4 צפייה בגלריה
משטרת ישראל תפסה את שני החוטפים של אישה ממקלט לנשים מוכות
משטרת ישראל תפסה את שני החוטפים של אישה ממקלט לנשים מוכות
הזירה שבה נעצרו האחים לאחר שחטפו את אחותם
גזר דין לחוטפי האחות: בית המשפט המחוזי בנצרת גזר הבוקר (שני) עונשי מאסר לחמשת האחים שחטפו לפני כשנה וחצי את אחותם בת ה-29 ממקלט לנשים מוכות בגליל מכיוון שלא אהבו את אורח חייה. הם נידונו לתקופות מאסר שונות, משנתיים ועד שש שנים, וחויבו לפצות את אחותם ב-60,000 שקלים.
מהכרעת הדין עולה כי האחים לא אהבו את אורח חייה העצמאי של אחותם, שעבדה אז כאחות וחובשת בארגון איחוד הצלה והתגוררה לבדה. "האחים ראו בעבודתה, לרבות משמרות הלילה, התנהגות מתירנית ולא הולמת", כתב השופט חנא סבאג בגזר הדין. "לאור זאת, ובמטרה להתחקות אחר תנועותיה, רכש אחד מאחיה מכשיר עיקוב המשדר את מיקומו לטלפון סלולרי והטמין אותו ברכבה של אחותו. היא גילתה את המכשיר, התעמתה עם אחיה והם היכו אותה בתגובה בפניה ובבטנה. בהמשך הם הודיעו לה כי הם מתנגדים לכך שהיא תגור לבד ודרשו שתחזור לבית הוריה, ומשסירבה - הם היכו אותה, ואח נוסף ניקב את צמיגי רכבה כדי שלא תוכל לנסוע לעבודה".
תיעוד מרגע המעצר: כך סוכלה חטיפת האישה בגליל
(צילום: דוברות המשטרה)

4 צפייה בגלריה
תיעוד: כך סוכלה חטיפת אישה בגליל
תיעוד: כך סוכלה חטיפת אישה בגליל
מתוך תיעוד רגע מעצר האחים
(צילום: דוברות המשטרה)
בעקבות האיומים הגישה האחות תלונה למשטרה, ועברה להתגורר בבית של קרוב משפחה. עם שובה לבית הוריה, איימו עליה האחים באקדח והורו לה למסור להם את הטלפון שלה. היא עשתה כך מפאת האיום ונמלטה מהבית. לאחר תלונה שנייה במשטרה הועברה המתלוננת למקלט לנשים מוכות. בהמשך האחים השתמשו במכשיר הנייד של אחותם בכדי להתחקות אחריה, וכשנודע להם שהיא מתכוונת לצאת מהמקלט לצורך טיפול רפואי - החליטו לחטוף אותה ולהשיבה לבית ההורים.
"האחים לא השלימו עם עזיבתה של האחות למקלט ואף ראו בכך בושה. הם הצליחו לעקוב אחריה בעת שיצאה לטיפול שיניים, ובעת שיצאה עם חברותיה ממכולת הסתערו לעברה אחיה, חטפו אותה לרכבם ופתחו בנסיעה מהירה מהמקום לכיוון צומת גולני", תיאר כתב האישום. במהלך הנסיעה, בעודה בוכה ונסערת, איים אחיה עליה כי אם תצא מהבית או תתקשר למשטרה, ישלמו הנאשמים לאדם אשר יירה בה.
מעצר החשודים, בתום המרדף

4 צפייה בגלריה
תיעוד: כך סוכלה חטיפת אישה בגליל
תיעוד: כך סוכלה חטיפת אישה בגליל
מתוך תיעוד המרדף אחר הארבעה שחטפו את אחותם
(צילום: דוברות המשטרה)
"אין להקל ראש בנסיבות הקשורות בביצוע העבירות, כשלחומרת המעשים נוסף נדבך בדמות פגיעה באחותם, בשר מבשרם, על רקע תפיסות עולם שונות, ומתוך נקודת מוצא פטרנליסטית", כתב השופט סבאג. "הנאשמים חברו יחדיו, בתכנון מוקדם. האחים היו מעורבים באופן אקטיבי באירוע החטיפה שתוכנן בקפידה, כשהם מבקשים לנצל את כוחם ומעמדם במבנה המשפחתי על מנת לכפות על אחותם אורח חיים אחר מזה שבחרה לעצמה. מדובר בעבירות ממושכות שבוצעו לאחר תכנון קפדני, ובמשך תקופה של למעלה מחודש. ביצוע מעשה אלימות על רקע מה שמכונה 'כבוד המשפחה' אינו יכול להתקבל כעילה להקלה בעונש, נוכח הנורמה הפוסלת אלימות ופגיעה בנשים, נורמה משותפת ומאחדת את כל תושבי המדינה".
חברותיה, אשר היו עדות לחטיפה, דיווחו באופן מיידי למשטרה. המרדף שניהלה המשטרה אחר האחים נחשב לאחד הדרמטיים שהיו בשנים האחרונות, ובסופו הצליחו השוטרים לשים את ידיהם עליהם. בתיעוד המרדף הדרמטי נראה מסוק חג באוויר מעל הרכב הנמלט, וכשהשוטרים על הקרקע הצליחו לעצור אותו - הם ספגו קללות מצד שניים מהאחים שהיו ברכב. בשלב מסוים פונה אחד השוטרים לתוך הרכב ונשמע אומר: "הכול בסדר, נתקדם בלי שתבכי". שניים מהאחים נתפסו ברכב שבו הייתה האחות, ושני האחים האחרים נתפסו ברכב אחר, חמושים ברובי ואקדחי איירסופט.
סנ"צ אריק ברקוביץ', סגן מפקד משטרת נצרת, אמר: "רק בזכות תגובה מהירה ונחושה של שוטרי נצרת זה לא הסתיים ברצח. זה מסוג האירועים שבדרך כלל נגמרים ברצח של האישה. מרגע קבלת ההודעה כל כוחות המחוז פעלו יחד כדי לחלץ את האישה מהרכב שבו הייתה עם חוטפיה, ולשמחתי בית המשפט הרשיע אותם וגזר עליהם עונשים כבדים. עיכוב בדיווח למשטרה היה עלול לסיים את החטיפה באופן טרגי".
עו"ד יערה ברזילי כהןעו"ד יערה ברזילי כהןצילום: דוברות משרד המשפטים
עו"ד יערה ברזילי כהן, סגנית בכירה בפרקליטות מחוז צפון שניהלה את התיק, הוסיפה: "מדובר בהישג חשוב. גזר הדין מעלה את רף הענישה בעבירות חטיפה, אחרי שלב כפירה מוחלטת מצד חמשת הנאשמים. הגענו להסדר טיעון שלפיו הם הודו בכתב אישום מתוקן ולקחו אחריות על מעשיהם. הצלחנו לחסוך מהאחות להעיד בבית המשפט כדי לא להקשות עליה יותר. התוצאה כללה עונש מרתיע. עדכנו את הקורבן בגזר הדין והיא קיבלה את זה ברגשות מעורבים".
עו"ד שמואל ברזניעו"ד שמואל ברזניצילום: אביהו שפירא
עו"ד שמואל ברזני, שייצג את כל האחים, מסר בתגובה: "מדובר בטרגדיה משפחתית. האחים התכוונו לטוב, אבל יצא רע. עדיין סברנו שראוי היה לתת סיכוי לשיקום המשפחה על פני ענישה מחמירה. חלק מהנאשמים בתיק נעדרי עבר פלילי, ואנו סבורים שבענישה תואמת ניתן יהיה לשקמם. לנגד עיניהם לא הייתה כל כוונה לפגוע בה, אלא רק להשיבה לחיק המשפחה. בוחנים אפשרות לערער על גזר הדין".