האם בקרוב מאוד נמריא משדה התעופה על שם בן גוריון וננחת בשדה התעופה על שם סילביו ברלוסקוני במילאנו? זו בהחלט הכוונה של הרשויות באיטליה, שהחליטו השבוע לשנות את שם שדה התעופה הגדול והמרכזי של מילאנו, "מלפנסה", ולקרוא לו על שם ראש הממשלה לשעבר. שר התחבורה ואיש הימין הקיצוני מתאו סלביני אישר את בקשת שינוי השם של רשות התעופה האזרחית באיטליה, "אנא"ק", "לזכרו והנצחתו של חברי הטוב סילביו". ההחלטה מעוררת סערה ציבורית ופוליטית בארץ המגף.
4 צפייה בגלריה
סילביו ברלוסקוני
סילביו ברלוסקוני
מסעיר את איטליה גם אחרי מותו. סילביו ברלוסקוני
(צילום: רויטרס)
ברלוסקוני, שמת בשנה שעברה בגיל 86, לא היה רק ראש ממשלה אלא בראש ובראשונה טייקון ואיש עסקים מהמשפיעים בתולדות איטליה - ובעיקר דמות מאוד שנויה במחלוקת, הן פוליטית והן חברתית. הוא גם הואשם על-ידי רבים בכך שממשלות איטליה בהנהגתו כשלו כישלון גדול בניהול המדינה ובניהול הכלכלה, והיה מעורב בפרשות שחיתות רבות. האיטלקים זוכרים לו גם את מסיבות החשק שלכאורה קיים באחוזתו במילאנו, מסיבות שזכו לכינוי "מסיבות הבונגה בונגה", כאשר נטען רבות כי בהן נוצלו מינית צעירות רבות.
4 צפייה בגלריה
הקהל מחוץ להלוויה של סילביו ברלוסקוני קתדרלה מילאנו איטליה
הקהל מחוץ להלוויה של סילביו ברלוסקוני קתדרלה מילאנו איטליה
הקהל מחוץ להלוויתו של ברלוסקוני במילאנו
(צילום: רויטרס)
ראש העיר של מילאנו, בפה סאלה, אמר בתגובה לשינוי שם הנמל כי "מדובר בהחלטה משוגעת לגמרי". "זה פשוט הזוי שבאיטליה החלטה כזאת מתקבלת על-ידי נשיא רשות התעופה", אמר סאלה, שכבר הספיק לטרפד ניסיון לשנות גם את שמו של שדה התעופה השני של העיר מילאנו, "לינאטה", ולקרוא לו על שמו של ברלוסקוני. הטייקון האיטלקי נולד במילאנו והלך לעולמו בעיר, שהייתה לביתו העיקר ברוב שנות חייו.
סאלה אמר כי ברור שרשות התעופה האזרחית "נכנעה ללחצים מפוליטיקאים מהימין". יותר מ-35 אלף בני אדם כבר חתמו בימים האחרונים על עצומה הקוראת לראש הממשלה ג'ורג'ה מלוני לעצור מיד את התוכנית הזאת.
4 צפייה בגלריה
איטליה ג'ורג'ה מלוני עם מתיאו סלביני ו סילביו ברלוסקוני ב עצרת נעילת הקמפיין ב רומא
איטליה ג'ורג'ה מלוני עם מתיאו סלביני ו סילביו ברלוסקוני ב עצרת נעילת הקמפיין ב רומא
ברלוסקוני עם השר סלביני וראש הממשלה מלוני בקמפיין הבחירות ב-2022
(צילום: EPA)
המפלגה שהקים ברלוסקוני, "פורצה איטליה", היא עד היום שותפה קריטית בקואליציה של מלוני. שר התחבורה סלביני אישר את הבקשה לשינוי השם, למרות שהחוק קובע שיש לחכות לפחות 10 שנים אחרי מותו של אדם, עד שאפשר לכנות על שמו אתר ציבורי באיטליה. באופוזיציה האשימו את הימין במהלך וחותמי העצומה טענו כי "צריך לקרוא לשדה התעופה על שם דמות שהייתה דוגמה לערכים כמו כנות, יושרה ושירות לציבור. סילביו ברלוסקוני לא סימל אף אחד מהערכים האלה, וזה מוכח על-ידי שלל ההרשעות הפליליות שלו לאורך השנים".
מרקו גרימלדי, חבר פרלמנט מטעם הירוקים, אמר כי "כנראה שסלביני לא מודע שדה התעופה ברומא קרוי על שמו של לאונרדו דה וינצ'י, השדה בוונציה על שם מרקו פולו והשדה בגנואה על שם כריסטופר קולומבוס. אני הייתי מתבייש לעלות למשל על טיסה בפלרמו משדה התעופה על שם ציידי המאפיונרים הגדולים, פלקונה ובורסלני, ולנחות בשדה התעופה סילביו ברלוסקוני".
4 צפייה בגלריה
נמל התעופה מלפנסה מילאנו איטליה
נמל התעופה מלפנסה מילאנו איטליה
נמל התעופה מלפנסה מילאנו איטליה
(צילום: MARCO SOLBIATI \ Shutterstock.com)
ליצ'יה רונזולי, סנאטורית מטעם מפלגת "פורצה איטליה", אמרה מנגד כי "לתת את שמו של ברלוסקוני לשדה התעופה תהיה מחווה למדינאי, איש עסקים ואדם יוצא דופן, ההכרה הגדולה ביותר למישהו שעשה היסטוריה במדינה ובעיר הזאת. רק עיוור שלא מסוגל עד היום לכבד את זכרו של סילביו ברלוסקוני יכול להתנגד להחלטה הזאת".
סלביני מצידו נותר עיקש בהחלטתו, לפחות בינתיים: "לאור העובדה שההחלטה הסופית היא בסמכותו של שר התחבורה, אני ממש חושב שנתקדם עם העניין הזה. וזאת לזכרו של חברי הטוב סילביו, איש עסקיו גדול, תושב מילאנו דגול ואיטלקי אדיר".