הנציג הפלסטיני: "העם שלנו מאבד סבלנות"
(צילום: אתר האו"ם )

מועצת הביטחון של האו"ם התכנסה אמש (חמישי) לדיון היזום על עלייתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר להר הבית. את הדיון פתח נציג האו"ם ולאחריו התבטאו נציגי 15 המדינות שחברון במועצת הביטחון, וכן הנציג הפלסטיני ושגריר ישראל גלעד ארדן. הדיון, שאותו יזמו הפלסטינים, איחוד האמירויות וסין, הסתיים ללא החלטה כלשהי.
בשיאו של הדיון תקף בחריפות הנציג הפלסטיני באו"ם ריאד מנסור את ישראל, וגם את האו"ם: "איזה קו אדום ישראל צריכה לחצות כדי שמועצת הביטחון תגיד - 'די'. מתי תפעלו? העם שלנו מאבד סבלנות. בן גביר, הקיצוני הישראלי שעכשיו בדרגת שר, הורשע בהסתה ובתמיכה בארגון טרור, וידוע בדעותיו הגזעניות - לא הגיע לבקר באל-אקצא. הוא מקדם את אותה אג'נדה קיצונית שקידם כל חייו - להפסיק את הסטטוס קוו ההיסטורי".
השגריר ארדן: "הפלסטינים משכתבים את ההיסטוריה"
(צילום: אתר האו"ם )

7 צפייה בגלריה
גלעד ארדן
גלעד ארדן
ארדן מקריא מספר ישעיהו עם כיפה, בתום נאומו
7 צפייה בגלריה
ריאד מנסור
ריאד מנסור
הנציג הפלסטיני, ריאד מנסור: "מתי תפעלו?"
(צילום: AFP)
"האם ממשלת ישראל גינתה את מעשיו? לא. היא אימצה אותם", הוסיף מנסור. "הטיעון הישראלי הוא שזה קרה קודם. לא ביג דיל. גלעד ארדן גם הסתער על הר הבית כשר המשטרה. זה כאילו שפושע שעומד לדין אומר שההגנה הטובה ביותר היא שהוא ביצע פשע לפני כן והתחמק מזה. אל-אקצא לעולם לא ייפול. הוא שרד את בגין, שמיר, שרון ובסוף ינצח את נתניהו, בן גביר וארדן. המועצה הזאת צריכה לעצור אתכם. ואל תטעו, אם המועצה פה לא תעצור - העם הפלסטיני יעצור אתכם".
הנציג הפלסטיני הקריא הצהרה בשם הליגה הערבית, לפיה היא "מגנה את המעשים הלא לגיטימיים של ישראל באל-אקצא, כפי שבאו לידי ביטוי בהסתערות על ידי השר הקיצוני לביטחון לאומי, בליווי כוחות כיבוש ישראלים. התוקפנות הזאת מהווה פרובוקציה ופגיעה בשני מיליארד מוסלמים בעולם והפרה של הסטטוס קוו, שמחייבת את הקהילה הבינלאומית לפעול לעצירתה.לישראל הכוח הכובש אין זכות וריבונות על ירושלים הכבושה או על האתרים הנוצריים והמוסלמיים".
שגריר ישראל לאו"ם, גלעד ארדן, ענה לו ואמר: "האיומים האישיים של הנציג הפלסטיני מדברים בעד עצמם - אין לקבל אותם במועצה". ארדן, שבמסיבת עיתונאים לפני הדיון כינה אותו "פארסה, מופע מגוחך על כלום", והזכיר את סיינפלד, "הסדרה על כלום". בנאום עצמו, מיד לאחר נאומו של מנסור, אמר ארדן כי "כבר שנים שהפלסטינים פועלים באו"ם למחיקת כל זכר וקשר בין העם היהודי והר הבית. רק בשבוע שעבר הם העבירו החלטה בעצרת הכללית שכוונתה למחוק את שמו היהודי של ההר ולהתייחס אליו רק בשמו המוסלמי".
השגריר ארדן ציטט התבטאויות עבר של אבו מאזן ואמר: "העלילות האלו מגיעות מצמרת ההנהגה הפלסטינית, כך במילותיו של מחמוד עבאס - 'מסגד אל-אקצא וכנסיית הקבר הם שלנו ואין ליהודים זכות לטמא אותם ברגליהם המטונפות'. האם זו שמירה על הסטטוס קוו? זו הסתה בוטה ושכתוב של ההיסטוריה. האם הייתה ישיבת חירום של מועצת הביטחון כאשר נאמרו הדברים האלה?".
רוסיה וסין מתחו ביקורת על ישראל
(צילום: אתר האו"ם )

7 צפייה בגלריה
  מנסור תוקף את ארדן, במהלך הדיון
  מנסור תוקף את ארדן, במהלך הדיון
מנסור תוקף את ארדן, במהלך הדיון
(צילום: רויטרס)

7 צפייה בגלריה
גלעד ארדן
גלעד ארדן
ארדון בנאום: "הפלסטינים הפכו את הר הבית לשדה קרב"
(צילום: AP)
לדברי ארדן, "הביקור של השר בן גביר בהר הבית לא היה פלישה לאל-אקצא או כל שקר אחר של הפלסטינים. ביקורו עמד בקנה אחד עם הסטטוס קוו ומי שטוען אחרת רק מלבה את המצב. מותר ליהודים לבקר בהר הבית, לכל יהודי! עצם העובדה שהדיון הזה נערך היא עלבון לאינטליגנציה". לדבריו, הפלסטינים הם אמרו שמפרים את הסטטוס-קוו: "במקום להגן על קדושת האתר, הפלסטינים הפכו את הר הבית לשדה קרב. שוב ושוב משמשים המסגדים כמקום אחסון בהם מחזיקים מחבלים אבנים וחומרי נפץ כדי לתקוף את היהודים ואת כוחות הביטחון. הבמה המקודשת משמשת במה להסתה פלסטינית".
"תפקחו את העיניים, היחידים שמפרים את הסטטוס קוו הם הפלסטינים, ומועצת הביטחון נותנת יד לכך בדיונים כאלה ובעצם עוזרת להצדיק את האלימות הפלסטינית", אמר ארדן, ובסיום דבריו חבש כיפה והקריא מספר ישעיהו: "והביאותים אל הר קודשי ושמחתים בבית תפילתי, עולותיהם וזבחיהם לרצון על מזבחי כי ביתי בית תפילה יקרא לכל העמים".
במהלך הדיון אמר נציג ארצות הברית במועצת הביטחון כי וושינגטון "מודאגת מצעדים חד צדדיים שמסכנים את פתרון שתי המדינות. כפי שהודגש על-ידי הנשיא ג'ו ביידן ומזכיר המדינה אנתוני בלינקן, ארה"ב תומכת בשמירת הסטטוס קוו באתרים הקדושים בירושלים, במיוחד בהר הבית". הוא הוסיף כי ארה"ב מעריכה את "התפקיד החשוב של ירדן כמגינת האתרים הקדושים בירושלים. בלינקן אמר בבירור שקריטי לכל הצדדים לשמור על איפוק, להימנע מצעדים פרובוקטיביים ורטוריקה בעייתית, במילים ובמעשים".
7 צפייה בגלריה
גלעד ארדן
גלעד ארדן
"מותר ליהודים לבקר בהר הבית". ארדן במסיבת העיתונאים, לפני הדיון
(צילום: AP)
7 צפייה בגלריה
בן גביר בהר הבית
בן גביר בהר הבית
בן גביר בהר הבית
הנציג הוסיף: "אנחנו יודעים שנתניהו מחויב לשמירת הסטטוס קוו, ומצפים מהממשלה בישראל למלא את מחויבותה. ארה"ב גם מודאגת מעליית המתיחות באזור. אנחנו מפצירים בישראל והפלסטינים לשמור על פתרון שתי המדינות".
שגריר רוסיה באו"ם וסילי נבנזיה אמר בדיון כי עלייתו של השר בן גביר להר הבית "גרמה לדאגה רצינית, והזכירה את העלייה של אריאל שרון בשנת 2000, שהייתה הטריגר לאינתיפאדה השנייה, שהובילה לאובדן חיים של אלפי אנשים משני הצדדים". נבנזיה הוסיף כי הפרת הסטטוס בירושלים "בלתי מקובלת. צעדים כאלה מאיימים להביא לעימותים צבאיים כפי שראינו בעבר. אנחנו מפצירים בשני הצדדים לשמור על איפוק ולהימנע מצעדים פרובוקטיביים וחד צדדים. מקווים שהקבינט הישראלי החדש לא יבחר במסלול של הסלמה".
נציג איחוד האמירויות, אחת מיוזמות הדיון, אמר במועצה: "אנחנו מגנים בחריפות את ההסתערות על חצר אל-אקצא של שר ישראלי. צעד כזה משקף חוסר כבוד לסטטוס החוקי של האתר הקדוש, ומנוגד לשאיפה לקידום השלום. המעשים האלה מאיימים להסלים את המתחים שאנחנו כבר עדים להם. הצעד מסכן מאמצים למצוא פתרון צודק לסכסוך הישראלי-פלסטיני, ולהביא לפתרון שתי המדינות".
גם נציגה של סין, שהייתה מיוזמות הדיון, מתח ביקורת על הצעד של השר: "קיווינו שהשנה החדשה תביא תקווה לעם הפלסטיני, אך מה שאנחנו רואים זאת לא הדרך הנכונה להתחיל את השנה החדשה. כניסת בכירים בממשלת ישראל למסגד הקדוש היא דבר שמגביר את המתח בשטח. סין מודאגת מזה. צעדים חד צדדיים באתרים קדושים במזרח ירושלים החריפו בעיות ויצרו עימותים שגרמו לשפיכות דמים".
ביממה האחרונה התקיימו מגעים עם האמריקנים במטרה להבטיח שמלבד דיון במועצה, לא תתקבל החלטה וגם לא תצא הודעת גינוי. בישראל מקווים שבסופו של דבר לא יהיה כל תוצר לדיון מלבד "שחרור קיטור".
7 צפייה בגלריה
גלעד ארדן
גלעד ארדן
במשרד החוץ מקווים למנוע תוצאה שתפגע בישראל. הדיון במועצה, אמש
(צילום: רויטרס)
בן גביר בהר הבית

בישראל ניסו למנוע את קיום הדיון, ופעלו בתיאום עם ארה"ב מול הנשיאה התורנית יפן - כדי לנסות ולהביא לדחייתו. עם זאת הניסיון נכשל ובסופו של דבר הדיון מתקיים, ולכן כעת עיקר המאמץ מתמקד בניסיון למנוע תוצאה שתפגע בישראל.
משרד החוץ הנחה את השגרירויות במדינות החברות במועצת הביטחון לפעול לשכנע להתנגד לתוצר כלשהו מהדיון. גורם מדיני אמר ל-ynet כי המסרים שישראל מעבירה לעולם הם שבירושלים מחויבים לסטטוס-קוו בהר הבית, וכן לחופש הפולחן בבירה.
הביקור של השר לביטחון לאומי בהר הבית, כפי שכבר טענו גורמים בלשכת ראש הממשלה נתניהו, "לא מהווה הפרה של הסטטוס-קוו". משרד החוץ ביקש מהנציגויות השונות לפעול מול המדינות כדי למנוע את הדיון או לחילופין למנוע כל תוצר ממנו.
שלשום וגם אתמול גינו גורמים שונים במדינות רבות את החלטתו של בן גביר לעלות להר הבית. בראשן עמדה גם ארה"ב, שבכירים בממשל האמריקני תקפו שלשום בחריפות את השר לביטחון לאומי. אליה הצטרפו ירדן, איחוד האמירויות, סעודיה, קטאר, לבנון ועוד. בהודעת גינוי מטעם גרמניה אתמול הם כינו את הגעת בן גביר למתחם "פרובוקציה".
פורסם לראשונה: 22:21, 05.01.23