2 צפייה בגלריה
כיתה ריקה בבית ספר יסודי בתל אביב
כיתה ריקה בבית ספר יסודי בתל אביב
כיתה ריקה בבית ספר יסודי בתל אביב
(צילום: AP)
180 ראשי רשויות פנו היום (שלישי) במכתב לראש הממשלה נפתלי בנט ושר הבריאות ניצן הורוביץ, שבו דרשו לשים סוף לבידודים במערכת החינוך. על המכתב חתומים, בין היתר, יו"ר השלטון המקומי חיים ביבס, יו"ר השלטון האזורי שי חג'ג', יו"ר פורום ה-15 וראש העיר תל אביב רון חולדאי ועוד עשרות אחרים - תחת הקריאה "אל תשאירו את מערכת החינוך מאחור".
במכתב טענו ראשי הרשויות כי אין צורך בבידודים קולקטיביים מאחר ש"ברור לכל כי ילדים לא נמנים בקבוצות הסיכון בזן האומיקרון". לכן, לטענת החתומים, ניתן וצריך להבטיח רציפות בלימודים ובשגרה לתלמידים ולצוותים.
2 צפייה בגלריה
חיים ביבס שי חג'ג'
חיים ביבס שי חג'ג'
"תלמידים שיימצאו שליליים ימשיכו לפקוד את מוסדות החינוך". חיים ביבס ושי חג'ג'
(צילום: מוטי קמחי, הרצל יוסף)
במקום הבידודים מציעים ברשויות לפעול לפי מתווה בדיקות שיוודא שתלמיד חיובי הוא זה שיישאר בבידוד ולא כל יתר חבריו. "לצורך הפעלת מתווה בדיקות, יש להחיל מתווה בדיקות מוסדי בתוך בתי הספר, או ע"י חלוקת ערכות לתלמידים ולצוותים לצורך מערך בדיקות ביתיות סדירות. לצד הבדיקות, יש לוודא, כי רק מי שימצא חיובי, נכנס לבידוד בהתאם להנחיות קיצור הבידוד העדכניות. כל התלמידים והצוותים שימצאו שליליים, ימשיכו לפקוד את מוסדות החינוך בלימודים כשגרה", כתבו.
ראשי הרשויות הציעו שתדירות הבדיקות, החלטה על קיום בדיקות מוסדיות או עצמאיות, שיטת הדיווח והחלטות מקצועיות נוספות – יגובשו על ידי הדרג המקצועי של משרד הבריאות, אך הדגישו כי הבדיקות מהירות לא ישולמו מכיסן של המשפחות.
לסיום כתבו: "הרשויות המקומיות והעומדים בראשן קוראים לכם להציב את החשיבות לרצף חינוכי ובריאות נפשם של הילדים בראש סדר העדיפויות לצד הבטחת שלומם ובריאותם, לבטל את הבידודים ולהכיל את תוכנית מגן חינוך על כלל בתי הספר והגנים".
שרת החינוך בשבוע שעבר: במשרד הבריאות לא מחוברים למה שקורה
(צילום:עידו ארז, משי בן עמי)

שרת החינוך יפעת שאשא ביטון מסרה בתגובה למכתב: "אני מברכת את ראשי הרשויות שהצטרפו גם הם לקריאה שלי למשרד הבריאות לעצור את בידודי הילדים. הנתונים שבידי משרד החינוך לא מותירים כל ספק על הנזק הנפשי שנגרם לילדים שלנו מהתקופה הקשה הזאת. עלייה מדאיגה בטיפולים במניעת אובדנות, דיכאון חמור, הפרעות אכילה והפרעות שינה. לכן לא אפסיק להילחם עד שיבטלו את הבידודים המיותרים לילדים בריאים. על משרד הבריאות לבטל זאת מיד. חייבים להציל את הילדים שלנו. זו הבריאות שלהם. זה החיים שלנו".
ביום ראשון האחרון היו 75,993 תלמידים ו-13,364 אנשי צוות מאומתים לקורונה, לצד 103,153 תלמידים ו-4,354 אנשי צוות בבידוד. מדובר בסך הכול על כ-7.2% מכלל התלמידים וצוותי החינוך במערכת. עם זאת, הנתונים הרשמיים רחוקים מהמציאות בשטח, ולמעשה מתעלמים מעשרות אלפי ילדי גנים שאינם לומדים בהיעדר גננת או סייעת, ומספרים עצומים של תלמידים הנשלחים לבתיהם ללמוד מרחוק בהיעדר מורים, או בהחלטות מקומיות של בתי ספר או הרשויות המקומיות לקיים למידה מרחוק, וכן החלטה של הורים לא לשלוח את ילדיהם.
כך למשל בבאר שבע, בת ים, פתח תקווה, באר טוביה, עומר ואשקלון הוחלט שחלק משכבות הלימוד יעברו ללמידה מרחוק. חלק ממנהלי בתי הספר החליטו להעביר את הלמידה לזום לזמן קצוב. מספרם ההולך וגדל של התלמידים המאומתים, לצד היעדרויות נרחבות של אנשי צוות, מחייב יותר ויותר רשויות לקבל החלטה בעצמן ולשלוח את התלמידים הביתה. וכך, בתי ספר שלמים נסגרים לימים שלמים, כשלפעמים מדובר על כמה שכבות. התלמידים שנמצאים בבית אינם נרשמים בשום נתון. הם פשוט לומדים מרחוק, תוך פגיעה אנושה בשגרת החיים, וגם ביכולת העבודה של ההורים. חוסר ההלימה בין הנתונים הרשמיים למצב בפועל מלמד על המבוכה, התסכול והכאוס השוררים במערכת החינוך בימים אלה.