תושבי לוד מפגינים מול הכניסה לקריית הממשלה
(צילום: אלי מנדלבאום, דוברות עיריית לוד)

יותר מ-1,000 תושבי לוד ועובדי עירייה - יהודים וערבים - הגיעו הבוקר (ראשון) לירושלים כדי למחות מול ישיבת הממשלה בדרישה ל"ביטחון ומשילות" בעיר המעורבת. זעקת התושבים הגיעה בעקבות גל אלימות שזעזע את העיר בשבועות האחרונים - 5 נרצחים ב-10 ימים. "אנחנו מפחדים. הגיע הזמן שייקחו את לוד ברצינות", אמרו התושבים שהגיעו לירושלים.
6 צפייה בגלריה
תושבי לוד חוסמים את הכניסה לקריית הממשלה
תושבי לוד חוסמים את הכניסה לקריית הממשלה
"הבעיה של לוד היום - הבעיה של תל אביב מחר". רביבו עם המפגינים
(צילום: דוברות עיריית לוד)
ראש העיר לוד יאיר רביבו, מקורב לראש הממשלה בנימין נתניהו ודמות מרכזית במפלגת הליכוד, שאחיו אליהו הוא אף חבר כנסת מטעם המפלגה, עומד בראש המחאה, יחד עם חברי המועצה, עובדי העירייה והתושבים.

6 צפייה בגלריה
תושבי לוד חוסמים את הכניסה לקריית הממשלה
תושבי לוד חוסמים את הכניסה לקריית הממשלה
(צילום: דוברות עיריית לוד)
רביבו דורש מהממשלה ומהמשרד לביטחון לאומי את חקיקת "רפורמת המשילות", הקמת ועדת משנה לביטחון לאומי לקידום החקיקה בלו"ז מהיר, תגבור שוטרים קבוע בלוד, העברת הטיפול בפשיעה בעיר ללהב 433, יאחב"ל והשב"כ, והעברת החלטת ממשלה לחיזוק העיר ותושביה.
כאות הזדהות עם 90,000 תושבי לוד, בניין העירייה נשאר סגור הבוקר ולא יינתן שירות במשרדיו. "באנו לירושלים כדי להשמיע קול זעקה, כי הבעיה של לוד היום, תהיה הבעיה של תל אביב, ראשון לציון, טבריה ובאר שבע מחר", אמר. "הפעם לא נעצור במחאה עד שהממשלה תסייע לנו. המחאה היא ההתחלה, אם נצטרך נשבית את התחבורה בלב ישראל", הזהיר ראש העיר והוסיף, "לראשונה, זוהי מחאה משותפת של כלל האוכלוסיות בלוד – יהודים וערבים יחדיו. אני סומך על ראש הממשלה ושריו שישמעו את זעקתנו ויושיטו יד כדי להחזיר את תחושת הבטחון ללוד".
6 צפייה בגלריה
אירוע אלימות בלוד
אירוע אלימות בלוד
תושבי לוד הערבים הכריזו על שביתה כללית למחרת. זירות הרצח של אחמד אבו אחמד ועומר שעבאן
(צילום: יריב כץ, נדב אבס )
ראש העיר קרא בהפגנה לראש הממשלה נתניהו לפגוש אותו כדי שיוכל להציג לו את תוכניתו. לדבריו, בכל הקשור למהפכה המשפטית "העם חצוי", אך "ברפורמת המשילות - כולם יחד רוצים ביטחון ושקט".
חלק משרי הממשלה הגיעו למוקד ההפגנה, בהם שר החוץ אלי כהן, שרת התחבורה מירי רגב, שר התקשורת שלמה קרעי, שר הכלכלה ניר ברקת וגם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. בן גביר שוחח עם רביבו והתושבים, שצעקו לו "במי יפגע הכדור הבא?".
6 צפייה בגלריה
אליהו אקוקה
אליהו אקוקה
אליהו אקוקה, תושב לוד
(צילום: יואב דודקביץ')
אליהו אקוקה, תושב העיר מזה 30 שנה, אמר כי "לחיות בלוד זה על הפנים. בחרנו בממשלה הזו, בחרתי בבן גביר למרות שאני ליכודניק, ואני רוצה שיתנו לו כוח. כמו שמאבטחים את ירושלים ותל אביב, שיאבטחו את לוד".
גיל חדד, סגן ראש העירייה ופעיל ליכוד אף הוא, אמר כי "הכדור לא מבחין בין ערבים ליהודים, בין שמאל לימין, בין חרדים לחילונים. הילדים שלנו מתעוררים בלילה לקולות ירי. תושבי העיר פשוט פוחדים לצאת לרחוב". אלוירה קוליחמן, חברת מועצת העיר, אמרה כי "המלחמה שלנו צודקת, הדם של תושבי לוד אינו הפקר".
בריאיון ל-ynet radio ממוקד ההפגנה, אמר רביבו כי המצב בעיר "בלתי מתקבל על הדעת. עם כל הכבוד לרפורמה במערכת המשפט שאני אחד מתומכיה, רפורמה המשילות חשובה יותר". לדבריו, "יש לי חובה מוסרית לדאוג לביטחון התושבים שלי. באנו להגיד לממשלה, ואני סומך על ראש הממשלה, אתם תביאו את הנושא הזה לראש סדר העדיפויות, על זה נבחרתם". הוא נימק את רצונו בהתערבות השב"כ בפשיעה - בשל חולשת המשטרה: "לשב"כ יכולת חקירה, הרתעה ומודיעין טובה יותר מהמשטרה היום. המשטרה, לא משנה מאיזה סיבה, היא גוף יותר חלש, ללא מודיעין טוב".
גם יו"ר ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, השתתף בהפגנה ואמר: "כרגע מתכנסת ישיבת ממשלה ומה על סדר היום? לא אלימות ולא טרור, הסעיף הראשון בישיבת הממשלה הוא שינוי השם מ'משרד ההתיישבות' ל'משרד למשימות לאומיות', ומה הסעיף השני? שינוי שם 'משרד התשתיות' ל'משרד האנרגיה והתשתיות'. מישהו צריך לקחת אחריות, אנחנו היינו עם תושבי לוד גם כשהיינו באופוזיציה, הגענו גם בזמן מבצע שומר חומות והגענו גם בזמן היותנו בקואליציה.
"כשר האוצר הקצנו תקציבים ועשינו דברים, לא עשינו פוליטיקה. הקצנו תקציבים לכביש עוקף לוד, הקצנו תקציבים לאותו מיגון גשר בעיר והעברנו החלטה על הורדת תשלומים עבור צהרונים. מה שצריך לעשות כרגע זה להביא פלוגת מג"ב לעיר, להכפיל את כמות השוטרים בתחנת לוד ולעבור מבית לבית גם בשכונת 'הרכבת' וגם בשכונת 'פרדס שניר'. זה מה שיוכל לשנות את המצב".
6 צפייה בגלריה
ליברמן בהפגנת תושבי לוד בירושלים
ליברמן בהפגנת תושבי לוד בירושלים
ליברמן בהפגנת תושבי לוד בירושלים, היום
6 צפייה בגלריה
לידר סוויסה יפה ז"ל
לידר סוויסה יפה ז"ל
"המחאה היא ההתחלה". לידר סוויסה יפה, שנרצחה על ידי שכנה, וזירת הרצח
( צילום: דנה קופל)
במהלך סוף שבוע אחד בחודש ינואר נפצעו שישה בני אדם בארבע אירועי ירי. בסוף החודש, פארס אבו קטיפאן, בן 40 מלוד, נורה למוות בעיר. שלושה חשודים, קרובי משפחתו של אבו קטיפאן, נעצרו בהמשך על ידי המשטרה בחשד למעורבות ברצח. רק שלושה ימים קודם לכן ביקר בעיר השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, הביע הזדהות עם התושבים והזהיר מתרחיש של "שומר חומות 2". לידר סוויסה יפה, תושבת העיר, נרצחה לפני כשבועיים בדקירות על ידי שכנה. משה אטיאס, קבלן בעיר, נעצר בשבוע שעבר בחשד לרצח אישתו.
ביום רביעי שעבר הרעיד את העיר פיצוץ עז ממטען ברכב, שבו נמצא תושב העיר עומר שעבאן ללא רוח חיים. שעות ספורות לאחר מכן נרצח ביריות בעיר אחמד אבו אחמד, ובתגובה הכריזו תושבי העיר הערבים על שביתה כללית ביום למחרת.