שלושה ימים לפני הדיון הדרמטי בבג"ץ, שבו המדינה תידרש להשיב מדוע לא יגויסו תלמידי ישיבות לצה"ל, תתקיים הערב (חמישי) עצרת חירום של ארגון "אימהות בחזית" מול שערי הבקו"ם בתל השומר בעד השוויון בנטל. "די לאפליה בין דם לדם", אמרה לקראת ההפגנה מייסדת ויו"ר "אימהות בחזית" עו"ד איילת השחר-סיידוף.
המשבר סביב חוק הגיוס מחריף: ריאיון עם שר העבודה יואב בן צור
(צילום: שמוליק דודפור)

אחרי שבג"ץ הורה במרץ השנה בצו ביניים דרמטי לעצור מיד את תקצוב הישיבות החרדיות אשר תלמידיהן אינם מתגייסים לצבא, הוחלט שהרכב של תשעה שופטים ידון ביום ראשון הקרוב בשלל העתירות שדורשות לחייב אכיפת גיוס תלמידי ישיבות ולשלול תקציבים ממוסדות שתלמידיהם לא מתגייסים. באמצע החודש הודיע ראש הממשלה בנימין נתניהו כי בכוונתו לקדם את חוק הגיוס של השר בני גנץ שאושר בקריאה ראשונה בכנסת הקודמת.
"אנחנו עובדות בכל חזית - פרלמנטרית, ציבורית ומשפטית בשביל להגן על הנכסים המשמעותיים ביותר של מדינת ישראל", אמרה עו"ד השחר-סיידוף מ"אימהות בחזית". "הגיעה העת, ובטח אחרי 7 באוקטובר, למתוח קו אדום ולומר עד כאן. מה שהיה עד היום לא יהיה יותר. הצבא איבד שלוש חטיבות לוחמות, הצרכים גדלו. אנחנו לא יכולות לשאת יותר את העומס הזה - לא מעשית ולא מוסרית".
בעצרת המחאה מול שערי תל השומר ישתתפו גם פעילי התנועה לאיכות השלטון ו"אחים לנשק". לפי המארגנים, למרות הבעיות התחבורתיות שצפויות הערב באזור גוש דן בעקבות סגירת נתיבי איילון, יגיעו לעצרת אלפי מוחים. בעצרת יישאו דברים אל"מ במיל' וחברת הכנסת לשעבר נירה שפק שמתגוררת בקיבוץ כפר עזה, חסידת גור לשעבר וכיום אם למפקדת שרה איינפלד, נציג התנועה לאיכות השלטון אלוף במיל' איל בן ראובן, והרופאה הבכירה בבית החולים שיבא בתל השומר וחברת "אחים לנשק" ד"ר הדר מילוא רז.
1 צפייה בגלריה
פעילי אחים לנשק מפגינים למען שיוויון בגיוס בצומת רעננה
פעילי אחים לנשק מפגינים למען שיוויון בגיוס בצומת רעננה
ארכיון
(צילום: מיכה ורדי Micha Vardi)
שר העבודה יואב בן צור (ש"ס) אמר ל-ynet בהתייחסו לנושא: "יש דרכים רבות להתגייס ולעזור. סדרי הגודל בזמן המלחמה של מי שעשה את זה - הוא של שני גדודים. חוק נכנס לכנסת, אף אחד לא יודע איך הוא יצא. יש לנו את העיקרון שממנו לא נזוז - לימוד התורה הוא ערך עליון. עמים נכחדו כי לא היו להם מסורת או ערכים. העם היהודי קיים כי הוא שומר על המסורת".
על השאלה מה יקרה אם בג"ץ יחייב את שר הביטחון לחתום על צווי גיוס לחרדים, השיב השר בן צור: "משרד הביטחון, גם כשהוא מגייס חרדים, מחויב לתת להם תנאים. משרד הביטחון לא יהיה מסוגל לקלוט מסות של אברכים. הורידו את התקציבים לבני הישיבות שלא התגייסו, ואנחנו עדיין שורדים ולומדים. מי שרוצה לעשות סנקציות כלכליות - שיעשה. אנחנו נעמוד על כך שמי ש'תורתו אומנותו' ישב וילמד. מי שלא - נדאג שיגיע לצבא".
בן צור גם נשאל על תחקיר הקופאיות שפורסם ב-ynet, ואמר כי מאז הפרסום, "מפקחי משרד העבודה הלכו ובדקו רשת רשת. גילו טעויות גדולות שעושים עם הקופאיות - ועושקים אותן. יש מקומות רבים שקיבלו קנסות גבוהים. אנחנו עוקבים וממשיכים לעקוב. לפעמים יש שיתוף פעולה בין תקשורת למשרדי ממשלה - והיא חיוביות. אנחנו מטפלים בביקורת שלילית. מפקחי משרד העבודה התגייסו ופשטו באותו שבוע על כל הרשתות, אני מקווה שזה אחרינו".