שמונה שנים וחצי שנות מאסר בלבד ופיצוי כספי בסך 75 אלף שקל נגזרו היום (רביעי) בבית המשפט המחוזי בחיפה נגד חביב אבו חביב בן 44 מעכו שהורשע בעבירות טרור של חבלה בכוונה מחמירה וניסיון פציעה ממניע גזעני ובתקיפה, בעקבות ניסיון הלינץ' שביצע במרדכי כץ ובמור ג'אנשווילי במהלך פרעות "שומר החומות" בקיץ 2021.
אבו חביב זוכה מעבירת ניסיון רצח ממניעים גזעניים. כץ, ניצול הלינץ' סירב להגיע להצגת גזר דינו של המחבל שפגע בו ואמר ל-ynet: "לא הייתי מסוגל להגיע ולהביט על השופטים, השכפ"צ האחרון שציפיתי שיגנו על הציבור מפני מחבל כזה וייצרו הרתעה".
ניסיון הלינץ' במרדכי כץ בעכו

כץ מסביר כי התאכזב מכך שחבר השופטים יחיאל ליפשיץ, גלית ציגלר ושמואל מנדלבלום הביעו פקפוק בקביעה כי אבו חביב ניסה לרצוח אותו בלינץ': "הם קבעו שקיים 'ספק סביר בהתקיימות היסוד הנפשי הדרוש להרשעה בניסיון רצח'. אני לא מבין, האם הייתי צריך למות שם על הקרקע כאשר הוא וחבריו שברו את כל עצמות גופי בסלעים שהטיחו בי, כדי שהשופטים יכירו במעשי הטרור הלאומניים שהם ביצעו?".
ג'אנשווילי לא הגיע לדיון מאחר שהוא יושב שבעה בעקבות פטירת אימו חנה בשבוע שעבר. בפרקליטות המדינה טרם החליטו האם בכוונתם לערער על גזר הדין בפני בית המשפט העליון.
אבו חביב היה מעורב ב-12 במאי באותה שנה במהומות הדמים שהתרחשו בעכו על רקע מבצע "שומר חומות" ברצועת עזה. הוא נטל חלק יחד עם אחרים בתקיפתו של כץ, בן 28 ממושב אחיהוד שבגליל, שנפצע באורח קשה מאבן שפגעה בראשו ושהותקף בבעיטות ובמכות. בנוסף, מיוחסים לאבו חביב שני מקרי תקיפה נוספים שקדמו והתרחשו לאחר התקיפה של כץ.
בכתב האישום נטען כי אבו חביב, שהבחין בכץ רץ ברחוב בדרכו לבית חמו המתגורר בעכו לאחר שחש בסכנה בשל ההתפרעויות שהתרחשו באזור, רץ לעברו כשאבן גדולה בידו, וזרק אותה בחוזקה לעבר פלג גופו העליון. אחד המתפרעים הנוספים יידה אבן נוספת לעברו של כץ. כתוצאה מיידוי האבנים, שלפחות אחת מהן פגעה בראשו, נפל כץ על הקרקע. בשלב זה, לפחות שישה מתפרעים ערבים הכו אותו באמצעות אבנים, מקלות ובעיטות בכל חלקי גופו, ובעיקר בפלג גופו העליון. אבו חביב עמד מעל כץ ויידה לעברו אבן נוספת.
1 צפייה בגלריה
הנאשם חביב אבו חביב
הנאשם חביב אבו חביב
חביב אבו חביב. היחיד שעמד לדין
(צילום: נחום סגל)
לעזרתו של כץ נחלצו אזרחים יהודים וכן קצין משטרה שירה באוויר על מנת להרחיק ממנו את המתפרעים. בשל כך נמלטו אבו חביב והמתפרעים הנוספים מהמקום. בעודו מתרחק, השליך אבו חביב אבן נוספת לעבר כץ והצעירים שנחלצו לעזרתו. כתוצאה מהתקיפה נגרמו לכץ בין היתר שני שברים ודימומים בראש, שני שברים בידו שהצריכו ניתוח, שבר חריף מלווה בתזוזה בחוליה בצוואר ושטפי דם. בהמשך אותו ערב, לפי התביעה, השתתף אבו חביב גם בתקיפה של מור ג'נאשווילי בפינת הרחובות דרך הארבעה ויאנוש קורצ'אק, וגרם לו לפציעות קשות.
עורכי הדין אבי פסטרנק ואוהד כהן מפרקליטות מחוז צפון דרשו מבית המשפט לגזור בין 10 ל-15 שנות מאסר בגין העבירה שעונשה המקסימלי הוא 25 שנים בכלא. סנגורו של אבו חביב, עו"ד באסל פלאח, טען כי למעשיו לא קדם תכנון של ממש, והם היו תגובה להגעת קבוצת יהודים לשכונת המגורים שם שהה, ובהמשך ל"קרב האבנים" שהתפתח במקום וקבע כי מתחם העונש צריך להיקבע בן 3-6 שנות מאסר בלבד.
כץ: "אני לא מבין למה גזרו רק 8 שנים וחצי. אם אתה מקל ככה בענישה מה אתה מצפה? איך תהיה הרתעה? מעטים כל כך שהשתתפו בפוגרומים הועמדו לדין והורשעו. גם איתם מקלים בדין?"
בהכרעת גזר הדין ציינו השופטים כי אבו חביב הינו הנאשם היחיד שהועמד לדין מבין משתתפי התקיפה הגזענית בכץ וכי "חבלותיו הפיזיות של המתלונן קשות, ולא פחות מכך גם יתר הנזקים שפגעו בכל מישורי חייו ותוארו באריכות". הם הסבירו כי יש להפחית מחומרת מעשיו מאחר והיה אבו חביב יכול לסבור כי כץ היה חלק מקבוצת יהודים שהשיבה ביידוי אבנים לעבר קבוצת התוקפים הערבים. עוד הסבירו כי "ניתן להתחשב באופן מסוים בחלקו ובעובדה שלא הוא זה שגרם, בפועל, לנזקים החמורים שנגרמו למתלונן".
כץ הוסיף היום בתגובה לגזר הדין כי "אני זה לא הסיפור פה אלא הילדים והנכדים של השופטים ושלי, והאחים של כולנו. הוא היה אמור לקבל עונש מקסימלי של 25 שנה ואני לא מבין למה גזרו רק 8 שנים וחצי. אם אתה מקל ככה בענישה מה אתה מצפה? איך תהיה הרתעה? מעטים כל כך שהשתתפו בפוגרומים הועמדו לדין והורשעו. גם איתם מקלים בדין?".