התעלומה נמשכת: העיתון "וול סטריט ג'ורנל" חשף אמש (יום ג') כי מקרים חדשים של סינדרום הוואנה המסתורי, שפקד בשנים האחרונות דיפלומטים ואנשי מודיעין אמריקנים בשלל מדינות בעולם, התגלו בשגרירות ארצות הברית בבוגוטה שבקולומביה. לפי הדיווח, המקרים התגלו לכל הפחות בחמש משפחות הקשורות לשגרירות שם. החשיפה באה שבוע לפני הגעתו לקולומביה של מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן.
4 צפייה בגלריה
פסגת נאט"ו ב בריסל נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
פסגת נאט"ו ב בריסל נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ביידן. חתם על סיוע כלכלי לנפגעים
(צילום: AFP)
4 צפייה בגלריה
שגרירות ארה"ב בקובה
שגרירות ארה"ב בקובה
שגרירות ארה"ב בקובה. כאן הכול התחיל
(צילום: GettyImages)
"תסמונת הוואנה" המסתורית זוהתה לראשונה אצל דיפלומטים אמריקנים שהוצבו בהוואנה, בירת קובה, בשנים 2016 ו-2017, ומכאן נגזר שמה. מאז דווחו יותר מ-200 מקרים כאלה בקרב דיפלומטים ושליחים אמריקנים ברחבי העולם. רק בקיץ האחרון נחשף כי הסינדרום זוהה אצל שני נציגים אמריקנים בגרמניה, וכי כמה מקרים התגלו גם בקרב אמריקנים באוסטריה. בסוף אוגוסט התעורר חשד לסינדרום הוואנה בשגרירות ארה"ב בווייטנאם, וסגנית הנשיא האמריקני קמלה האריס נאלצה בעקבות זאת לעכב את נחיתתה במדינה בכמה שעות. בחודש שעבר, כשראש ה-CIA וויליאם ברנס נסע להודו, דיווח אחד מעוזריו על תסמינים המזוהים עם הסינדרום. מקרים של התסמונת נרשמו בשנים האחרונות גם בקרב דיפלומטים ואנשי מודיעין אמריקנים בסין, אוסטרליה, טייוואן והבירה האמריקנית וושינגטון.
4 צפייה בגלריה
קמלה האריס נוחתת בווייטנאם באיחור של שעות אחרי גילוי הסינדרום בשגרירות, בקיץ
קמלה האריס נוחתת בווייטנאם באיחור של שעות אחרי גילוי הסינדרום בשגרירות, בקיץ
קמלה האריס נוחתת בווייטנאם באיחור של שעות אחרי גילוי הסינדרום בשגרירות, בקיץ
(צילום: EPA)
אנשים שנפגעו מהתסמונת במהלך השנים דיווחו על כאבי ראש, סחרחורות, עייפות, בחילה, חרדה, קשיים קוגניטיביים, אובדן זיכרון ותופעות נוספות המתאימות לתיאור של זעזוע מוח. חלק מהנפגעים נזקקו לחודשים של טיפול רפואי כדי להחלים, והיו בהם מי שדיווחו כי לפני הופעת התסמינים הם שמעו רעש חזק. בעבר עלו השערות שהפגיעות הבלתי-מוסברות, שגרמו בין השאר נזקים מוחיים, הן תוצאה של מתקפה באמצעות גלי רדיו. אחרי שנים של חקירות בעניין טרם הושגה הסכמה בנוגע לשאלה מה או מי עומד מאחורי הפגיעות האלה, ואם אכן מדובר בהתקפות, אף שיש חשד כבד שזהו אכן המקרה. ממש ביום שישי האחרון חתם הנשיא ביידן על חוק שלפיו הממשל יספק סיוע כלכלי לנפגעי המחלה המסתורית.

ילדים זה קו אדום

שגרירות ארה"ב בבוגוטה היא אחת השגרירויות האמריקניות הגדולות והחשובות בעולם, והיא כוללת מספר גדול של סוכנים אמריקנים המקיימים פעילות מודיעין ונלחמים בייצור ובהברחות של סמים. מוצבים בה כמובן גם דיפלומטים ואנשי צוות מִנהלי אמריקנים. בדיווחו על הנפגעים בשגרירות בבוגוטה מסר "וול סטריט ג'ורנל" כי בהודעה ששלח השגריר בקולומביה פיליפ גולדברג לאנשי השגרירות הבטיחה מחלקת המדינה האמריקנית לטפל בעניין "ברצינות, באובייקטיביות וברגישות".
לפי העיתון, הדיווחים על מתקפה נגד אנשים בשגרירות בבוגוטה עוררו דאגה גדולה במתחם: נכתב בו כי לפחות משפחה אחת הקשורה לשגרירות הוטסה אל מחוץ לקולומביה לצורך קבלת טיפול, וכי אחד הנפגעים בה הוא קטין. בימים האחרונים, דיווח העיתון, גברה מאוד הדאגה בשגרירות. "אנשים בגירים יודעים לאן הם הולכים כשהם בוחרים לעבוד בשגרירות, והם מקבלים על עצמם את הסיכונים הכרוכים בכך, אבל לפגוע, אפילו בשוגג, בילדים – זה צריך להיות קו אדום", אמר אדם הבקיא בפרטי המצב בשגרירות.
4 צפייה בגלריה
קולומביה הפגנות מהומות בוגוטה נשיא איוואן דוקה
קולומביה הפגנות מהומות בוגוטה נשיא איוואן דוקה
נשיא קולומביה איוואן דוקה. משאיר את החקירה לארה"ב
(צילום: EPA)
ב"וול סטריט ג'ורנל" דיווחו כי דיפלומט אמריקני בכיר לשעבר שמכיר היטב את פרטי התסמונת סיפר כי כמו במקרים אחרים שהתגלו ברחבי העולם, חלק מהאמריקנים שהתלוננו על מחלה בקולומביה ושמסתמן כי הם סובלים מסינדרום הוואנה הם אנשי מודיעין. "כשמסתכלים על זה בפריסה עולמית, רואים שכובד המשקל הולך לכיוון של קהילת המודיעין", אמר. כשנשאל כיצד ייתכן שגם בני משפחותיהם של השליחים האמריקנים נפגעים, השיב: "אלה טכנולוגיות שמכוונות נגד מקום שבו אנשים גרים. אם זה מיקרו-גל או סוג אחר של טכנולוגיה מתקדמת, גם אנשים אחרים ייפגעו מזה".
נשיא קולומביה איוואן דוקה אמר הלילה כי ממשלתו מודעת לכך שמקרים של סינדרום הוואנה נרשמו בשטח המדינה, אך הוסיף כי הוא משאיר את החקירה בידיה של וושינגטון.