דוברו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הכחיש היום (ה') דיווחים שלפיהם צפון קוריאה שלחה חיילים וקצינים לסייע לצבא הרוסי במלחמה באוקראינה. "זה נראה כמו עוד פייק ניוז", אמר דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב במסיבת עיתונאים הבוקר – על רקע טענות שהשמיעו בנושא בכירים באוקראינה ובדרום קוריאה. אבל למרות ההכחשות, הדיווחים על כך נמשכים – ומעט אחרי דברי פסקוב דיווח בצהריים ה"גרדיאן" הבריטי, על סמך גורמים בסיאול ובקייב, כי חיילים צפון קוריאנים אכן נשלחו לאוקראינה, ומסייעים למוסקבה בשיגור טילים שפיונגיאנג סיפקה לה.
5 צפייה בגלריה
קים, פוטין והקרבות באוקראינה. קצינים צפון קוריאנים כבר נהרגו?
קים, פוטין והקרבות באוקראינה. קצינים צפון קוריאנים כבר נהרגו?
קים, פוטין והקרבות באוקראינה. קצינים צפון קוריאנים כבר נהרגו?
(צילום: Sergei Bobylev, Sputnik, Kremlin Pool Photo / AP)
הברית בין רוסיה לצפון קוריאה, נזכיר, התהדקה משמעותית מאז הפלישה הרוסית לאוקראינה ב-2022, ובשנים האחרונות, ממש כמו איראן, גם פיונגיאנג מספקת למוסקבה נשק רב כדי לסייע לה במלחמה. בעבר כבר דווח כי הנשק הזה כולל מאות אלפי פגזים וגם טילים בליסטיים לטווח קצר, וכעת מדווח ה"גרדיאן" כי החיילים שנשלחו לאוקראינה הם מהנדסים שמסייעים בתפעול הטילים הללו.
גורם אוקראיני טען בפני העיתון שישנם "עשרות צפון קוריאנים מאחורי הקווים הרוסיים" בחזית, וכי מדובר בצוותים שמסייעים בתפעול טילים מהדגם KN-23. מדובר בטיל בליסטי לטווח קצר שצפון קוריאה ערכה בו ניסוי ראשון ב-2019, והוא נחשב למקבילו של הטיל הרוסי איסקנדר-M. ההערכות הן שהוא מגיע לטווח של עד 450 ק"מ, ויכול לשאת ראש קרב במשקל של 500 ק"ג. לפי דיווחים בתקשורת האוקראינית, טילים אלו שימשו את רוסיה בעשרות מתקפות בחורף האחרון, ואחרי הפוגה מסוימת מוסקבה חזרה להשתמש בהם ביולי.
ב"גרדיאן" מציינים כי אף שהטילים והפגזים מצפון קוריאה הם באיכות גרועה יחסית ואמינים פחות מהתחמושת הרוסית, הם היו חיוניים עבור יכולתה של מוסקבה להפגיז ללא הפסקה את הכוחות האוקראיניים ולסייע בכך להתקדמות ההדרגתית של צבא פוטין במזרח אוקראינה בקיץ האחרון. גורם אוקראיני אמר כי פיונגיאנג סיפקה למוסקבה כמחצית מכלל התחמושת בעלת הקליבר הגדול ששימש אותה השנה בשדה הקרב, ולדבריו מדובר ביותר משני מיליון פגזים.
5 צפייה בגלריה
תרגיל יטי טילים בצפון קוריאה
תרגיל יטי טילים בצפון קוריאה
קים עם חייליו בצפון קוריאה. "רוצה שיהיה להם ניסיון קרבי"
(צילום: AFP / KCNA VIA KNS)
גורמים מדרום קוריאה ומאוקראינה ששוחחו עם העיתון טענו, כפי שכבר דווח מוקדם יותר השבוע, כי במתקפה אוקראינית על אזור שכבוש בידי הרוסים במחוז דונייצק, במזרח אוקראינה, נהרגו גם כמה חיילים צפון קוריאנים. לפי הדיווחים בתקשורת האוקראינית, במתקפה שהייתה לפני שבוע, ב-3 באוקטובר, נהרגו שישה קצינים צפון קוריאנים. שר ההגנה של דרום קוריאה, קים יונג-היון, אמר שלשום למחוקקים בסיאול כי "סביר מאוד" שהדיווחים הללו אמינים. "אנחנו מעריכים שהסיכוי לנפגעים בקרב קצינים וחיילים צפון קוריאנים באוקראינה הוא גבוה מאוד, בהתחשבות במגוון נסיבות", אמר – אך לא פירט מה הראיות שבידי סיאול.
שר ההגנה הדרום קוריאני טען עוד כי המשטר בפיונגיאנג צפוי לשלוח חיילים נוספים כדי לסייע במאמץ המלחמתי של פוטין: "פריסת חיילים הדדית היא דבר סביר מאוד, בשל ההסכמים ההדדיים בין רוסיה לצפןן קוריאה – שמזכירים ברית צבאית", אמר. הוא התכוון כנראה להסכם שחתמו פוטין והרודן קים ג'ונג און במהלך ביקורו הנדיר של הנשיא הרוסי בפיונגיאנג ביוני האחרון, אז חתמו השניים על ברית הגנה צבאית. אותו ביקור, הראשון של פוטין בצפון קוריאה זה 24 שנה, הגיע על רקע הדיווחים שכבר אז נפוצו על סיוע צבאי – וחשש שבתמורה פוטין יעניק למשטרו של קים סיוע בתוכנית החלל והלוויינים המקרטעת שלו.
כעת גוברים הסימנים שהברית בין שתי המדינות לא מסתכמת רק באספקת נשק עבור המלחמה באוקראינה, ואם נכונים הדיווחים שחיילים צפון קוריאנים נשלחו לסייע לרוסיה באוקראינה תהיה זו הפעם הראשונה שבה ממשלה זרה עושה זאת – אם כי בשטח נלחמים, משני הצדדים, שכירי חרב או מתנדבים זרים.
5 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה פוטין ו רודן צפון קוריאה קים ג'ונג און ב פסגה ב פיונגיאנג
נשיא רוסיה פוטין ו רודן צפון קוריאה קים ג'ונג און ב פסגה ב פיונגיאנג
פוטין וקים חותמים על הסכם צבאי בין המדינות ביוני, בביקור הנדיר של הנשיא הרוסי בפיונגיאנג
(צילום: Kristina Kormilitsyna / POOL / AFP)
פוטין לוקח את קים ל"סיבוב" בלימוזינת הפאר שלו, בפיונגיאנג
(צילום: רויטרס)

המומחים עצמם לא מופתעים מהדיווחים, ומעריכים כי קים ג'ונג און מעוניין לספק לכוחותיו ניסיון קרבי. "עבור צפון קוריאה, קריטי ללמוד איך להשתמש בכלי נשק שונים ולהשיג ניסיון קרבי מהעולם האמיתי", אומר פרופ' לים אול-צ'ול מהמכון לחקר המזרח הרחוק בסיאול. "ייתכן שזה הגורם המניע מאחורי שליחת החיילים הצפון קוריאנים", הוא מוסיף – אך מציין כי בנוסף סביר שקצינים בכירים מפיונגיאנג נשלחו כבר בשלבים הראשונים של הסיוע למוסקבה, על מנת לתפעל את מערכות הנשק או לאמן את הרוסים בשימוש בהן.

זלנסקי בלונדון: "פוטין שואב השראה מחולשה"

בתוך כך, נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי ממשיך במאמציו לגייס סיוע צבאי נוסף מבעלות בריתו במערב – ולשכנע אותן לאפשר לקייב להשתמש בנשק ארוך הטווח שלהן גם במתקפות בעומק רוסיה. ארה"ב ושאר חברות נאט"ו הביעו עד כה חשש משימוש שכזה בנשק המתקדם שהן מספקות לאוקראינים, בצל האיומים ממוסקבה שאף הכריזה על שינוי בדוקטרינה הגרעינית שלה, אבל זלנסקי טוען שרק חיזוק ארצו בשדה הקרב יאפשר משא ומתן על סיום המלחמה. "חולשה מצד כל אחת מבעלות בריתנו נותנת השראה לפוטין", הוא אמר אתמול בפסגה בקרואטיה עם מנהיגים מדרום-מזרח אירופה. "זו הסיבה שאני מבקש מהם לחזק אותנו, במובן של ערבויות ביטחוניות, במובן של נשק ובמובן של התנאים של עתידנו בתום המלחמה הזו. לשיטתי, הוא (פוטין) מבין רק כוח".
5 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי עם ראש ממשלת בריטניה קיר דטרמר ב דאונינג 10 לונדון
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי עם ראש ממשלת בריטניה קיר דטרמר ב דאונינג 10 לונדון
זלנסקי עם קיר סטרמר, בדאונינג 10. "פוטין שואב השראה מחולשה במערב"
(צילום: Handout / UKRAINIAN PRESIDENTIAL PRESS SERVICE / AFP)
5 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי עם ראש ממשלת בריטניה קיר דטרמר ב דאונינג 10 לונדון
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי עם ראש ממשלת בריטניה קיר דטרמר ב דאונינג 10 לונדון
(צילום: HENRY NICHOLLS / POOL / AFP)
היום הגיע זלנסקי ללונדון, ונפגש עם ראש ממשלת בריטניה קיר סטרמר במעונו הרשמי בדאונינג 10. דוברו של סטרמר אמר לאחר מכן כי עמדתה של בריטניה בנוגע לשימוש של אוקראינה בטילים הבריטיים לטווח ארוך מדגם "סטורם שאדו " לא השתנתה. "אנחנו בהחלט רוצים להציב את אוקראינה בעמדה החזקה ביותר שלה. אבל אף מלחמה לא תנוצח באמצעות כלי נשק אחד", אמר הדובר. זלנסקי נפגש בלונדון גם עם מזכ"ל נאט"ו החדש מארק רוטה, שהיה עד לאחרונה ראש ממשלת הולנד, וזה אמר כי השניים דנו בסוגיית השימוש בנשק ארוך טווח: "בסופו של דבר, זה דבר שנתון להכרעת בעלות הברית עצמן", הבהיר רוטה. זלנסקי צפוי להיפגש בהמשך היום עם נשיא צרפת עמנואל מקרון, ומחר גם עם קנצלר גרמניה אולף שולף. בהמשך ייסע גם לשיחות ברומא על מה שהוא מכנה "תוכנית הניצחון" שלו, שפרטיה טרם נחפשו.