הקלות בשגרת החירום: פיקוד העורף פרסם הערב (שלישי) הנחיות חדשות, ולפיהן מחר ומחרתיים בערי גוש דן והשפלה ניתן יהיה לקיים לימודים בבתי הספר ובגנים, אם במוסד החינוכי ניתן להגיע בזמן למרחב מוגן. במשרד החינוך מעריכים שהחזרה תהיה הדרגתית וחלקית במהלך הימים הבאים.
דקות לאחר פרסום ההנחיות, לפיהן בתל אביב אפשר יהיה לקיים לימודים לא רק מרחוק, נשמעה אזעקה ראשונה היום בעיר, בעקבות מטח רקטות מעזה. לפני כן נשמעו במהלך היום אזעקות רבות בערים כחולון, בת-ים וראשון לציון, שגם הן צהובות מהערב.
במשרד החינוך הדגישו כי פיקוד העורף אפשר חזרה של הלימודים, אך לא קבע אם ואיזה בתי ספר ייפתחו משום שהדבר תלוי במיגון ובהחלטות מקומיות של מנהלי בתי הספר בהתאם לתנאים.
בנוסף לכך, לפי ההערכות הורים רבים לא צפויים לשלוח את ילדיהם לבתי הספר במצב הנוכחי. בתי הספר יהיו בקשר עם התלמידים וההורים ויעדכנו אותם אם הלמידה תהיה בזום או במוסד החינוכי. כבר היום היו בתי ספר שלימדו באופן פיזי, בכפוף להנחיות ולמגבלות פיקוד עורף ומשרד החינוך.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ויואב קיש
בנימין נתניהו ויואב קיש
שר החינוך קיש. שם דגש על הדרגתיות
(צילום: אוליבייה פיטוסי)
שר החינוך יואב קיש אמר הערב כי הוא שמח שפיקוד העורף הרחיב את מעגל הישובים מאדום לצהוב, אך זה לא אומר שמחר הלמידה תהיה כסדרה: "פיקוד העורף הרחיב את המעגל שמאפשר למידה בחירום ובתי הספר ייכנסו לאור שינוי המתווה לחזרה, עקב בצד אגודל. דינמיות זה דבר הכרחי במצב לחימה. אנחנו מנסים למקסם את יכולות הלמידה הפיזית תחת עיקרון של הדרגתיות, ואפס תקלות בטיחות וביטחון".
קיש העריך כי "אם ההנחיות לא ישתנו, רוב הסיכויים שנראה יותר בתי ספר מלמדים פיזית לקראת יום חמישי. ביומיים האחרונים פתחנו בהדרגה, אבל ההורים עצמם לחוצים וההנחיות שלנו הן שלמידה פיזית תתקיים רק במבנים ממוגנים או במרחק מותאם לאזעקה, תחת מגבלה של העומס הנפשי של המורים והתלמידים".
"אנחנו במגבלה של מבנים ממוגנים ולכן רק חלק יוכלו לחזור, וזה באחריות מנהלי בתי הספר", הוסיף קיש. "אני מבין את המורכבות ולכן מנהלי בתי הספר קיבלו אוטונומיה ואנחנו סומכים עליהם. כיוון שהאישור ניתן בערב אני מניח שייקח זמן".
(צילום: שמוליק דודפור)

ביום ראשון חזרו ילדי הגנים ותלמידי בתי הספר היסודיים והתיכוניים ללימודים בזום, ועל פי מודל הרמזור, ביישובים שצבעם אדום ניתן לקיים לימודים רק מרחוק.
לפי ההנחיות המעודכנות מהערב (עד יום חמישי ב-18:00) מדובר ביישובים באזורי עוטף עזה, מערב הנגב, מרכז הנגב, מערב לכיש, קו העימות, וכמעט כל היישובים בגולן.
ביישובים שצבעם צהוב ניתן לקיים לימודים פיזיים, בתלות בין היתר בקיום מרחב מוגן ובכוח האדם. אזורי גוש דן והשפלה הפכו לצהובים, והצטרפו לאלו שהיו בצבע זה מתחילת השבוע - ירושלים, חיפה ואזורי השרון, ירקון, שפלת יהודה, בקעת בית שאן, העמקים, ואדי ערה, מנשה, הכרמל, המפרץ, מרכז הגליל, גליל תחתון, גליל עליון, חלק מיישובי ים המלח והבקעה והיישובים במועצת עמק הירדן.
ברחובות, שמוגדרת צהובה, הודיע ראש העיר רחמים מלול כי הלימודים לא ייפתחו מחר, אלא ימשיכו באופן מקוון.
אזור ירוק כולל ישובים מרוחקים מאוד, ובהם ניתן לקיים פעילויות חינוכיות ללא הגבלות. כרגע מדובר רק באילת ויישובים בערבה, בדרום הנגב ובחלק מיישובי ים המלח.