הסמסטרים יתקצרו, כמות החומר תפחת ומלגות רבות צפויות למשרתי המילואים: כך תיראה שנה הלימודים האקדמית בצל מלחמת חרבות ברזל.
8 צפייה בגלריה
אוניברסיטת תל אביב
אוניברסיטת תל אביב
אוניברסיטת תל אביב
(צילום: shutterstock)
אחרי לא פחות מארבע דחיות, שנת הלימודים האקדמית באוניברסיטאות תיפתח באופן רשמי ב-31 בדצמבר, בדיוק חודשיים וחצי לאחר התאריך המקורי ב-15 באוקטובר.
קצין מילואים ראשי תת-אלוף בני בן ארי ביקש מראשי האוניברסיטאות לדחות את פתיחתה בשבועיים נוספים כדי לאפשר לכל הסטודנטים המילואימניקים להתחיל יחד את השנה האקדמית וציין כי מרבית הלוחמים הם סטודנטים והלימודים הם אחד הנושאים שמטרידים אותם יותר מכול.
דבריו של ראש אכ״א, אלוף יניב עשור, במפגש היערכות לקראת פתיחת שנת הלימודים
(צילום: דובר צה"ל)

שר החינוך ויו"ר המועצה להשכלה גבוהה יואב קיש תמך בדחייה נוספת, אך ראשי האוניברסיטאות הבהירו כי דחייה נוספת עלולה לסכן את שנת הלימודים.
יו"ר ועד ראשי האוניברסיטאות פרופסור אריה צבן אמר כי הלימודים נדחו עד כה מתוך סולידריות עם הסטודנטים במילואים ועם דחייה נוספת מגיעים לנקודה שבה יש שתי בחירות רעות - האחת, להפסיד שנת לימודים והשנייה, לייצר פגיעה זמנית באנשי המילואים שיקבלו מענה מלא. כפשרה גיבש צבן מתווה לפתיחת השנה באוניברסיטאות בשתי פעימות כדי לסייע למילואימניקים שלא ישתחררו במהלך השבוע הקרוב.
לפי מתווה זה, ב-20 בינואר הקמפוס והסטודנטים שהתחילו את השנה כרגיל ייצאו לשבוע "רגילה אקדמית" והמילואימניקים המשוחררים יגיעו באותו שבוע ל"כשירות אקדמית" שבו ישלימו את החומר שהפסידו. כל המרצים והמתרגלים יעבדו במתכונת מלאה בשבוע זה כדי לסייע להם להשלים את החומר. לאחר מכן כל הקמפוס יחזור להמשך הסמסטר והלימודים יתקיימו כרגיל.
מתווה זה יתווסף להטבות המוצעות כבר היום לחיילי וחיילות המילואים, הכולל הקלטות שיעורים, תרגולים מתוגברים, פטורים ומלגות ייעודית למימון שכר הלימוד. 30 אחוז מהסטודנטים, שהם כתשעים אלף סטודנטים, גויסו למילואים בצו 8 החל מ-7 באוקטובר ורבים מהם עדיין משרתים.
מרבית המכללות האקדמיות כבר פתחו את שנת הלימודים, אך הטכניון והמכללה האקדמית תל חי החליטו להיענות לבקשת קצין מילואים ראשי ודחו את הפתיחה ל-14 בינואר.
הפרופ' צבן אמר כי האוניברסיטאות ערוכות לפתיחה, שתהיה דחוסה יותר - היקף החומר אמנם צומצם, אך היא תהיה שנה מלאה. צבן ציין כי המבנה החדש של שנת הלימודים האקדמית, שעודכן בשל המלחמה וגיוסם של עשרות אלפי סטודנטים, מאריך את השנה, אך עדיין יאפשר לקיים סמסטר קיץ.
מעבר לכך, לדבריו, העובדה שהשנה הנוכחית מעוברת והחגים יחלו באוקטובר ולא בספטמבר תעניק שבועיים-שלושה נוספים ללמידה.
בהתאם למבנה החדש קוצרו הסמסטרים מ-13 שבועות ל-11-10 שבועות, 25 אחוזים מהחומר ירד מתוכנית הלימודים והשנה תסתיים באמצע חודש יולי במקום באמצע יוני.
צבן הבהיר כי האוניברסיטאות יסייעו לסטודנטים שימשיכו לשרת להשלים את החומר. "נתפור חליפות מיוחדות לכל סטודנט שישוחרר מאוחר יותר כדי שיסיים את השנה", אמר צבן. "יהיה מורכב, אבל נעשה את זה. החלטנו על עקרונות זהים, אך בכל אוניברסיטה ייתכנו שינויים קלים".
8 צפייה בגלריה
פרופ' אריה צבן, יו"ו ועד ראשי האוניברסיטאות
פרופ' אריה צבן, יו"ו ועד ראשי האוניברסיטאות
הפרופ' אריה צבן
(צילום: אוניברסיטת בר אילן)
חברי הכנסת יוסף חי טייב ומיכאל ביטון גיבשו הצעת חוק, שעליה חתומים 80 חברי כנסת, להבטחת התאמות וסיוע אחיד של כלל המוסדות האקדמיים לסטודנטים המשרתים במילואים.
כאמור, בכל מוסד אקדמי הסטודנטים שעומדים בקריטריונים יזכו להקלות, כאשר הם עשויים להשתנות בהתאם להחלטת המקום.

אוניברסיטת תל אביב

המלגות לסטודנטים ינועו בין 2,000 ל-9,000 שקל, בהתאם לצרכים, ולאופי ואורך השירות.
סטודנטים ששירתו במילואים לפחות 21 ימים ומתוכם שבעה ימים לאחר פתיחת שנת הלימודים, יהיו זכאים לקבל פטור מקורסי בחירה עד היקף כולל של 6 ש"ס (שעות סמסטריאליות) ולבחור קורסים בהיקף כולל של עד 10 ש"ס הנלמדים בסמסטר א' תשפ"ד, שבהם יוכלו להמיר ציון מספרי בציון מילולי (בינארי) "השתתף ומילא חובותיו", ובלבד שעמדו בדרישות המעבר של הקורס.
הסטודנטים יהיו זכאים להיבחן בשניים מתוך שלושת המועדים: מועד א', מועד ב' ומועד מיוחד. הציון הגבוה מבין שני המועדים יהיה הציון הקובע.
כמו כן, הם יזכו בפטור מתשלום למעונות לחודשים אוקטובר, נובמבר ודצמבר וגם בהמשך.
8 צפייה בגלריה
אוניברסיטת תל אביב
אוניברסיטת תל אביב
אוניברסיטת תל אביב
(צילום: shutterstock)

אוניברסיטת בר-אילן

המלגות לסטודנטים יעמדו בטווח בין 9,000-1,000. הממוצע יהיה כ-5,000 שקל לסטודנט.
הכרה בשירות מילואים כפעילות המזכה בנקודות זכות אקדמיות ופטור מעד שלושה קורסים בהתאם למספר ימי המילואים.
אפשרות לבחור ציון "עובר" שלא ייכנס לממוצע התואר לשני קורסים.
מועד ג' לסטודנטים ששירתו מינימום 10 ימי מילואים וכן סטודנטים ששירתו שירות מילואים בצו 8 של חמישה ימים רצופים לפחות במהלך תקופת הבחינות או במהלך הסמסטר, או 21 ימים במצטבר.
סיוע בהשלמת חומר הלימוד באמצעות הרצאות ותרגולים מיוחדים עבורם, פגישות הדרכה מיוחדות עם מרצה/מתרגל הקורס, שיעורי חזרה ומעטפת עזרה שהמחלקות שבהן הסטודנטים לומדים יחליטו עליהן. ההרצאות יוקלטו.
פטור מתשלום מעונות עבור החודשים אוקטובר, נובמבר ודצמבר.
8 צפייה בגלריה
אוניברסיטת בר אילן
אוניברסיטת בר אילן
אוניברסיטת בר אילן
(צילום: דנה קופל)

אוניברסיטת בן גוריון

מענקים בהיקף של יותר משישה מיליון שקל לסטודנטים, פטור מתשלום למעונות לאורך כל תקופת השירות.
סיוע לימודי ותמיכה רגשית לסטודנטים מפונים ובמילואים.
הכרה במילואים כשווה ערך לנקודות זכות בלימודים - חלק מהמבחנים יומרו בהערכות חלופיות ובמקרים רלוונטיים תהיה אפשרות להמיר ציון בעובר מילולי.
ייפתחו אפשרויות למועדים מיוחדים עם גמישות מקסימלית ויתקיים סמסטר קיץ, שמיועד לסייע בעיקר למשרתי המילואים שיפספסו את סמסטר א'.
במידת הצורך ייפתחו קורסים ייעודיים למילואימניקים, ואם סטודנט במילואים יאלץ להאריך את לימודיו בשנה נוספת, הוא יוכל לעשות זאת ללא קנס.
8 צפייה בגלריה
קמפוס אוניברסיטת בן גוריון
קמפוס אוניברסיטת בן גוריון
אוניברסיטת בן גוריון
( צילום: דני מכליס)

האוניברסיטה העברית

סיוע כספי בגובה של לפחות 2,000 שקל לסטודנט שנקרא למילואים החל מ-7 באוקטובר, וגויס לשירות קרבי או עורפי למשך תקופה של שבוע לפחות. ומעטפת תמיכה אישית - אקדמית, כלכלית ורגשית.
הקורסים יוקלטו, החומר יצומצם והמרצים יסייעו למי שיצטרפו ללימודים בשלב מאוחר יותר באמצעות מפגשים אישיים בנוסף למתן סיוע פרטני, שעות תגבור מיוחדות, מרכזי למידה עם סיוע ממתרגלים, ליווי על ידי סטודנטים בחוג ועוד.
אפשרות לשנות ולבטל את הקורסים שאליהם נרשמו גם לאחר תום תקופת השינויים. סטודנטים לתואר בוגר ומוסמך אשר שירתו לפחות 50 ימים יהיו זכאים לפטור מקורסים או קבלת ציון "עובר" בהתאם לקריטריונים שנקבעו.
הורחבה הזכאות לקבלת נקודות זכות על תרומה חברתית בגין שירות מילואים.
8 צפייה בגלריה
האוניברסיטה העברית
האוניברסיטה העברית
האוניברסיטה העברית
(צילום: רויטרס)

אוניברסיטת אריאל

סיוע כספי של עד 4,000 שקלים לסטודנט לסיוע בשכ"ל, מגורים במעונות, תמיכה רגשית ולימודית, יופעלו תוכניות לימוד ייחודיות עבור המשרתים וסיוע כלכלי נוסף לאלו הזקוקים לכך.
ייפתחו קבוצות לימוד נוספות ייחודיות, יינתן ליווי אקדמי קבוצתי ואישי. השיעורים יוקלטו ובמידת הנדרש יינתנו שיעורי השלמה ו/או עזר, שיסייעו למשתחררים בשלבים השונים להשלים ולהשתלב בשנת הלימודים.
יינתנו השלמות גם במהלך הקיץ לטובת אלו שיידרשו לכך על מנת לסיים את שנה"ל בזמנה.
קבלת זיכוי של עד שש נקודות זכות פטור, בנוסף להקלות שכבר מוגדרות, מתוכנית הלימודים.
8 צפייה בגלריה
אוניברסיטת אריאל
אוניברסיטת אריאל
אוניברסיטת אריאל
(צילום: עידו ארז)

אוניברסיטת חיפה

מלגה על סך 2,000 שקלים לכל חיילי המילואים שגויסו בצו 8.
יוענק סיוע פסיכולוגי, והמתגוררים במעונות קיבלו פטור משכר דירה למשך שירות המילואים.
כל השיעורים, בזום והפרונטליים, יוקלטו ויועלו לשרת. בנוסף, כל אחד מהחוגים מגבש "סל סיוע" ייחודי, שיכלול סיכומי שיעורים, שיעורי השלמה, תגבורים וימי לימוד מרוכזים.
פטור בקורס אחד, כשמשרתי מילואים למעלה מ-21 יום יהיו זכאים לפטור בקורס נוסף. שירות המילואים עצמו מוכר כשתי נקודות זכות ושירות של למעלה מ-21 יום יוכר בשתי נקודות זכות נוספות.

הטכניון

מענק בגובה 6,000 שקלים לכל סטודנט, פטור מתשלום שכר דירה במעונות, סיוע רגשי להקלה ולתמיכה וסיוע כלכלי מיוחד לבני משפחותיהם.
8 צפייה בגלריה
הטכניון
הטכניון
הטכניון
(צילום: אלעד גרשגורן)
פטור מבחינות אביב וקיץ תשפ"ג והתאמות אקדמיות רבות אחרות כדי להקל על פתיחת שנת הלימודים תשפ"ד.
פותחה תכנית מיוחדת, "חזרה למסלול", לריענון ולהשלמת פערים לימודיים, הוקם מערך חונכים מיוחד שילווה את המילואימניקים ויסייע להם בהשלמות הלימודים לאורך הסמסטר, ויופעל קו חם לסיוע רגשי לסטודנטים שישובו משירות המילואים – קו שיופעל על ידי צוות יועצים ופסיכולוגים מהטכניון שהוכשרו לטיפול גם בפוסט-טראומה.

המכללה האקדמית תל-חי

משרתי מילואים בכל התארים יזכו במלגת שכר לימוד מלא לשנה ובנוסף יזכו למענק בסך 3,000 שקל.
אנשי מילואים יקבלו מענק מגורים בנוסף למלגת שכר הלימוד. מי שיגור במעונות יקבל 3,000 שקלים, ומי שיגור ברחבי הגליל העליון והגולן יקבל יקבל 2,000 שקלים.
המכללה הודיעה שתעניק מעטפת לסטודנטים המשרתים במילואים, שתכלול תמיכה אקדמית רחבה, הנגשת החומר הנלמד, תגבורים, חונכויות, תמיכה כלכלית על פי הצורך וכן תמיכה רגשית באמצעות סדרת טיפולים של מומחי המכללה.
השתתף בהכנת הכתבה: שמעון אלבז