תת אלוף ברק חירם, מפקד אוגדה 99, מאשר כי הוא זה שהורה על ירי הפגז לביתה של פסי כהן בקיבוץ בארי, אירוע שהסתיים במותם של 12 בני ערובה ושל עשרות המחבלים שהתבצרו בבית. “המשא ומתן הסתיים", אמר תא"ל חירם למפקד הטנק, "לפרוץ, אפילו במחיר של נפגעים אזרחיים“.
חירם אישר את הדברים במסגרת תחקיר ויזואלי יוצא דופן של ה"ניו יורק טיימס", ששחזר דקה אחר דקה את זוועות ה-7 באוקטובר בקיבוץ בארי. תחת הכותרת "היום בו הגיע החמאס", ותוך שימוש בעדויות, צילומים, הקלטות וטכנולוגיית תלת-ממד, פרש הפרויקט לפרטי פרטים מחרידים את היום שבו נרצחו 97 בני אדם בקיבוץ.
2 צפייה בגלריה
קיבוץ בארי לאחר הטבח
קיבוץ בארי לאחר הטבח
קיבוץ בארי לאחר הטבח
(צילום: גדי קבלו)
לפי התחקיר, תא"ל חירם הגיע לבארי ב-16:00 ומצא כמה יחידות של צה"ל נלחמות באופן לא מאורגן בחלקים שונים של הקיבוץ. "טנק בודד הגיע, ובביתה של פסי כהן - שם הוחזקו 14 בני ערובה - התפתח מצב מורכב. כדי להאט את התקדמות החיילים, החוטפים העבירו כמחצית מבני הערובה לחצר האחורית של כהן".
מפקד חוליית חמאס, שהסתתר במטבח, הוריד את בגדיו ויצא כמעט עירום החוצה, כשהוא משתמש ביסמין פורת - שנמלטה ממסיבת הטבע - כמגן אנושי, לפני שנכנע לכוחות הימ"מ שהיו בחוץ.
2 צפייה בגלריה
פסי כהן, בת 68 מהוד השרון
פסי כהן, בת 68 מהוד השרון
פסי כהן ז"ל, שבביתה התבצרו המחבלים
החמושים בתוך הבית החלו בחילופי אש עם צוותי הימ"מ. כשהחשיכה התקרבה, החל ויכוח בין תא"ל חירם למפקד הימ"מ במקום, שרצה לחכות כי חשב שחוטפים נוספים עשויים להיכנע. חירם רצה שהמצב ייפתר עד רדת הלילה.
דקות לאחר מכן שיגרו החמושים טיל RPG ואז, כפי שסיפר חירם עצמו ל"ניו יורק טיימס", הוא אמר: "המשא ומתן הסתיים, לפרוץ, אפילו במחיר של נפגעים אזרחיים“. הטנק ירה שני פגזי תאורה. רק שתיים מ-14 בני הערובה, יסמין פורת והדס דגן, שרדו את התופת.
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "צה"ל מחבק את משפחות החטופים והמשפחות השכולות, ימשיך ללוותן ולפעול להשבת החטופים. בכל יישובי העוטף לחמו בגבורה עילאית מפקדים, לוחמים, אנשי מילואים, כיתות הכוננות ואזרחים אשר חירפו את נפשם בקרבות. הלחימה ארכה שעות רבות והתפרסה על פני זירות רבות, וכל מי שלקחו חלק בלחימה עשו הכול בכדי לעצור את המתקפה ולהציל חיים.
"תא"ל ברק חירם הוא קצין עתיר זכויות, ערכי ומוערך אשר נלחם באומץ במהלך אירועי ה-7 באוקטובר, ומשתתף גם בימים אלו במלחמה בעזה תוך סיכון חייו, למען ביטחון אזרחי מדינת ישראל. צה"ל יערוך תחקיר מפורט ומעמיק לבירור הפרטים עד תום כשהמצב המבצעי יאפשר זאת, ויפרסם את ממצאיו לציבור".