ב-26 ביוני ציין העולם, כמדי שנה, את היום הבינלאומי נגד שימוש וסחר בסמים לא חוקיים, כאשר השנה הנושא שנבחר לציון היום הוא "הראיות כבר כאן – משקיעים במניעה". ובעולם הערבי – הראיות כבר כאן ממזמן. המדינות הערביות באזורנו מוצפות בסמים, והרשתות החברתיות הערביות הוצפו בהתאם בקמפיינים נגד סמים, שפורסמו על ידי גופים וגורמים רשמיים ופרטיים לציון היום כחלק מהמלחמה בתופעה.
המלחמה של העולם הערבי בסמים, בפינת "יא אללה"
(צילום: אורי דוידוביץ)

4 צפייה בגלריה
סוריה הברחה הברחות סמים סם המרץ קפטגון
סוריה הברחה הברחות סמים סם המרץ קפטגון
אסד וסמי קפטגון. עושה מהם כסף
(צילום: AFP / SANA / SPA , SANA via AP)
תופעת הסמים התגברה בצורה משמעותית בעולם הערבי בשנים האחרונות. הסמים מממנים גורמי טרור ומעלים את הפשע במדינות, והמשטרים השונים מנסים להתמודד עם התופעה. סם הקפטגון למשל, שמופץ ברחבי העולם הערבי, מיוצר בסוריה ומוברח למדינות האזור ביניהן ירדן, סעודיה והאמירויות. הסם הוא מקור הכנסה חשוב למשטרו של נשיא סוריה, בשאר אסד, והוא מוברח למדינות השכנות על-ידי סוחרים וגורמים הקשורים לאיראן.
ירדן מנהלת בחודשים האחרונים מלחמת חורמה נגד הברחות הסמים לשטחה. מי שעוקב אחר פרסומי הצבא הירדני יכול לראות כי בחודשים האחרונים דווח כי הצבא סיכל ניסיונות הברחה רבים של נשק וסמים לשטח המדינה, שבוצעו על ידי גורמים המשתייכים למיליציות הפרו-איראניות בסוריה. רק בשבוע שעבר הודיע צבא ירדן כי סיכל ניסיון להבריח כמות גדולה של סמים שהגיעו משטח סוריה, כאשר אחד מהמבריחים נהרג במהלך הפעילות ומבריחים אחרים נפצעו ונסוגו לשטח סוריה.
4 צפייה בגלריה
ליאור בן ארי פינת יא אללה סמים
ליאור בן ארי פינת יא אללה סמים
פעולות ההסברה בסעודיה. "למען האומה - נלחמים בסמים"
ביוני דיווח הצבא הירדני גם על תפיסת כטב"ם שניסה לחדור לירדן ולהעביר סמים שנשא עמו. יש לציין כי למרות הסיכולים, חלק מההברחות כן מצליחות להגיע ליעדן, ולכן ירדן משקיעה גם בפעולות הסברה נגד סמים. ניתן היה לראות זאת במסגרת היום הבינלאומי נגד שימוש בסמים בשבוע שעבר: מנהלת הביטחון הכללי הירדני ארגנה פסטיבל גדול לציון יום המלחמה בסמים, ובפרסומים לאירוע נכתב: "למען האומה – נלחמים בסמים".

אסד מבריח, ו"נלחם בשימוש"

הפרסומים של הגופים הערביים הגדולים בשבוע שעבר הראו את חשיבות הנושא עבורם. הליגה הערבית הדגישה ביום הבינלאומי את "החשיבות של העלאת המודעות לסכנות הסמים והתרעה מפני הנזקים הבריאותיים, החברתיים, הכלכליים והביטחוניים כתוצאה מהשימוש בהם". בהודעת הליגה הודגש הצורך בתוכניות חינוכיות להפצת המודעות, כדי ליצור סביבה נקייה מסמים. המזכירות הכללית של מועצת שיתוף הפעולה של מדינות המפרץ פרסמה בחשבון הטוויטר סרטונים קשים לצפייה נגד השימוש בסמים.
4 צפייה בגלריה
ליאור בן ארי פינת יא אללה סמים
ליאור בן ארי פינת יא אללה סמים
הקמפיין נגד סמים של "רשות הבריאות האסלאמית" של חיזבאללה
משרד הפנים הסעודי בחר להעלות לציון יום המלחמה בשימוש ובסחר בסמים סרטון של אסיר שלקח חלק בהברחת קפטגון לסעודיה. בסרטון מספר האסיר שמי שחיבר אותו להברחה היה חבר מסוריה, שהודיע לו שיקבל תיק עם כדורי קפטגון. הוא סיפר מהכלא כי ההשלכות של המעשים שלו קשות מאוד: "יש לי תינוק שנולד ולא ראיתי אותו. הוא בן שבעה חודשים עכשיו", אמר. בסעודיה הועלו לציון היום תכנים שונים ומגוונים, גם כאלה המותאמים לילדים.
גם באיחוד האמירויות ציינו את היום. משרד הפנים של איחוד האמירויות העלה סרטונים בנושא לטוויטר וכתב כי משרד הפנים "מציין את היום הבינלאומי למלחמה בסמים ומחדש את מחויבותו להגן על החברה מהנגע ההרסני". משטרת אבו דאבי פרסמה סרטון שעסק בתפקיד המשפחה בהגנה על הילדים מפני תופעת הסמים. בסרטון נאמר כי "על האב למלא תפקיד בייעוץ והכוונה" ועל האם "לתת תשומת לב לילד" וכי "יש לשים לב כל הזמן לילד ולסביבה".
4 צפייה בגלריה
ליאור בן ארי פינת יא אללה סמים
ליאור בן ארי פינת יא אללה סמים
קמפיין רשת בסעודיה נגד השימוש בסמים
מעניין היה לראות כי גם גורמים שאחראים לייצור והפצה של סמים כמו משטר אסד וחיזבאללה הציגו מצג שווא באותו היום של פעילות חברתית נגד סמים. הטלוויזיה הסורית דיווחה על אירועים רשמיים נגד סמים המתקיימים במדינה לציון היום, כאשר מדובר במשטר שמרוויח מייצור קפטגון והברחות. "רשות הבריאות האסלאמית" של חיזבאללה בלבנון פרסמה מצדה קמפיינים נגד סמים, כאשר חיזבאללה גם הוא מעורב בהברחות הסמים, אף שהוא אינו מודה בכך.