3 צפייה בגלריה
נפתלי בנט ורפאל גרוסי
נפתלי בנט ורפאל גרוסי
בנט ומנכ"ל סבא"א
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
ראש הממשלה דורש ממנכ"ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית להעביר "מסר ברור" לאיראן, ומזהיר כי אם הקהילה הבינלאומית לא תצליח באמצעות המסלול הדיפלומטי לעצור את המרוץ של טהרן לפצצה, "ישראל שומרת לעצמה את הזכות להגנה עצמית ולפעולה נגד איראן כדי לבלום את תוכניתה הגרעינית".
בפגישה הבוקר (שישי) עם מנכ"ל סבא"א, רפאל גרוסי, הדגיש ראש הממשלה נפתלי בנט את "עומק הסכנה של המשך ההתקדמות האיראנית בהשגת נשק גרעיני, תוך הטעיית הקהילה הבינלאומית על ידי שימוש במידע כוזב ושקרים". ביקור הבזק המפתיע של גרוסי, שהגיע אמש לישראל והמריא כבר בחזרה לווינה, התקיים על רקע דוח סבא"א שקבע כי איראן קרובה לכמות אורניום שמספיקה לפצצה ומתחמקת משאלות הסוכנות - והתרחש כחלק ממאמציו של בנט להגברת הלחץ על איראן.
באיראן הגיבו לביקורו של גרוסי ואמרו שהמהלך של סבא"א ייענה ב"תגובה מיידית". שר החוץ האיראני חוסיין אמיר עבדולהיאן אמר כי הביקור של מנכ"ל סבא"א מנוגד לניטרליות של סוכנות הגרעין.
3 צפייה בגלריה
נפתלי בנט ורפאל גרוסי
נפתלי בנט ורפאל גרוסי
בנט ביקש מגרוסי "להעביר החלטה שתשדר מסר חד וברור לאיראן"
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
בנט מציג את אחד ממסמכי ארכיון הגרעין
(צילום: עומר מירון, לע"מ)

בהודעה מטעמו של בנט לאחר הביקור נכתב כי ראש הממשלה הדגיש עוד "את תמיכת ישראל בכך שסבא"א תממש את המנדט שלה מול איראן באופן מקצועי, בלתי תלוי ועצמאי, ואת החשיבות בכך שמועצת הנגידים של הסוכנות תעביר לאיראן מסר חד וברור בהחלטתה הקרובה". מועצת הנגידים של סבא"א תכונס ב-6 עד ה-10 בחודש ובה תדון הסוכנות בהצעה לגינוי איראן. ישראל מפעילה מאחורי הקלעים לחצים כבדים כדי שמהכינוס אכן ייצא גינוי לאיראן.
"ישראל מעדיפה את המסלול הדיפלומטי על מנת לשלול מאיראן כל אפשרות לפתח נשק גרעיני, אך יחד עם זאת ישראל שומרת לעצמה את הזכות להגנה עצמית ולפעולה נגד איראן כדי לבלום את תוכניתה הגרעינית, אם הקהילה הבינלאומית תיכשל בכך בפרק הזמן הרלוונטי", הבהיר בנט בשיחתו עם ראש סבא"א.
בדוח סבא"א שפורסם השבוע נקבע כי איראן לא מספקת "תשובות אמינות" להימצאות חלקיקי אורניום בשלושה אתרים לא מוכרזים ברחבי המדינה. מהדוח עלה כי כמות האורניום המועשר – לכל רמות ההעשרה – שאיראן אגרה עד כה גדולה כבר ביותר מפי 18 מזו שהותר לה להחזיק במסגרת הסכם הגרעין שנחתם ב-2015. לפי הדוח, נכון לאמצע מאי החזיקה איראן ב-3,809.3 ק"ג של אורניום מועשר בדרגות שונות, לעומת 3,197.1 ק"ג בפברואר, בעוד הסכם הגרעין התיר לה לאגור עד 202.8 ק"ג של אורניום מועשר בלבד.
3 צפייה בגלריה
דגל איראן מול מטה סבא"א סוכנות הגרעין הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית ב ווינה אוסטריה
דגל איראן מול מטה סבא"א סוכנות הגרעין הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית ב ווינה אוסטריה
דגל איראן מול מטה סבא"א בווינה
(צילום:AP)
גרוסי הגיע לארץ בשעה שהמשא ומתן בין טהרן למעצמות על חזרה להסכם הגרעין נראה קפוא לחלוטין ועומד בפני קריסה, ובמערב מזהירים כי איראן הולכת ומתקרבת לנקודה שממנה תוכל לשעוט לעבר פיתוח פצצה גרעינית ברגע שתבחר.
שלשום פרסם בנט סרטון שבו הציג את מסמכי ארכיון הגרעין שהמוסד חילץ מטהרן ב-2018, וציטט מהם משפט אחד. "שמנו ידינו על תוכנית ההונאה של איראן לפני מספר שנים, והיא נמצאת כאן בידיי", אמר בנט. "הנה היא, בשפה הפרסית: מאות עמודים שעליהם החותמת של משרד המודיעין האיראני. במסמכים האלה יש אפילו הערות שנכתבו בכתב יד על ידי בכירים איראניים, כמו ההערה הזאת, שכתב מי שהיה אז שר ההגנה האיראני למוחסן פחריזאדה (שלימים חוסל בפעולה שיוחסה לישראל, א"א)".
לאחר מכן בנט הקריא מהמסמך את שכתב שר ההגנה: "'במוקדם או במאוחר, הם (בהתייחסות לסבא"א) ישאלו אותנו, ואנחנו צריכים שיהיה לנו סיפור כיסוי מקיף עבורם'". הוא סיכם את דבריו: "הוא מדבר על סיפור כיסוי, והנה אותו סיפור כיסוי. איראן שיקרה לעולם, ואיראן משקרת לעולם שוב עכשיו. העולם מוכרח לוודא שאיראן לא תצא מזה ללא עונש".
בימים האחרונים ספגה טהרן כמה מכות משמעותיות, ובהן החלטת ממשל ביידן שלא להוציא את משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור של ארה"ב, חשיפת שקריה לסבא"א וחיסול סגן מפקד יחידת 840, שיוחס לישראל. אתמול דיווח אתר אופוזיציה איראני כי משמרות המהפכה חיסלו בכיר נוסף באותה יחידה בחשד שהדליף את המידע שהוביל לחיסול בטהרן. בסוכנות ידיעות איראנית ציטטו גורם שאישר את מותו של הבכיר, אבל הכחיש שחוסל.