היועץ המשפטי לממשלה לשעבר אביחי מנדלבליט היה אחד הקולות הביקורתיים ביותר נגד המהפכה המשפטית, ואמר בעבר כי מדובר בניסיון של ראש הממשלה בנימין נתניהו לעצור את המשפט נגדו. אך במענה לשאלת ynet במהלך אירוע בניו יורק אליו הוזמן כחלק ממשלחת של לשכת עורכי הדין בישראל, מנדלבליט ביטל את הטענות כאילו ישנו קשר בין הרפורמה לאירועי ה-7 באוקטובר או שראש הממשלה התעלם מאזהרות מודיעיניות.
"הדעות שלי לגבי הרפורמה ידועות, אבל זה פשוט לא נכון להגיד שחמאס תקף את ישראל בגלל שביבי היה עסוק במהפכה המשפטית. אין שום קשר", אמר עו"ד מנדלבליט. "גם אומרים שסינוואר עשה את זה כדי למנוע הסכם שלום עם סעודיה. אלה שטויות. יש דברים שהמודיעין יודע ואני לא יכול לפרוט עליהם - אבל מוכיחים שזה לא נכון". מנדלבליט הדגיש למרות זאת כי "יש דברים אחרים שכן קשורים ישירות לרפורמה - למשל אם המהפכה המשפטית הייתה עוברת היה מאוד קשה להגן על חיילינו שעכשיו נלחמים בעזה, כי למערכת לא הייתה לגיטימיות בעולם".
2 צפייה בגלריה
ועידת המשפט של לשכת עורכי הדין
ועידת המשפט של לשכת עורכי הדין
היועמ"ש לשעבר מנדלבליט
(צילום: אביגיל עוזי)
היועץ המשפטי לשעבר הגיע לניו יורק כחלק ממשלחת של לשכת עורכי הדין בישראל, בראשות הנשיא עו"ד עמית בכר. בפאנל של הפדרציה היהודית של ניו יורק (UJA-NY) הוא התייחס לתביעה נגד ישראל בבית המשפט בהאג, ואמר כי דרום אפריקה היא למעשה "שלוחה של חמאס" וכי האינטרס שלה אינו טובת הפלסטינים אלא מניעת הכיבוש בגדה המערבית ועזה. הוא גם מתח ביקורת על שרי הימין בממשלת נתניהו, וברמיזה לשרים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ׳ תקף הצהרות "חסרות אחריות" לגבי הפלסטינים, שלדבריו לא מייצגות את המדיניות הישראלית.
מנדלבליט רמז שההליך המשפטי נגד ישראל החל בגלל אמירות פוליטיות "בעייתיות" של שרי הממשלה. "אני יודע שכל הבעיות נבעו מפוליטיקאים חסרי אחריות שנשאו הצהרות לא אחראיות, ואני יכול לומר לכם בוודאות שקבינט המלחמה והצבא הם כולם עצמאים לחלוטין, ולא כפופים לממשלה, אמר לקהל. "כל מה שמעניין אותם זה שלטון החוק, וזה כולל לבצע את המלחמה הזאת. גם אחרי כל מה שקרה לנו וכל הזוועות שעברנו, אנחנו מבצעים אותה לפי הדין הבינלאומי.
"אנחנו צריכים להתחרט על האמירות וההצהרות האלה של השרים, אבל זו לא המדיניות ולא הדרך שבה צה"ל מנהל את המלחמה שלו. למזלנו אהרן ברק היה שם והצליח למנוע את ההחלטה, אבל התופעה עצמה מאוד מסוכנת, לא רק לישראל אלא לכל מדינה שנלחמת בטרור ובארגונים מיליטנטיים", אמר היועץ המשפטי לשעבר באירוע שבו השתתף בניו יורק.
מנדלבליט שיבח את ההתנהלות של ישראל בבית הדין בהאג, ואמר: "אני שמח שישראל לקחה את הצעד הנכון, והחליטה להתמודד עם זה, במקום פשוט להכחיש. שלחנו את השופט הכי נחשב שלנו בהיסטוריה, אהרן ברק. אני לא יודע מה הוא עשה שם מאחורי הקלעים, אבל הוא ביצע את עבודתו והצליח לעצור החלטה שהייתה מפסיקה את כל המבצע הצבאי. זה לא קרה בסוף. הדבר היחיד שכן קרה אלה החלטות שכולנו מסכימים עליהן - לספק סיוע הומניטירי לאוכלוסייה האזרחית הפלסטינית, ולא לבצע רצח עם".
אמש הגישה דרום אפריקה בקשה דחופה לבית הדין בהאג, שבה טענה כי נאלצה לחזור לבית המשפט לאור "העובדות החדשות והשינויים במצב בעזה, במיוחד הרעב הנרחב שנגרם על ידי ההפרות הבוטות המתמשכות של אמנת הג'נוסייד על-ידי ישראל". לטענת דרום אפריקה, ישראל הפרה את הצווים שהוציא בית הדין ב-26 בינואר, וביקשה מבית הדין להוציא צווים חדשים, על-מנת להבטיח את שלומם וביטחונם של 2.3 מיליון פלסטינים בעזה. דרום אפריקה קראה לעשות זאת מבלי לקיים דיון, "לאור דחיפות המצב הקיצוני".
במשרד החוץ הגיבו לכך הבוקר ואמרו כי "דרום אפריקה ממשיכה לעבוד כזרוע המשפטית של חמאס, בניסיון למנוע את זכותה של ישראל להגן על עצמה ועל אזרחיה, ולפעול לשחרור החטופים. ‏הפניות החוזרות ונשנות שלה, בניסיון להגן על חמאס, הן ניצול ציני נוסף של בית הדין בהאג, שדחה את בקשותיה חסרות הבסיס להפסקת הלחימה כבר פעמיים".
"‏ישראל פועלת ותמשיך לפעול על פי הדין הבינלאומי, ולאפשר כניסת סיוע הומניטרי לרצועת עזה, ללא קשר להליך משפטי כלשהו", הוסיפו. "‏אנחנו קוראים לבית הדין לדחות על הסף את הבקשה החדשה של נציגי חמאס".