך זה תהליך שייקח עוד שנים. חשוב להראות את הריבונות הישראלית בירושלים ולקיים את מצעד הדגלים, אך במקביל להמשיך ולהשקיע במזרח העיר".
ליאון התייחס גם להגירה השלילית מהעיר, כאשר בכל שנה כ-8,000 תושבים עוזבים לטובת מגורים ערים אחרות בארץ. "זה תהליך שקורה כבר 20 שנה. כדי לעצור את ההגירה השלילית היה צריך לבנות אלפי יחידות דיור ועשרות אלפי מקומות תעסוקה, ולא עשו את זה", הודה ליאון. עם זאת, ראש העיר העיד כי הוא אופטימי: "יחד עם המהפכה התחבורתית בירושלים, אנחנו רואים כבר עכשיו ניצני מהפכה שיניבו פרי בשנתיים-שלוש הקרובות".