מוחים מתנועת "צו 9" חסמו במשך כ-7 שעות את משאיות הסיוע במחסום כרם שלום ומנעו מהן לעבור לרצועת עזה. "אף סיוע לא עובר - עד שאחרון החטופים חוזר, לא מעבירים ציוד לאויב", מסרה התנועה במהלך המחאה. בין מאות המפגינים שהגיעו למקום נמצאו גם בני משפחה של חללי צה"ל שנפלו בקרבות ברצועה, נציגי משפחות חטופים, אנשי מילואים ששוחררו משירות ואזרחים שפונו מבתיהם בצפון ובדרום. תיעוד תור המשאיות הארוך סמוך למעבר:
המשאיות המעוכבות במעבר כרם שלום
(צילום: תומר שונם הלוי)

המוחים במעבר כרם שלום חוסמים את משאיות הסיוע

התנועה מסרה במהלך המחאה כי המפגינים עקפו מחסומים משטרתיים בדרך למעבר דרך השדות באזור, "ועוצרים בפועל את שיירות המשאיות לחמאס". לטענת אנשי התנועה, שבראשה עומדת רעות בן חיים, תושבת שדרות, עשרות משאיות הסתובבו ונסעו לאחור.
המוחים סיפרו כי במעבר נמצאו כוחות רבים של חיילים ושוטרים, שניסו למנוע מהם לעצור את המשאיות. "לא נותנים לעבור, אבל האירוע מתגלגל", העידו. במהלך ההפגנה מספר המוחים הצטמצם לעשרות אנשים, שחלקם העידו כי בכוונתם להישאר שם גם בלילה. במהלך המחאה נצפו חלק מהמוחים יושבים על מחצלת, כשלידם אנשי צה"ל ומג"ב.
צופית ליבמן, גיסתו של אליקים ליבמן שעבד כמאבטח בפסטיבל "נובה" ברעים ונחטף לרצועת עזה, הגיעה גם היא למעבר. "הגעתי לכאן כדי למחות על העוול הנורא שהחטופים מקבלים חצי פיתה ביום במקרה הטוב. אנחנו אפילו לא יודעים אם אליקים שלנו בחיים", סיפרה. "אנחנו מאמינים ומקווים שהוא בחיים, אבל לא קיבלנו שום אינדיקציות עליו - ולעומת זאת מחבלי חמאס והאזרחים שמחפים על הפשע ולא נותנים שום מידע על החטופים מקבלים שיירות של משאיות עם אוכל, ציוד ותרופות. נמשיך להגיע לכאן עד שהחטופים שלנו יחזרו הביתה".
צופית ליבמן
חנה גיאת, חברת מטה ארגון "אימהות הלוחמים", שילדיהן נלחמים בימים אלו ברצועה, מסרה כי "כל סיוע לחמאס צריך להיות מותנה בהחזרת החטופים ופירוק חמאס מנשקו". האימהות מהארגון נשאו במחאה שלטים עליהם כתבו: "הסיוע ההומניטרי הורג את חיילי ישראל". לדבריהן, "לא ייתכן שמדינת ישראל תמשיך לספק סיוע לחמאס, המאפשר לו להמשיך ולשרוד ובכך לסכן את חייל צה"ל הלוחמים בעזה".
גיאת, שבעלה ושני בניה נלחמים בעזה, סיפרה: "אנחנו כאן כדי לחסום את הציר הלוגיסטי של חמאס ולא לאפשר הכנסת סיוע לחמאס ללא תמורה. כל סיוע לחמאס צריך להיות מותנה בהחזרת החטופים ופירוק חמאס מנשקו. אנחנו כאן כדי לסייע לבנינו הלוחמים בעזה לנצח".
ב-15 בדצמבר, כחודשיים אחרי פרוץ המלחמה, אישר הקבינט המדיני-ביטחוני לפתוח את מעבר כרם שלום לכניסת משאיות סיוע לרצועת עזה. בכך נכנעה ישראל ללחץ בינלאומי שהופעל עליה כדי לאפשר את פתיחת המעבר ולהגדיל את מספר המשאיות - שעד לאותו שלב נכנסו לעזה רק דרך מצרים, ממעבר רפיח.
שיירת רכבים של משפחות החטופים התכוונה לחסום ב-9 בינואר את מעבר כרם שלום - אך זו נבלמה על ידי המשטרה מאחר שמדובר בשטח צבאי סגור. המשפחות איימו לחסום את המעבר במחאה על כניסת הסיוע לרצועה, בעוד שקרוביהן מוחזקים בשבי חמאס ללא סיוע רפואי.
הפגנות נשים ברחבי הארץ
(צילום: רותי קליין, שלומית עופר)

2 צפייה בגלריה
מחאת נשים להחזרת החטופים
מחאת נשים להחזרת החטופים
צומת גלילות
(צילום: בונות אלטרנטיבה)
2 צפייה בגלריה
מחאת נשים להחזרת החטופים
מחאת נשים להחזרת החטופים
צומת רעננה
במקביל, ברחבי בארץ מתקיימת שורה מחאות במסגרת "יום מחאת הנשים הגדול", לשחרור חטופות וחטופים. המפגינות קראו לקבינט: "קדמו עסקה מיידית להשבת החטופים. קבלו החלטה מיידית, הביאו לעסקה להצלת חיי אדם עכשיו. אנו יוצאות לרחוב לפני שיהיה מאוחר מדי". המחאות יתקיימו בצמתים מרכזיים לאורך היום, ובשעה 19:00 תחל צעדה מכיכר החטופים ועד צומת בגין בתל אביב.
לזמן קצר, חסמו המפגינות לתנועת כלי רכב את צומת כרכור בכביש 65. המשטרה פינתה את הצומת בסיוע של יותר מ-10 ניידות ושוטרים רבים. כ-100 מוחות ומוחים חסמו את צומת דיזינגוף - קינג ג'ורג' בתל אביב, וקראו: "עכשיו נשים דורשות עסקה!". עשרות נשים הפגינו גם בצומת גלילות שבשרון, הניפו שלטים שעליהם כתבו: "את כולם עכשיו", ו"עזרו לאחיותינו שנחטפו".
מארגון מחאת הנשים להשבת החטופים, שמאגד בתוכו כמה ארגוני נשים שחברו לטובת המטרה, נמסר כי אלפי נשים ברחבי הארץ השתתפו בעשרות מוקדי מחאה ושיבושים, תחת הכותרת: "נשים משנות מציאות. עסקה עכשיו".
"התאחדנו כדי לא לשתוק עוד. אנו יוצאת לרחובות כדי לבחור בחיים לפני כל דבר אחר", מסר הארגון. "נשים היו ועודן משנות מציאות וכך נעשה גם הפעם. אנו כואבות וכועסות אך לראשונה יש בנו תקווה. נתאחד יחד נשים מכל המגזרים, בקריאה לקבינט לקדם עסקה להחזרת החטופים".
פורסם לראשונה: 11:36, 24.01.24