סערה במערכת הפוליטית התעוררה הבוקר (ראשון) לאחר שדובר צה"ל בערבית הודיע על "הפוגה הומניטרית" בלחימה באזור רפיח שבדרום הרצועה, כל יום מהשעה 08:00 בבוקר עד השעה 19:00 - כדי להגדיל את היקף הסיוע ההומניטרי שנכנס לרצועת עזה.
בהמשך, הבהיר צה"ל כי לא מדובר בהפוגה בכל אזור רפיח - אלא רק בציר סאלח א-דין שבו עובר הסיוע ההומניטרי, ובפועל התקיפות יימשכו בשכונות המעטפת של רפיח - שבהן פרוסה אוגדה 162. אבל, הנזק כבר נעשה, כששר הביטחון יואב גלנט הבהיר כי לא מדובר בצעד שאושר על-ידו - וגם ראש הממשלה בנימין נתניהו טען כי שמע עליה "רק בתקשורת".
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, אוהלים ברפיח
בנימין נתניהו, אוהלים ברפיח
נתניהו טען שלא ידע, גורם ביטחוני סתר את דבריו
(צילום: REUTERS/Saleh Salem, מרים אלסטר)
תיעוד הפעילות ברפיח
(צילום: דובר צה"ל )

גורם ביטחוני בכיר טען היום כי למרות שנתניהו וגלנט לא ידעו על הצעד הטקטי, וככל הנראה באמת שמעו עליו רק הבוקר, ההחלטה התקבלה בעקבות הנחיה של הדרג המדיני - ושל ראש הממשלה עצמו - לאפשר את זרימת הסיוע ההומניטרי כדי להילחם בטענות להרעבה ברצועת עזה. לדברי הגורם, הפעולה התגבשה על רקע החשש מההחלטות הצפויות של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג ובית הדין הבינלאומי לצדק בהאג.
כלומר, בעקבות חשש מהוצאת צווי מעצר - גם כלליים וגם אישיים - הדרג המדיני ונתניהו עצמו הנחו לאפשר את הסיוע ההומניטרי, על מנת להילחם בטענה שישראל מבצעת הרעבה מכוונת ברצועה. הגורם הסביר גם כי לאורך החודשים האחרונים, וגם לאחרונה, נתניהו הנחה את צה"ל ואת שאר גופי הביטחון לאפשר עד כמה שניתן את הסיוע ההומניטרי.
ההנחיה לאבטח את הציר התקבלה בין השאר כדי לאפשר לארגוני הסיוע ברצועה לאסוף את מאות המשאיות שנתקעו בצד העזתי. בחודש האחרון הופצו תמונות של כאלף משאיות סיוע שתקועות שם, מכיוון שארגוני הסיוע לא הצליחו לאסוף אותן בטענה ש"מדובר באזור לחימה ולא ניתן להגיע אליו".
משמעות ההחלטה, כאמור, היא שכוחות צה"ל ימשיכו לתקוף קרקעית בשעות הפעילות העיקריות בלחימה - קרי שעות היום, בשכונות המעטפת של רפיח שבהן פרוסה אוגדה 162, כמו שאבורה ותל אל-סולטאן. רק בציר שבין מעבר כרם שלום למעבר רפיח, ובקטע מציר האורך הראשי טאנצ'ר, לא תהיה לחימה בשעות היום. הודעה זו מיועדת לעידוד ארגוני סיוע לפעול בבטחה לטובת העקורים העזתים בדרום הרצועה, וגם כחלק מהמענה ההגנתי לסנקציות הבינלאומיות שישראל עלולה לספוג בקרוב בטריבונלים הבינלאומיים.
בתוך כך, נתניהו נשאל על הסוגיה במהלך ישיבת הממשלה היום, והשיב כי "שמעתי על זה הבוקר בתקשורת - ואמרתי שזה לא מקובל עליי ולא תואם איתי. זה לא היה על דעתי, יש עכשיו בירור שמתקיים בנושא". לדבריו, "אנחנו חושבים איך לנתב מחדש את הסיוע ההומניטרי". נתניהו הוסיף כי תפיסת ציר פילדלפי על-ידי צה"ל היא עניין אסטרטגי. בנוסף אמר ראש הממשלה בישיבה: "יש לנו מטרות למלחמה והן לא השתנו. כדי להגיע ליעד של חיסול היכולות של חמאס קיבלתי החלטות שלא תמיד היו מקובלות על הדרג הצבאי. יש לנו מדינה עם צבא ולא צבא עם מדינה", אמר ראש הממשלה.