3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן עצרת של המפלגה הדמוקרטית ב וושינגטון ארה"ב
ג'ו ביידן עצרת של המפלגה הדמוקרטית ב וושינגטון ארה"ב
הצהיר שיחתום על התקציב גם הוא. ביידן
(צילום: AFP)
אחרי תהליך ארוך ומייגע, שכלל מעבר ודיון על כל פסיק ושורה במסמך בן 4,155 עמודים, בית הנבחרים האמריקני הצטרף לסנאט ואישר אתמול (יום שישי) את תקציב ארה"ב לשנה הבאה בגובה 1.7 טריליון דולרים. חברי הקונגרס נכנסו למרוץ קדחתני של הרגע האחרון כדי להספיק להעביר את התקציב לפני חג המולד, בעוד רוחות הסערה משתוללות בחוץ וברחבי ארה"ב נמדדות הטמפרטורות הנמוכות ביותר זה שנים.
יו"ר בית הנבחרים היוצאת, ננסי פלוסי, קיוותה להעביר את הצעת החוק כבר ביום חמישי בלילה כדי לאפשר למחוקקים לעלות על טיסות מוושינגטון בבוקר ולהספיק לארוחת החג, אבל בסופו של דבר תהליך העברת החקיקה לקח זמן רב יותר. כעת חבילת התקציב תונח על שולחנו של הנשיא ביידן, שכבר הצהיר כי היא תקבל את חותמתו.
3 צפייה בגלריה
תמונות ארכיון מניסוי במערכת כיפת ברזל
תמונות ארכיון מניסוי במערכת כיפת ברזל
ממשיכה לקבל תמיכה אמריקנית. ניסוי בכיפת ברזל
(צילום: אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון)
3 צפייה בגלריה
אבו מאזן
אבו מאזן
מיליוני דולרים לגדה המערבית ולרצועה. אבו מאזן
(צילום: AP)
החבילה למעשה קובעת את הקצאות התקציביות של משרדי הממשלה, הרשויות והסוכנויות הפדרליות של ארצות הברית. ליחסי החוץ, למשל, הקצה הממשל 64.57 מיליארד דולר בשנת 2023 - כ-8.4 מיליארד יותר לעומת שנה שעברה, עלייה של כ-15%. מעבר לענייני איסור השימוש בטיקטוק במשרדי הממשלה - גם הצעת חוק זאת כלולה בחבילה - תשומת הלב של התקשורת האמריקנית והעולמית מוקדשת לסעיף התקציב של 45 מיליארד דולר לתמיכה באוקראינה, אבל יש בו גם כמובן כמה נקודות מעניינות עבור ישראל.
כפי שהוסכם במזכר ההבנות מ-2016 בין ישראל וארצות הברית, גם בשנה הקרובה ארה"ב תקצה לישראל 3.3 מיליארד דולר עבור סיוע ביטחוני. בנוסף, כמו בשנה שעברה, 500 מיליון דולר יוקצו לטובת הגנה מפני טילים, כולל עבור כיפת ברזל, ו-72.5 מיליון דולרים להגנה מפני מל"טים ורחפנים וכן מנהרות. השנה הובטחה גם תוספת מימון חדשה של 6 מיליון דולרים לטובת הקמת תכנית מענק בנושא אבטחת סייבר.
לצד הסיוע הביטחוני לישראל, ארה"ב תשקיע 225 מיליון דולרים לטובת סיוע הומניטרי ופיתוח כלכלי של הגדה המערבית ועזה. מדובר על תוספת של 6 מיליון דולר לעומת שנה שעברה, ו-40 מיליון דולר יותר מבקשת התקציב המקורית של הנשיא ביידן בעצמו. 50 מיליון דולרים יוקצו זאת השנה השלישית לצורך קידום הסכם שלום ישראלי-פלסטיני באמצעות הקרן על שמה של חברת הקונגרס לשעבר, ניטה לאווי. כמו כן, ארה"ב תמשיך במדיניות הרשמית שמגנה את התשלומים שמעבירה הרשות הפלסטינית לטובת משפחות מחבלים.
בארגון היהודי-אמריקני פורום מדיניות ישראל (Israel Policy Forum) מיהרו אתמול לברך על אישור התקציב בקונגרס. לדבריהם, החבילה מחזקת למעשה את התמיכה של ארה"ב בישראל, "ומבטיחה את עתידה כמדינה בטוחה, יהודית ודמוקרטית שצועדת בסופו של דבר לפתרון של שתי מדינות".