אחרי שחובר למכונת הנשמה: שופט בירדן הורה היום (ג') לשחרר בערבות את יחיאל (חיליק) חייבי, ישראלי בן 65 שכלוא בממלכה השכנה ונדבק מאחורי סורג ובריח בנגיף הקורונה. אחרי ששלשום אושפז במצב קשה בבית חולים ירדני, זעקו בני משפחתו ומשרד החוץ נרתם לעזרתם, אך גם כעת ייאלצו להתמודד עם משימה לא פשוטה: הערבות שאותה קבע השופט עומדת על 800 אלף דינר ירדני, סכום המשתווה לכ-3.6 מיליון שקלים.
2 צפייה בגלריה
חיליק חייבי
חיליק חייבי
חיליק חייבי. טוען שנפל לעוקץ והופלל, ונדבק בכלא
קובי אגמון, חבר ילדות של חיליק וראש המטה שהוקם לשחרורו, אמר בצהריים כי חייבי אכן שוחרר בערבות, אך טרם יצא מהכלא בפועל. לדבריו, ההחלטה התקבלה "בעזרתם הרבה של שר החוץ יאיר לפיד ועובדי משרד החוץ המסורים. ברגעים אלו מתקיים מאמץ עליון של אנשי משרד החוץ לטובת שחרורו בפועל ולמען החזרתו ארצה בשיירה רפואית מיוחדת".
חייבי, תעשיין ישראלי בעל אזרחות אמריקנית, נעצר בירדן לפני כשלושה שבועות, לאחר שלטענתו איש עסקים ירדני עקץ אותו בהונאה חוצת גבולות ותפר לו תיק. חייבי הוא יליד אשקלון ובנו של השופט אהרון חייבי, לימים ראש העיר אשקלון. התעשיין הוותיק, שלפני כעשור הקים מפעל לייצור יריעות פלסטיק במוסקבה, החליט בשנת 2016 להעתיק את המפעל לירדן. לטובת התהליך הסתייע באנשי עסקים מקומיים, שלימים התברר לטענתו שהונו אותו והוציאו ממנו כספים רבים במרמה.
אתמול התריע בנו של חייבי, ליאור, כי מצבו מידרדר. "חייבים להעביר עכשיו את אבא לישראל", אמר הבן, "כדי שרופאים ישראלים ינסו להציל את חייו - או שלפחות נוכל להיפרד ממנו". ליאור פנה גם לראש הממשלה נפתלי בנט: "אני מתחנן, עזור לנו להביא את אבא הביתה בחיים".
2 צפייה בגלריה
חיליק חייבי
חיליק חייבי
"לאבא יש רק ריאה אחת שמתפקדת חלקית". המשפחה זעקה לעזרה
"לאבא יש רק ריאה אחת שמתפקדת חלקית, ולכן הוא לא מחוסן לקורונה במדינה מוכת הקורונה הזו", הוסיף ליאור. "הוא נכלא בתנאים קשים, וכולנו חוששים לחייו. חייבים להחזיר אותו לארץ מיידית. זה פיקוח נפש".
משפחתו של חייבי סיפרה השבוע שנאסר עליו לשוחח עמם, דבר שהגדיל עוד יותר את הדאגה שלהם לשלומו. המשפחה האשימה את משרד החוץ באוזלת יד, וחברו אגמון - זה שכעת שיבח את משרד החוץ - אמר ביום ראשון: "עד שביקרו אותו מהשגרירות לקח שבועיים, למרות שברור שמדובר באדם נכה ושהמצב בכלא הירדני מסכן את חייו". משרד החוץ מסר כי מאז שחייבי נעצר התנהלו מגעים רציפים מול הירדנים, והקונסולית אף ביקרה אותו ודרשה בשלומו.