בכירים ישראלים אומרים כי ישראל ממשיכה במאמצים בלתי פוסקים לקדם עסקה שתביא לשחרור החטופים, וכי בישראל שוררת תמימות דעים בנוגע לנכונות לשלם מחיר במסגרת עסקה שכזו, אולם אם בראשית המלחמה העסקה שקידם חמאס הייתה עסקה של אסירים תמורת שבויים, כעת האסירים אינם הדרישה הראשית של ארגון הטרור, אלא הפסקת המלחמה. נוסף על כך דורש הארגון נסיגה מוחלטת של ישראל מהרצועה, וערבויות בינלאומיות לכך שיותר לו להישאר בשלטון בעזה.
2 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר
מנהיג חמאס יחיא סינוואר. בישראל יש מי שמאמין: "אנחנו מעמיקים את ההישג בדרום, לחמאס יש אינטרס להפוגה"
(צילום: EPA)
הגורמים הישראלים אומרים כי ה"מטבעות" שבהם מוכנה ישראל לשלם נותרים כל הזמן על שולחן המשא ומתן, בכלל זה הפסקות אש ארוכות, הגדלה משמעותית של הסיוע ההומניטרי ושחרור אסירים, אולם חמאס מתמקד יותר ויותר בדרישה להפסקת המלחמה.
בכיר ישראלי אמר היום כי ישראל פועלת בכמה ערוצים - הקטארי, המצרי והאמריקני - והביע תקווה שיחול שינוי: "גם לחמאס יש אינטרס להפוגה גדולה ולהפסקת אש, כי אנחנו הולכים ומעמיקים את ההישג הצבאי בדרום הרצועה. יש היתכנות שלחמאס יהיה אינטרס שהאש תיפסק כדי שהוא יוכל להתארגן. אנו מוכנים להפסיק את הלחימה. אנחנו מקווים שתיווצר התלכדות אינטרסים. אם נפסיק הלחימה זה יתן לחמאס אפשרות להתאוששות לוגיסטית וצבאית והוא יקבל אסירים".
באשר לעסקת התרופות שיצאה לפועל לפני כמה ימים, בישראל מודים כי לפי שעה טרם התקבלו אינדיקציות לכך שהחטופים קיבלו את התרופות. גורם ישראלי בכיר אמר כי קטאר היא שסיכמה עם חמאס על דרך העברת התרופות לחטופים, וכי כעת ישראל עומדת על כך שהקטארים ימשיכו ללחוץ על הארגון כדי שהדבר יקרה: "אין עדיין אינדיקציה לכך שזה קרה".
בישראל ובמטה החטופים של מתאם השבויים והנעדרים גל הירש כבר ניסו בראשית התמרון הקרקעי להביא לפיזור ארגזי תרופות בבתי חולים בעזה - מתוך הבנה ותקווה שהתרופות יגיעו כך לחטופים. "רצינו שיהיו תרופות שהחטופים זקוקים להן בכל מיני מקומות - שאנשי הרפואה של חמאס יגיעו אליהן", סיפרו. הצלב האדום הקשה בנושא - והוא לא יצא לפועל.
2 צפייה בגלריה
מטוסי הסיוע הקטארי נחתו באל עריש לפי דיווחים קטאריים
מטוסי הסיוע הקטארי נחתו באל עריש לפי דיווחים קטאריים
מטוסי הסיוע עם תרופות לרצועת עזה. אין הוכחה שהן הגיעו לחטופים
במקביל, בתשובה לשאלה אם חמאס הוציא להורג חטופים, השיב בכיר ישראלי: "אני יודע שחמאס רוצח חטופים בנסיבות שונות. יהודית וייס נרצחה בשבי. נעה מרציאנו נרצחה בשבי. איתי סבירסקי ויוסי שרעבי נרצחו בשבי. בכל פעם היו נסיבות אחרות. במקרים של אחרים אנחנו לא יודעים איך הם מתו. הטענות של חמאס שצה"ל הוא שפגע בחטופים הן שקרים".
בכירים בישראל אומרים כי נעשים מאמצים גדולים מאוד לנסות ולאתר חטופים, בשימוש בטכנולוגיות צבאיות ובשיטות שפותחו. "רצועת עזה היא זירת מלחמה. זה לא מרחב בטוח אלא מסוכן מאוד. עושים מאמץ מודיעיני עצום כדי להגיע למידע, להיזהר מלפגוע בהם. הסכנות היו שם כל הזמן. זה היה כל הדרך", אמרו.
בתוך כך, ראש הממשלה בנימין נתניהו ייפגש ביום שני עם משפחות חטופים במשרד רה"מ בירושלים, ביוזמת מתאם השבויים והנעדרים, תת-אלוף במיל' גל הירש. זו תהיה הפגישה העשירית של נתניהו עם משפחות של חטופים מאז פרוץ המלחמה.