במערכת הביטחון מביעים תרעומת על האלימות שהופגנה אתמול (רביעי) מצד מתנחלים בעקבות פינוי המאחז הבלתי-חוקי בגבעת "צור הראל" שליד עוז ציון בבנימין. "קיבלנו תצוגת תכלית של האלימות והטרור היהודי באיו"ש", אמרו גורמי ביטחון אחרי שהתברר כי עשרות נערים השתתפו בהפרות סדר שכללו בין היתר ריסוס לוחם מג"ב בגז פלפל, השלכת בקבוק תבערה לעבר רכב צבאי וניפוץ שמשות רכבו של קצין במנהל האזרחי. ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט לא התייחסו למקרה.
הלילה, לפי הפלסטינים, הוצתו שני בתים וכלי רכב נהרסו באזור חאלת אל-דבע במסאפר יטא שמדרום לחברון. "יותר מ-200 מתנחלים חמושים, בחסות כוחות הכיבוש, תקפו את בתיהם ורכושם של אזרחים, וגנבו כבשים", נכתב בסוכנות הידיעות הפלסטינית וופא. המתנחלים מצדם טענו שפלסטינים הציתו שריפה בסמוך ליישובים. לטענתם, הם יצאו לבצע פעולות כיבוי וסמוך לכפרים החל עימות בינם לבין הפלסטינים.
תיעוד העימותים במסאפר יטא

תיעוד מהאלימות בפינוי המאחז הבלתי-חוקי
הכותרת
מאחורי התוכנית של סמוטריץ' ליהודה ושומרון
23:15
במהלך ההתפרעות בפינוי אתמול הפרו המתנחלים צו פינוי וצו שטח צבאי סגור. שישה מהמתפרעים עוכבו לחקירה, ורק אחד נעצר לחקירה במשטרה. "כך נראה יישום מדיניות שנקבעה על-ידי הממשלה, פעילות אכיפה ללא דין וללא דיין", אמרו גורמי ביטחון. "יושבי המאחזים הבלתי-חוקיים רגילים לנהוג ברכבים ללא רישיון, ללא חוק, ולהתגורר איפה שנראה להם לנכון".
אותם גורמי ביטחון הוסיפו: "רק אתמול קודם בכנסת חוק של ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית) שמצר את ידה של מערכת הביטחון, שכל ייעודו לא לאפשר לשב"כ ולצה"ל לפעול נגד הטרור היהודי, הכלי המנהלי. הכלי המנהלי הוא כלי סיכולי. ייעודו למנוע פיגועים, בהיעדרו נראה מופעים קשים ממה שראינו עד כה, ויישומו משפיע על השטח בירידה מיידית ומשמעותית של פעילות".
גורם ביטחוני אחר אמר: "כלל יחידות צה"ל באיו"ש פועלות ימים כלילות למען ביטחון האזור ופיתוחו. אי-התגובה של ראשי המועצות לתקיפת קצין בכיר ולוחמי מג"ב היא עצובה ומעוררת מחשבה. נקווה שיתעשתו במהרה".
1 צפייה בגלריה
תיעוד: מיידוי אבנים על רכבי כוחות הביטחון בפינוי בגבעת עוז ציון
תיעוד: מיידוי אבנים על רכבי כוחות הביטחון בפינוי בגבעת עוז ציון
תיעוד: יידוי אבנים על רכבי כוחות הביטחון בפינוי המאחז הבלתי-חוקי
גורם ביטחוני נוסף אמר: "לוחמי צה"ל ומג"ב מחרפים את נפשם כדי להגן על ההתיישבות ואזרחי ישראל. האירועים אתמול לא היו של מתיישבים, אלא של ישראלים קיצוניים שככל הנראה איבדו את הדרך. מצער מאוד לראות שאף גורם מההנהגה בהתיישבות לא גינה באופן ברור את התקיפה של כוחות הביטחון אתמול. ההנהגה דורשת אומץ, להציב גם את הקווים האדומים הערכיים ויש כאלה, ההתיישבות היא מלח הארץ".
דובר צה"ל מסר כי "קציני המנהל האזרחי וכוחות הביטחון הגיעו לבצע פעילות אכיפה נגד בנייה בלתי-חוקית שהוקמה לאחרונה. עם יציאת הכוחות מהמקום, תקפו רעולי פנים ישראלים רכב של קצין במנהל האזרחי בדרגת סגן-אלוף וניפצו את שמשות רכבו. בנוסף, נזרק בקבוק תבערה מכיוון עוז ציון לעבר רכב צבאי".
הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי אמר: "מדובר באירוע אלימות חמור, שיש להוקיע ולגנות אותו. יש למצות את הדין באופן מהיר ומחמיר עם הפורעים שתקפו את אנשי כוחות הביטחון בעת ביצוע משימתם".
ריאיון עם ח"כ לימור סון הר-מלך
(צילום: ירון ברנר)

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' (הציונות הדתית), המשמש גם כשר במשרד הביטחון, התייחס לנושא בדיון בכנסת. "צריך להיות ברור, אין מקום בשום פנים ואופן לאלימות מכל סוג שהוא", ציין השר סמוטריץ'. "זו אמירה ברורה וחד-משמעית שאומרים אותה שוב ושוב. אין לה מקום בשום מקום, לא בתל אביב ולא בסכסוכים. אנחנו מפתחים את ההתיישבות בצורה ממלכתית, ו-99.9 מהמתיישבים ומהמתיישבות הם כאלה, ובאחוזים עצומים נלחמים במלחמה וממלאים את בתי העלמין הצבאיים פי כמה משיעורם באוכלוסייה".
ח"כ מירב בן ארי (יש עתיד) הגיבה: "די כבר עם התחרות הזאת, בהוד השרון לא נהרג חייל?". השר סמוטריץ' השיב: "כמו שאני לא מעלה אותך לבמה על כל אירוע אלימות בתל אביב ומבקש ממך לגנות, אלימות היא רעה נגד כל אלימות נגד כל מטרה, ואני לא אקח אותך למקום הזה. ההתיישבות היא לא אלימה. אנחנו נגד אלימות בכל מקום במדינת ישראל".
בהכנת הכתבה השתתף שילה פריד
פורסם לראשונה: 00:02, 04.07.24