השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר זעם על החלטת ראש הממשלה בנימין נתניהו, שנחשפה ב-ynet, לסגור את הר הבית לעליית יהודים החל ממחר (רביעי), שביעי של פסח, ועד סוף חודש הרמדאן. בדיון הסגור שנערך מוקדם יותר היום בן גביר גילה כי ראשי מערכת הביטחון, בהם שר הביטחון יואב גלנט, הרמטכ"ל הרצי הלוי וראש השב"כ רונן בר, שינו את עמדתם שתמכה בעליית יהודים גם מחר - והחליטו להצטרף לעמדתו של המפכ"ל רב-ניצב יעקב שבתאי, שהתנגד לכך מלכתחילה.
את ההחלטה בסופו של דבר קיבל נתניהו, בגיבוי של כל ראשי מערכת הביטחון, אך בן גביר "לא ויתר", לדברי מקורביו, הוא הרים את קולו בשלב מסוים ופנה לראש הממשלה: "הצעד הזה מפקיר את המתפללים בכותל". הוא הביע חשש כי סגירת הר הבית ליהודים תפחית את נוכחות השוטרים במקום ותאפשר השלכת אבנים ממתחם הר הבית לעבר המתפללים בכותל בשביעי של פסח.
5 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
"אתה מפקיר את המתפללים". בן גביר הרים את קולו על נתניהו
(צילום: אוהד צויגנברג)
5 צפייה בגלריה
יואב גלנט בהערכת מצב עם בכירי מערכת הביטחון
יואב גלנט בהערכת מצב עם בכירי מערכת הביטחון
שינו את עמדתם ברגע האחרון. גלנט והלוי
5 צפייה בגלריה
יעקב שבתאי
יעקב שבתאי
המלצתו התקבלה. שבתאי
(צילום: גיל נחושתן)
"זו הפקרות בטחונית", טען בן גביר, שכינה את הצעד בהודעה רשמית "כניעה לטרור". "אתם חושפים את המתפללים בכותל לסלעים. אדוני ראש הממשלה, אסור לנו לעשות את זה", אמר בדיון הסגור.
לשכת ראש הממשלה מסרה כי ההחלטה התקבלה "פה אחד" על ידי ראשי מערכת הביטחון - גלנט, הלוי, בר ושבתאי. עם זאת, בלשכת נתניהו לא ציינו בהודעתם כי בן גביר התנגד לצעד נחרצות, אלא רק שנכח בהערכת המצב שקדמה להחלטה. "ראש הממשלה והשרים הנחו להשקיע את כלל הכוחות המבצעים הדרושים במטרה להגן על המתפללים שיגיעו לכותל, ובצירים המובלים אליו", נמסר.
מיד לאחר הודעת לשכתו של נתניהו, ורגע לפני כניסת החג, יצא השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר במתקפה פומבית נגד ראש הממשלה. "ההחלטה של רה"מ לסגור את הר הבית ליהודים בשל גל הטרור - היא טעות חמורה שלא תביא שקט, אלא עלולה רק להסלים את המצב", טען בן גביר.
5 צפייה בגלריה
מסגד אל אקצה בהר הבית
מסגד אל אקצה בהר הבית
ייסגר ליהודים ממחר, ועד סוף הרמדאן. כמו בשנים עברו
(צילום: AFP)
לדבריו, "אי-נוכחותם של יהודים בהר הבית תביא אוטומטית לדילול הכוח המשטרתי השוהה בהר, מה שיצור כר פורה למפגני הסתה ענקיים לרצח יהודים, ואף לתרחיש של ידויי אבנים לעבר מתפללים יהודים בכותל המערבי. כשהטרור מכה בנו - יש להכות אותו בעוצמה אדירה בחזרה, לא להיכנע לו ולגחמותיו".
בשנה שעברה, כשהוחלט לסגור את הר הבית בממשלת בנט-לפיד, בן גביר הגיב בחריפות ואמר כי "בנט הרים דגל לבן ונכנע לחמאס". אז הוא הוסיף בטוויטר: "בנט, אין לך מנדט למכור את המדינה, לך!". מי שעוד הגיב להחלטה בתקיפות בשנה שעברה הוא שר האוצר כיום בצלאל סמוטריץ', אז חבר כנסת באופוזיציה, שכתב: "על רקע אלימות הערבים וההסתה השקרית של הירדנים והטורקים, ההחלטה של בנט ושקד לסגור את הר הבית ליהודים עד סיום הרמדאן היא איוולת ביטחונית ומדינית המהווה הודאה למעשה בשקר הערבי כאילו היהודים אשמים בהסלמה הנוכחית. כמה הזהרנו מהקמת ממשלה שתישען על התנועה האיסלאמית ומהפקרת ביטחון ישראל בידיה".
5 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ' בצעדה באביתר
בצלאל סמוטריץ' בצעדה באביתר
בשנה שעברה כתב כי "ההחלטה לסגור את הר הבית היא איוולת ביטחונית". סמוטריץ'
(צילום: יאיר שגיא)
לאחר הודעת לשכת נתניהו הערב, מינהלת הר הבית הודיעה גם כן כי הר הבית לא ייפתח מחר לכניסת יהודים, ובירכה על יותר מ-3,000 יהודים שבחרו לעלות להר הבית במהלך חג הפסח. הם גיבו את עמדתו של בן גביר והודו לו "על מאמציו הכבירים לאפשר את עליית היהודים בימים האחרונים והמאבק האישי שלו לפתיחת ההר גם בימים הבאים". לאחר ההודעה של לשכת ראש הממשלה, בחמאס קראו להמונים "להתגייסות כללית לתפילה ולהתבצרות במסגד אל-אקצא המבורך ולהגן עליו".
בהר הבית, יש לציין, היה שקט יחסית בימים האחרונים, ושלשום יותר מ-25 אלף מוסלמים השתתפו שם בתפילת התראוויח, מבלי שנרשם אירוע חריג כלשהו. לצד התפילות של המוסלמים, אלפים בודדים של יהודים עלו בימים האחרונים להר הבית. עם זאת, ההסלמה האחרונה - שכללה ירי רקטות מעזה, מלבנון ומסוריה, ופיגועים שגבו את חייהם של ארבעה בני אדם - החלה אחרי המהומות שפרצו בהר הבית בלילה שבין שני לשלישי בשבוע שעבר, שבמהלכן נכנסה המשטרה לתוך מסגד אל-אקצא ועצרה מאות מתפרעים.