אחרי ששגריר ישראל בארצות הברית מייק הרצוג זומן על ידי מחלקת המדינה האמריקנית לשיחה חריגה עקב השינויים בחוק ההתנתקות שיאפשרו שהות של ישראלים בצפון השומרון, שגריר ישראל בארה"ב לשעבר ד"ר מייקל אורן, השגריר האחרון שזומן לשיחה כזאת ב-2010, אמר היום (רביעי) בריאיון ל-ynet radio כי "המסר מצד האמריקנים הוא שאם נידרדר למצב ביטחוני בעייתי - הם לא יעזרו לנו".
השגריר לשעבר אורן זומן לשיחה בעקבות ההודעה על אישור בנייה בשכונת רמת שלמה שבמזרח ירושלים, בזמן ביקורו בארץ של סגן נשיא ארה"ב דאז, הנשיא כיום ג'ו ביידן. "שגריר שמקבל זימון מתייצב במחלקת המדינה, ואז עומד שם בכיר והשגריר חוטף ממנו. אפשר להשיב אש, אני השבתי אש. אז עכשיו ידידי השגריר צריך להחליט, יהיה לו מאוד קשה עכשיו. אני לא יודע אם הוא יחזיר אש".
3 צפייה בגלריה
"האשראי שלנו אצל האמריקנים מאוד קצר". מייקל אורן
"האשראי שלנו אצל האמריקנים מאוד קצר". מייקל אורן
"האשראי שלנו אצל האמריקנים מאוד קצר". מייקל אורן
(צילום: אבי מועלם)
הצהרת סגן דובר מחלקת המדינה על ביטול חוק ההתנתקות
(צילום: U.S. DEPARYMENT of STATE)

לדברי אורן, האמריקנים מודאגים ממה שקורה בישראל. "גם אנחנו צריכים להיות מוטרדים, לא רק האמריקנים. יש לנו ויכוח חריף מאוד על הרפורמה, אבל אף אחד לא מתייחס לסכנה הביטחונית שהולכת ומתחזקת פה. אנחנו נקלעים למצב ביטחוני מאוד חמור עם הפלסטינים באיו"ש ומול האיראנים שדוהרים קדימה ליכולת גרעינית, ובו בזמן אנחנו שורפים את יחסי החוץ שלנו עם העולם, לרבות עם ארה"ב, כשאנחנו יודעים שאם וחס וחלילה ניקלע למצב של באמת מלחמה - נצטרך סיוע ביטחוני, לוגיסטי ומדיני".
"אני חושב שהאשראי שלנו אצל האמריקנים מאוד קצר", המשיך ד"ר אורן. "לא לשכוח שיש אמריקנים שיש להם גם פוליטיקה פנימית, ככה שבאופן אישי הם תומכים בנו ואוהבים אותנו, אבל יש להם גם פוליטיקה. בתוך המפלגה הדמוקרטית יש פלג פרוגרסיבי מאוד חזק, והם כועסים על הנשיא שלא עשה די ולא קיים את מה שהבטיח לגבי הקונסוליה במזרח העיר ירושלים, ושלא הבטיח לגבי התנחלויות.
"המסר האמריקני פה הוא שאם נסתבך עם הפלסטינים וניאלץ לפעול מול איראן - נהיה לבדנו והם לא יסייעו לנו. גם להם יש אילוצים פנימיים בינלאומיים והם מאוד עסוקים בנושא האוקראיני. זה מסר בעייתי לנו וגם מסוכן. אני מקווה ומניח שנתניהו מבין את הסכנה, אבל הוא לא במצב פוליטי שבו היה לפני 12 שנה. עכשיו הוא בעצמו מהווה את הפלג השמאלי של הקואליציה שלו. הוא מעדיף להיות באמצע, אבל אין אהוד ברק בקואליציה שלו, אין מפלגת העבודה, אז אני חושב שיש לו גם אילוצים. זה לא תירוץ אבל אולי זה מסביר למה אין לו מרחב תמרון כל כך. גם אם יש לנו זכות על השטחים, השאלה היא אם צריכים לממש כל זכות בכל עת. אני חושב שאנחנו צריכים לשים על השולחן את מה שעומד בראש סדר העדיפויות שלנו, שזה ביטחוננו שנמצא במצב מאוד סבוך ומסוכן".
3 צפייה בגלריה
 מייק הרצוג
 מייק הרצוג
זומן לשיחה חריגה. השגריר הרצוג
(צילום: שגרירות ישראל בארה"ב)
3 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
""לא נקים יישובים חדשים בצפון השומרון". נתניהו
(צילום: EPA)
על השיחה בין נתניהו לביידן ביום ראשון, שבה הביע הנשיא האמריקני דאגה מהמהפכה המשפטית, אמר אורן: "שיחות כאלה תמיד מתנהלות ברוח טובה ובטונים נמוכים. גם טונים גבוהים יכולים להעיד על יחסים טובים. אני מכיר את ג'ו ביידן, הוא יודע לצעוק, הוא יודע לקלל. יכול להיות שהיו צעקות או משהו שמתקרב לצעקות, אבל הוא עושה את זה מתוך אכפתיות וחיבה לישראל וגם מתוך יחסים מאוד עמוקים, אז זה יכול להיות. אבל השאלה זה לא הטון, אלא המסר והתוכן - שאומר שאם ניקלע למצב ביטחוני קשה הם לא יוכלו לעזור לנו הרבה".
בשיחה שאליה זומן השגריר הרצוג, סגנית מזכיר המדינה של ארה"ב וונדי שרמן הביעה את דאגתה והבהירה: "יש להימנע ממעשים העלולים להגביר את המתחים לקראת החגים הקרובים". הפעם האחרונה שבה היה זימון לשיחה כזו ביחסים בין המדינות הייתה ב-2016. אז היה זה ראש הממשלה אז והיום בנימין נתניהו שזימן לשיחת נזיפה בלשכתו את השגריר האמריקני באותה עת דן שפירו, לאחר הבחירה האמריקנית לא להטיל וטו על הצעה נגד ההתנחלויות במועצת הביטחון.
חוגגים במליאה את ביטול חוק ההתנתקות
(צילום: מועצה אזורית שומרון)

בכיר אמריקני תקף הבוקר את ישראל בחריפות בעקבות אישור החוק: "אנחנו מאוד כועסים. זה שערורייה. איך מחוקקים חוק כזה תוך כמה ימים? השמאל אפילו לא הופיע להצבעה, כולם מותשים ממה שקורה בישראל. אנחנו רודפים אחרי מה שקורה בישראל כמו ארנבים בשוחה. יש הרבה דברים רעים שקורים".
לשכת ראש הממשלה נתניהו מסרה הבוקר, אחרי הכעס האמריקני על החוק שיאפשר לישראלים לשהות בצפון השומרון, כי "ההחלטה של הכנסת לבטל חלקים מחוק ההתנתקות מביאה סוף לחוק מפלה ומשפיל שאסר על יהודים לחיות באזורים בצפון השומרון, חלק ממולדתנו ההיסטורית. לא במקרה בכירים באופוזיציה תמכו בחוק זה לאורך הדרך". נתניהו הבהיר כי "לממשלה אין כוונה להקים יישובים חדשים באזורים אלה".