שר המשפטים יריב לוין לא מתכוון להיענות לבקשת בג"ץ לפעול מיד לכנס את הוועדה לבחירת שופטים כדי לבחור נשיא לבית המשפט העליון. על פי הערכות, לוין חושש שאם יכנס את הוועדה צפוי השופט יצחק עמית להיבחר כנשיא, שכן נדרש לכך רוב רגיל של חמישה מתוך תשעת חברי הוועדה לבחירת שופטים - והוא נהנה מתמיכה של שישה מהם (שלושה שופטים, ח"כ קארין אלהרר ושני חברי לשכת עורכי הדין).
2 צפייה בגלריה
יוסף אלרון, יריב לוין, יצחק עמית
יוסף אלרון, יריב לוין, יצחק עמית
יוסף אלרון, יריב לוין, יצחק עמית. לא הגיעו להסכמות
(צילום: מתוך אתר הרשות השופטת, אלכס קולומויסקי)
בהכרעת ביניים שנמסרה בראשית השבוע קבע הרכב בג"ץ בראשות השופטת יעל וילנר כי אם השר לא יכנס את הוועדה כנדרש, יפרסם בית המשפט את החלטתו הסופית בעתירה שדרשה לכנס את הוועדה. השופטת וילנר הודיעה שפסק הדין יפורסם בראשית שנת המשפט - בתוך כשבועיים. ההערכה היא שבג"ץ יורה לשר לוין לכנס את הוועדה על מנת לדון בבחירת הנשיא או שיורה לו לקיים הצבעה באופן מיידי.
שופטי העליון הסבירו כי "מתוך כבוד לשר הממונה על מערכת המשפט, וביודענו כי ערכי שלטון החוק וטובת מערכת המשפט הישראלית עומדים לנגד עיניו, אנו מביעים תקווה כי הוא יפעל בימים הקרובים על מנת להוציא תובנה זו מהכוח אל הפועל, באמצעות השימוש בסמכות הנתונה לו להניע את מנגנון קבלת ההחלטות". השופטים סיכמו: "בהינתן האמור, אנו מבהירים כי פסק דיננו בעתירה דנן יינתן, ככל שהדבר יידרש, בתחילת שנת המשפט הבאה עלינו לטובה". שנת המשפט הבאה תתחיל ב-5 בספטמבר.
2 צפייה בגלריה
דיון בנושא תנאי הפעלתו של מתן הכליאה שדה תימן
דיון בנושא תנאי הפעלתו של מתן הכליאה שדה תימן
דיון בבג"ץ. יפרסם את פסיקתו הסופית עוד שבועיים
(צילום: עמית שאבי)
למרות המחלוקת העמוקה בין השר לבין מ''מ נשיא בית המשפט העליון, עוזי פוגלמן, בכל הקשור לבחירת נשיא ושופטים לעליון, ההערכה היא שיחודשו המגעים באמצעות מתווכים מטעם פוגלמן ולוין. המטרה היא להגיע להבנות ולייתר פסיקה שתכפה על השר לכנס את הוועדה ולבחור נשיא.
על הפרק נמצאות שתי נוסחאות שהציע השר. אחת כוללת את בחירת השופט עמית תמורת בחירת שני שופטים שמרנים מועדפים על ידי לוין ושופט ליברלי שייבחר על ידי שופטי העליון. הנוסחה הזאת אינה מקובלת על פוגלמן.
נוסחה נוספת שהוצעה היא שהשופט יוסף אלרון, שנחשב למועמד המועדף על לוין, יכהן במשך כשנה כנשיא, עד פרישתו. אחריו ייכנס לתפקיד השופט יצחק עמית, השופט הוותיק בעליון, שאמור היה להתמנות לנשיא אחרי פרישת נשיאת העליון אסתר חיות - לפי שיטת הסניוריטי. במסגרת אותה פשרה של לוין ימונו שלושה שופטי עליון: מערכת המשפט תציע שני מועמדים - ואחד מהם ייבחר בוועדה - נבחרי הציבור בוועדה יציעו שני מועמדים משלהם - ואחד מהם ייבחר בוועדה - ועוד אחד ייבחר בהסכמה משופטי המחוזי.