כוחות הביטחון בקלנדיה

נאדר היית'ם ריאן, בן 17, נהרג הלילה (בין שני לשלישי) בעימות עם כוחות מג"ב במהלך פעילות מעצרים במחנה הפליטים בלאטה בשכם. כמו כן, משרד הבריאות הפלסטיני הודיע כי עלאא שחאם, צעיר בשנות ה-20 לחייו נהרג הבוקר מירי כוחות הביטחון במחנה הפליטים קלנדיה, ליד ירושלים. בנוסף להרוגים, נפצעו עוד תשעה פלסטינים בשני העימותים האחרונים.
ממג"ב נמסר על העימות בבלאטה כי "בעת יציאת מסתערבי מג"ב ממחנה הפליטים החלו הפרות סדר אלימות, שכללו השלכת מטענים וזריקת אבנים וחפצים שונים, ובמסגרתן נוטרל מחבל שירה לעבר הכוחות באקדח".
5 צפייה בגלריה
עלאא שחם
עלאא שחם
מימין: נאדר היית'ם ריאן, משמאל: עלאא שחאם
5 צפייה בגלריה
הרובה שנתפס במהלך המעצר
הרובה שנתפס במהלך המעצר
הנשק שנתפס בבלאטה
(צילום: דוברות המשטרה )
5 צפייה בגלריה
כוחות הביטחון בקלנדיה
כוחות הביטחון בקלנדיה
כוחות הביטחון בקלנדיה
בנוגע לעימות בקלנדיה, מג"ב מסר כי "מסתערבי משמר הגבול ירושלים עצרו בהכוונת שב"כ שני מבוקשים בפעילות טרור. כאשר ביצעו הלוחמים את הפעילות, התפתחו הפרות סדר אלימות של מאות מתפרעים שכללו יידוי חפצים כבדים מגגות הבתים שסיכנו את הכוחות, והם הגיבו באמצעים לפיזור הפגנות וירי".
מעבר לשני ההרוגים מהיממה האחרונה, בשבועיים האחרונים נהרגו עוד ארבעה פלסטינים מירי של כוחות הביטחון. במקרה האחרון בשבוע שעבר, נהרג יאמן ג'פאל בן ה-16 מירי של צה"ל בעיירה הפלסטינית אבו דיס, ליד ירושלים. בצה"ל אומרים שהנער נורה לאחר שהשליך בקבוק תבערה לעבר המוצב הצבאי "בית המושל" שנמצא בכניסה לאבו דיס.
באותו היום בו נהרג ג'פאל, דקר מחבל פלסטיני שוטר בעיר העתיקה בירושלים ופצע אותו באורח קל. שוטרים שהיו בזירה חיסלו את המחבל, קרים קוואסמה, צעיר בן 19 משכונת א-טור במזרח העיר. שוטר אחר נפצע קל ברגלו מירי הנטרול לעבר המחבל.
5 צפייה בגלריה
העימותים בירושלים
העימותים בירושלים
עימותים בירושלים בחודש הרמדאן בשנה שעברה. סכנה לחידוש העימותים גם השנה
(צילום: AFP)
בצה"ל ובשב"כ מזהירים בשבועות האחרונים מפני התלקחות ביטחונית בחודש הבא, שתתרחש על רקע החפיפה השנה בין פסח לרמדאן. בין היתר, מזהירים בישראל מפני נפיצות בירושלים, שאליה צפויים לעלות כמאה אלף יהודים במהלך חול המועד.
5 צפייה בגלריה
ראש השב"כ הנכנס רונן בר יוצא לתקשורת
ראש השב"כ הנכנס רונן בר יוצא לתקשורת
ראש השב"כ רונן בר. הזהיר את האמריקנים מפני התלקחות צבאית אפשרית בתקופת הרמדאן
(צילום: יאיר שגיא)
במקביל לאזהרות וברקע האירועים הביטחוניים האחרונים, פורסם ב-ynet כי ראש השב"כ רונן בר חזר שלשום מביקור של כמה ימים בוושינגטון, שם נועד עם מקבילו האמריקני, ראש ה-FBI כריסטופר ריי, ועם בכירים במערכת הביטחונית האמריקנית. במהלך סבב הפגישות, בר הזהיר גם כן כי קיימת אפשרות להתלקחות ביטחונית בתקופת הרמדאן. אולם, גורמים מדיניים טוענים החומר המודיעיני לא מצביע כרגע על האפשרות הזו, וכי דווקא האזהרות של הצבא והשב"כ יוצרות ציפייה ומתח בצד השני.