שישה ימים לפני יום השואה הבינלאומי, משרד החוץ של רוסיה פרסם היום (ראשון) הודעה שבה תקף בחריפות את גרמניה בעקבות התייצבותה לצד ישראל בתביעה שהגישה נגדה דרום אפריקה לבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג, ובקשתה לקבל הבהרות בנוגע לשימוש באמנה למניעת רצח עם נגד ישראל.
3 צפייה בגלריה
ולדימיר פוטין, בית הדין הבינלאומי לצדק , אולף שולץ
ולדימיר פוטין, בית הדין הבינלאומי לצדק , אולף שולץ
פוטין, בית הדין בהאג ושולץ. "גרמניה תומכת בישראל בלי להתחשב בהשלכות"
(צילום: Sputnik/Gavriil Grigorov/Pool via REUTERS, מתוך הטוויטר של בית הדין, Sean Gallup/Getty Images)
דוברת המשרד מריה זחרובה פרסמה הודעה ארוכה שבה הוצג עיוות היסטוריה בכל הנוגע לזיכרון השואה. בהודעה הדגישה זחרובה טענה שלפיה אחרי 80 שנים גרמניה בוחרת לתמוך בנאציזם, וציינה כי השואה אינה קשורה ליהודים אלא הייתה רצח עם כלפי עמים ומיעוטים אתניים באירופה. משרד החוץ הרוסי גם האשים את גרמניה כי היא מעניקה רוח גבית באופן עיוור לישראל ל"פרקטיקות ניאו-נאציות" של אוקראינה.
לפי הודעת המשרד, החלטת גרמניה להתנגד לתביעה של דרום אפריקה, שהאשימה את ישראל ברצח עם של האוכלוסייה בעזה, לא הפתיעה את רוסיה. במוסקבה טענו כי ברלין פועלת "ברוח וושינגטון", ולפי הפעולות שארה"ב מנסה לקדם כחלק מתמיכתה בישראל.
"זה בא על רקע התמיכה הבלתי מותנית שברלין תמיד מספקת לישראל, ללא קשר להשלכותיה. במקרה הזה, נראה שהאליטות הפוליטיות הגרמניות עשו לישראל שירות רע", נכתב בהודעה. "בהצהרה ממשלתית מקבילה מתייחסת ברלין ל'התחשבות בהיסטוריה הגרמנית והפשע נגד האנושות של השואה', ובכך מתבססת כ'מומחית' בענייני השמדה המונית. כנראה שבגרמניה שוב שכחו שלפי החלטת העצרת הכללית של האו"ם ומספר מסמכים בינלאומיים נוספים, השואה הייתה רדיפה והשמדה המונית של נציגי קבוצות אתניות וחברתיות שונות על ידי הנאצים".
3 צפייה בגלריה
זחרובה. "ברלין תומכת אדוקה באוקראינה ובזלנסקי הרוסופובי"
זחרובה. "ברלין תומכת אדוקה באוקראינה ובזלנסקי הרוסופובי"
זחרובה. "ברלין תומכת אדוקה באוקראינה ובזלנסקי הרוסופובי"
(צילום: EPA)
רוסיה האשימה את ברלין בכך שהיא "ממשיכה לסרב בעקשנות לשלם פיצויים לניצולי המצור על לנינגרד שאינם יהודים, מתוך אמונה שלרוסים, בלארוסים, אוקראינים, ארמנים, גיאורגים, מולדובים ורבים אחרים אין זכות לקבל כספים ממשלת גרמניה. הפנינו שוב ושוב בפומבי את תשומת הלב של הקהילה העולמית לעובדה הבוטה הזו של הפרדה גזעית חדשה".
לטענת רוסיה, גרמניה נקטה מהלך זה כדי לערער את המאמצים הרוסיים למנוע את שיקום הנאציזם. "גרמניה נמנעה בעבר באופן שיטתי מישיבות האסיפה הכללית של האו"ם במהלך ההצבעה על קבלת החלטה שהציעה רוסיה על מאבק בהאדרת הנאציזם, הניאו-נאציזם ושיטות אחרות התורמות להסלמה של צורות מודרניות של גזענות, אפליה גזעית, שנאת זרים וחוסר סובלנות", נטען.
בהודעה ביקרה זחרובה בחריפות את ברלין על תמיכתה באוקראינה במלחמה, וטענה כי היא תומכת בגורמים נאציים ופשיסטיים. "גרמניה פעילה יותר מאחרות באיחוד האירופי בהגנה על משטר קייב, שהכריז על האדרת משתפי פעולה פשיסטים כמרכיב מרכזי במדיניות הפנים והחוץ שלו. ברלין תומכת בלוחמים המקיימים צעדות לפידים ניאו-נאציות, מהללים פושעי מלחמה במלחמת העולם השנייה, משתמשים בסמלים ובטלאים של אוגדת ה-SS כסמלים ומציבים סמלי ורמאכט על ציוד צבאי שסופק על ידי המערב".
3 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי פגישה עם קנצלר גרמניה אולף שולץ בקייב
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי פגישה עם קנצלר גרמניה אולף שולץ בקייב
זלנסקי ושולץ. "גרמניה טוענת שאוקראינה בצד הנכון של ההיסטוריה"
(צילום: רויטרס)
הרוסים טענו כי התנהלותה של גרמניה מעמידה בספק את הגינוי של ברלין את "עברה הנאצי". "הקנצלר אולף שולץ אישר בפומבי כי גרמניה והמשטר הניאו-נאצי של אוקראינה 'נמצאים בצד הנכון של ההיסטוריה', הצדיק למעשה את משטר זלנסקי הרוסופובי והמיזנתרופי הנוכחי, שגילם מחדש את משתפי הפעולה של גרמניה הנאצית, ומנסה למחוק את זכרם של לוחמים נגד הפשיזם".
בהודעה הארוכה הודגש כי "ברלין ממשיכה לסרב להכיר בפשעי הנציונל-סוציאליזם נגד עמי ארצנו כרצח עם. רשויות החקירה ובתי המשפט הרוסיים צברו כמות משמעותית של ראיות המעידות על פשעי מלחמה, פשעים נגד האנושות ומעשי רצח עם שבוצעו על ידי חיילי הרייך השלישי באזורים שונים של ארצנו.
"מכל אלה ניתן להסיק כי במסגרת ההליכים הנוכחיים בבית הדין הבינלאומי לצדק, החליטה ברלין לבודד מכל מה שמהווה את אשמתה ההיסטורית בפני האנושות רק חלק אחד ממנו - סוגיית השואה". הרוסים, שאירחו בסוף השבוע משלחת של חמאס, טענו כי "אנו רואים את ההתנהגות של הנהגת הממשל הגרמני הנוכחי כלא מקובלת, בלתי מוסרית ובלתי חוקית. עם זאת, מה שנותר מדאיג ביותר הוא התחייה המתמשכת של המיליטריזם הגרמני על רקע התמיכה בשיטות הניאו-נאציות. למגמה זו עשויות להיות השלכות קשות ביותר על גורלה של גרמניה עצמה, כמו גם של אירופה והעולם, לאור הניסיון ההיסטורי הסותר של מדינה זו".