חבר קבינט המלחמה, השר גדי איזנקוט מהמחנה הממלכתי, נאם אחר הצהריים (רביעי) בכנס מאיר דגן לביטחון ואסטרטגיה, בצל המגעים המתחדשים לעסקת חטופים, ההתייחסות שהעבירה ישראל למתווכות והביקורת החריפה שמתח על ראש הממשלה בנימין נתניהו בחודשים האחרונים בחדרים הסגורים. "ניצחון מוחלט זה סלוגן קליט", עקץ בנאום פומבי, "לכן מי שזורע הבטחות של 'נטפל בגדודים ברפיח ואז נחזיר את החטופים', אז הוא זורע אשליית שווא".
המתקפה של איזנקוט על נתניהו
(צילום: המכללה האקדמית נתניה )

בפתח נאומו הזכיר את מטרות העל שהציב נתניהו בנאום הניצחון שלו אחרי הבחירות בשלהי 2022 - ונתן לו ציון "נכשל" על כולן. "המטרה הראשונה הייתה בלימת תוכנית הגרעין האיראנית, לא צריך להיות מצוי בדוחות המודיעין כדי לדעת שאיראן נמצאת במקום המתקדם והמאיים ביותר מאז שהתחילה את התוכנית הזאת", אמר חבר קבינט המלחמה, "היעד השני היה חתירה לשלום עם סעודיה, היה נדמה שאנחנו כ'פסע' משם, היום זה נראה די רחוק. השלישי - שימור הכלכלה והורדת יוקר המחייה, ברור שהמגמות שליליות כעת והעתיד החזוי לא מלבלב. המטרה הרביעית הייתה החזרת הביטחון והמשילות, לא צריך להוסיף מילים - ברור שהממשלה נכשלה כישלון חרוץ".
הוא אמר כי כעת, כשמונה חודשים אחרי טבח 7 באוקטובר, "עולות שאלות ובצדק, איך נכון לסיים את המלחמה הזאת. אין חלוק שחתירה של מדינה זה לנצח במלחמה. יחד עם זאת, אי-אפשר לשווק סלוגן קליט של 'ניצחון מוחלט, ניצחון ברור', בעיקר במלחמה מול טרור". לטענתו, "המבחן הוא תמיד למרחק - ופה, מה שעומד אחרי שמונה חודשים על כפות המאזניים זה האם נכון ואפשר לשווק ניצחון מהיר, 'ניצחון מוחלט' או שצריך לחפש משהו שיותר קשה להסביר אותו, אבל הוא ניצחון באמצעות היפוך אסטרטגי". איזנקוט אמר כי "צריך להציג סדרי עדיפויות גם בזמן, ולנסות לבנות תשובה של הישג מבצעי בדרום שחייב לכלול את השבת החטופים, שיאפשר הסדרה בלבנון וכניסה למו"מ בין ארה"ב לסעודיה".
3 צפייה בגלריה
גדי איזנקוט בכנס מאיר דגן לביטחון ואסטרטגיה 2024
גדי איזנקוט בכנס מאיר דגן לביטחון ואסטרטגיה 2024
"מי שזורע אשליות שנטפל בגדודים ברפיח ואז נחזיר את החטופים - זורע אשליית שווא". איזנקוט
(צילום: המכללה האקדמית נתניה )
הוא התייחס להבטחת נתניהו ל"ניצחון" אחרי רפיח ואמר כי "עכשיו השאלה איך בכישרון ישראלי מיוחד הצלחנו לקחת אירוע טקטי לכל הדעות של טיפול ברפיח, של שלושה-ארבעה גדודים, והפכנו אותו לסיפור כל כך מורכב שהופך אותו להרבה יותר ממה שהוא. לכן מי שזורע אשליות שנטפל בגדודים ברפיח ואז נחזיר את החטופים, אז הוא זורע אשליית שווא". הוא אמר כי בגלל שנמשכת לחימה קשה, חובתו לספר את האמת.
"החובה הבסיסית שלי היא לומר את האמת כהווייתה, ולהתוות דרך. סלוגנים וסיסמאות נופלים על אוזניים קשובות של חלק מהאנשים, כי זה מה שאתה רוצה להאמין בו בשעה קשה. זה אירוע שייקח זמן, לטפל ברצועת עזה ייקח שנים, ואחרי זה עוד שנים ארוכות כדי לבנות אלטרנטיבה לחמאס. ההישג שלנו צריך להיות בסופו של יום של שלטון אחר, פירוז הרצועה".
נתניהו עקץ, איזנקוט השיב: "יש פער בין מה שמוצג בחדר למה שיוצא"
(צילום: ערוץ כנסת)
איזנקוט גם התייחס לדילמה הנוגעת להישארות המחנה הממלכתי בממשלה ואמר כי "ההחלטה להיכנס לממשלה הייתה ברורה. על משך ההישארות ועל היציאה, זה יותר מורכב כי כשאתה בפנים ומבין את מלוא התמונה גם בעזה, גם בלבנון, גם ביו"ש, סוריה, עיראק, תימן ובעיקר איראן, מוטל הרבה מאוד על הכף". עם זאת, הוא הודה בצל האולטימטום שהציב יו"ר מפלגתו בני גנץ: "אני לא יכול להתעלם מכך שבתקופה האחרונה ההשפעה שלנו הצטמצמה. בימים הקשים והמורכבים היה יותר קל להשפיע. לתוך ההחלטות נכנסו גם שיקולים פוליטיים ואחרים שהצבענו עליהם בעיקר בחדרי חדרים".
"ברור לי לגמרי שהשבת החטופים זו גם חובה מוסרית עליונה של מדינה שנכשלה בהגנה על אזרחים - וגם צורך אסטרטגי מובהק", ציין, "ההחזרה שלהם זה לא רק מעשה הומני וחובה בסיסית, זה מעשה אסטרטגי מהמעלה הראשונה שישפיע על החוסן הלאומי של מדינת ישראל וישפיע על המהלך הנכון של הטיפול בדרום". בנוגע למגעים לעסקת חטופים, אמר כי "יש צוות מוכשר ביותר לטיפול באירוע הזה. הם מביאים הצעות יצירתיות. אבל יש פער גדול בין מה שמוצג בחדר למה שיוצא החוצה".
3 צפייה בגלריה
הפגנה בצומת קפלן, תל אביב
הפגנה בצומת קפלן, תל אביב
"השבת החטופים - חובה מוסרית עליונה של מדינה שנכשלה בהגנה על אזרחים". מחאה בת"א
(צילום: מוטי קמחי)
לדבריו, "סינוואר משתמש בחטופים כמגן אנושי - אבל יותר מזה ככלי להשגת החזון שלו בעתיד. יש מו"מ נוקשה עם אדם שיושב עשרות מטרים מתחת לאדמה. חמאס הוא לא רק ארגון טרור, הוא ארגון רעיוני שהתנחל בלבבות האנשים". הוא הוסיף: "אני מאמין שגם היום אם יבצעו בחירות ברצועת עזה חמאס יזכה לאחוזים גבוהים מאוד.
"האינטרס העליון הוא ששלטון חמאס לא יהיה ברצועה", הבהיר איזנקוט, "המציאות היום לא מתקבלת על הדעת - זה הפקרת היישובים והתושבים". בנוגע לגיוס החרדים, ציין כי "חלקם לומדים וכל השאר עובדים, או עובדים עלינו או עושים דברים אחרים. הם צריכים להתגייס. בממשלה יושבות מפלגות חרדיות ששולחות חיילים לקרב - אבל לא מוכנות לשלוח את אנשיהם לבקו"ם.
"יש חובה בסיסית בין המדינה הזאת, אם לא נגיע להסכמות מי שלא לוקח חלק יצטרך לשלם מחירים כבדים", הוסיף. בנוגע לסוגיית האחריות על מחדלי 7 באוקטובר, אמר: "יש לבצע חקירה אמיתית ומהירה. ועדת חקירה ממלכתית היא חובה. צריך לחקור עשור לאחור, כולל התקופה שלי כרמטכ"ל. במקביל, חשוב ללכת לבחירות מוקדם ככל האפשר".
רק שלשום הגיע חבר קבינט המלחמה איזנקוט לראשונה לתת סקירה לחברי ועדת חוץ וביטחון, לאחר שהוזמן לשם על-ידי יושב הראש יולי אדלשטיין. במהלך הסקירה אמר לחברי הוועדה כי "צה"ל הגיע להישגים מרשימים בעזה", אך הבהיר: "הלחימה תימשך עוד זמן רב מאוד". עוד אמר איזנקוט כי לא נכון לדבר במונחים של "שחרור חטופים" ו"סיום המלחמה", אלא "להגדיר כיעד את הגעת סיום הלחימה ברפיח, ובמקביל להתקדם בעסקת חטופים ולעצור את האש לכמה זמן שיידרש".
הוא הבהיר כי צריך להתקדם עם הפעולה ברפיח, לפי התוכנית שאישרו בצה"ל. "צריך להגיע לקווי סיום (הלחימה ברפיח) ולקדם עסקת חטופים ממקום של עוצמה". הוא גם הזהיר מהתעצמות מחודשת של חמאס וטען כי ארגון הטרור "מחדש את כוחו", לכן לטענתו "הלחימה תימשך שנים ארוכות".
3 צפייה בגלריה
 פגישת לפיד סער ליברמן בלשכת לפיד
 פגישת לפיד סער ליברמן בלשכת לפיד
"פועלים להחלפת הממשלה למען עתיד המדינה". לפיד, ליברמן וסער
איזנקוט ציין כי בשל כך "עסקת חטופים היא צורך אסטרטגי, גם כדי לארגן את הזירות". לדבריו, "אין משוואה כזאת של שחרור חטופים מול סיום מלחמה". בשלב מסוים הוא נשאל: "נעצור את האש? לכמה זמן?" - והשיב: "כמו שעצרנו בנובמבר להפוגה קצרה, נעצור ל-42 יום. וגם אם נידרש ליותר מזה, זה לא אומר שנסיים לחימה".
בליכוד הגיבו למתקפה של איזנקוט, וטענו כי "הוא וגנץ מחפשים תירוצים לסיים את המלחמה ללא השגת מטרותיה, ולפרוש מהממשלה בעיצומה של המלחמה. במקום לעסוק בחתירה לניצחון, הם עוסקים בפוליטיקה קטנה".
מהמחנה הממלכתי נמסר בתגובה לליכוד: "במקום להוביל להישגים בעקבות התמרון בשדה הקרב, נתניהו מתמרן בין מוקשים פוליטיים ונמנע מלקבל החלטות למען המדינה. בסיסמאות לא מנצחים מלחמות. עם הנצח לא מפחד מדרך ארוכה".
בתוך כך, ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש האופוזיציה יאיר לפיד נפגשו היום. הפגישה התקיימה בנוכחות המזכיר הצבאי וארכה כ-40 דקות. לפני כן נפגש לפיד עם יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן ויו"ר הימין הממלכתי גדעון סער. "השלושה סיכמו על תוכנית פעולה להחלפת הממשלה למען עתיד מדינת ישראל. ראשי מפלגות האופוזיציה מצפים שגנץ יפרוש מהממשלה ויצטרף לפורום להחלפת הממשלה", נמסר.
פורסם לראשונה: 16:31, 29.05.24