מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן התייחס היום (א') לעיכוב משלוחי הנשק לישראל, וכן לדוח שפרסמה בסוף השבוע מחלקת המדינה שעוסק באפשרות שישראל הפרה את החוק ההומניטרי הבינלאומי במלחמה ברצועת עזה. "יש לנו חששות אמיתיים לגבי השימוש בנשק האמריקני", ציין בלינקן בריאיון לרשת CBS האמריקנית, אך לא שלל אפשרות שהתחמושת שעוכבה תגיע לבסוף לישראל: "הדבר היחיד שעיכבנו זה הפצצות, אנחנו נמצאים בשיחה פעילה עם ישראל על זה".
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם אנתוני בלינקן מזכיר המדינה האמריקני
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם אנתוני בלינקן מזכיר המדינה האמריקני
"חמאס חוזר למקומות שטוהרו. מה עכשיו?"
(צילום: חיים צח / לע"מ)
הוא ציין כי עד כה, למרות תחילת פעולת צה"ל בפאתיה המזרחיים של רפיח, וושינגטון עדיין לא ראתה תוכנית ישראלית להגנה על האזרחים ברצועה. "אנחנו מעוניינים בתוכנית להגן על האזרחים, מה שלא ראינו עדיין, וגם בתוכנית למה שיקרה בעזה ב'יום שאחרי'", אמר בביקורת מרומזת על ראש הממשלה בנימין נתניהו, שעד כה מסרב לדון לעומק בסוגיה.
"מה אנחנו עושים עכשיו? יש חלקים ברצועה שישראל טיהרה מחמאס, והוא חוזר לשם. גם בצפון וגם בחאן יונס", ציין מזכיר המדינה האמריקני ברקע הפעילות הקרקעית החוזרת של צה"ל בשכונת זייתון, בג'באליה ובאזורים נוספים בצפון הרצועה.
הוא הדגיש כי "כשאנחנו מסתכלים על רפיח, הם עשויים להיכנס ולזכות להצלחה ראשונית מסוימת, אבל אולי במחיר גבוה בחיי אזרחים. ישראל תתמודד עם התקוממות מתמשכת, כי הרבה מפעילי חמאס יישארו לא משנה מה היא תעשה ברפיח". הוא המשיך כי "אם ישראל תצא מעזה, כפי שאנו מאמינים שהיא צריכים לעשות, אז יהיה ואקום וריק שסביר שיתמלא בכאוס על ידי אנרכיה, ובסופו של דבר שוב על ידי חמאס".
2 צפייה בגלריה
הרצי הלוי
הרצי הלוי
גם בצבא דורשים הכרעה בסוגיית "היום שאחרי". הלוי
(צילום: דובר צה"ל)
בלינקן הבהיר כי ארה"ב וישראל חולקות את אותה מטרה, גם אם ישנם חילוקי דעות עמוקים ביניהן. "יש לנו אותה מטרה כמו ישראל, אנחנו רוצים לוודא שחמאס לא יוכל לשלוט שוב בעזה. אנחנו רוצים לוודא שהרצועה תפורז מנשק, אבל יש לנו דרך אחרת - אנחנו עובדים כבר הרבה מאוד שבועות על פיתוח תוכניות אמינות לבנייה מחדש בעזה. לא ראינו את זה בא מישראל, אך עבדנו עם מדינות ערב על התוכנית הזו".
בינתיים, בשבוע שעבר אמר מארק מילי, לשעבר ראש המטות המשולבים של צבא ארה"ב, כי "לישראל יש זכות להגן על עצמה, הם היו אלה שהותקפו בברוטאליות ב-7 באוקטובר. 1,200 אנשים נהרגו כתוצאה מהמלחמה. הם נטבחו, ערפו את ראשיהם, נשים נאנסו בפני בעליהן. אם תעשו חשבון, 1,200 ביחס לארה"ב זה בין 50 ל-100 אלף בני אדם מתים. אתם יכולים לדמיין מה אנחנו היינו עושים? ברצינות".
מילי המשיך: "אז לישראל יש כל זכות להגן על עצמה. מלחמה היא דבר נורא. יש לי ניסיון של שנים בקרב, זה דבר נורא, ברוטאלי ומרושע, ולמרבה הצער בגלל המאפיינים של המלחמה היא הולכת להיות באזורים דחוסים ועירוניים. המלחמה עצמה, יהיה לה היקף גדול של נזק אגבי - אין דרך להתחמק מזה - אבל אם יש מוסר בכלל, אתה צריך להיכנס, להגיע למטרות הפוליטיות שלך, לעשות את זה מהר ולגמור עם זה. זה הדבר החשוב ביותר לעשות".
בהמשך לדברי בלינקן, גם בצה"ל מתחו ביקורת על נתניהו בעניין "היום שאחרי". בצמרת הצבא דרשו מראש הממשלה להכריע בסוגיה, ולהחליט את מי הוא רוצה כחלופה שלטונית לחמאס. מדובר בנקודת רתיחה: במערכת הביטחונית ממש דורשים רגל מדינית מסיימת לפעילות הצבאית, והחלטות – גם אם הן קשות – שלא מתקבלות ממסמסות, כך לטענת הצבא, את ההישגים המבצעיים שלו.